P

@ CrossMark

Modern American History (2021), 4, 219-238 CAMBRIDGE
doi:10.1017/mah.2021.17 UNIVERSITY PRESS

ARTICLE

The New York Daily News and the History of
Conservative Media

Matthew Pressman

The media outlets usually identified as building blocks of New Right are niche ideological journals
(such as National Review) and radio broadcasts. As crucial as these outlets were, other mainstream
publications propagating similar ideas had a far greater reach—foremost among them the New York
Daily News, the highest-circulation newspaper in the country. From the 1940s through the 1960s,
the Daily News espoused a conservative populism further right than National Review, binding its
readers into a community based on anti-elitism and white working-class identity.

In 1955, as William F. Buckley Jr. made the case for his new magazine National Review, he fre-
quently cited one primary rationale for the venture: there was no good outlet in the press for
conservative ideas.' Many historians have agreed. Recent work on right-wing media has
emphasized some of the influential predecessors to National Review—magazines such as
Human Events and Facts Forum, and radio programs from the likes of Fulton Lewis and
Clarence Manion. But while these outlets played crucial roles in generating the political philos-
ophy of the New Right and in energizing a generation of conservative activists, they were not
the only voices advocating right-wing ideology in the mass media. And despite Buckley’s
famous commitment to “yelling Stop,” they were far from the loudest.”

That distinction belongs instead to the country’s best-selling newspaper at the time (indeed,
the best-selling U.S. newspaper of all time), the New York Daily News. From the 1940s through
the 1960s, the Daily News attacked the same targets as Buckley and his compatriots:
bureaucrats, diplomats, taxes, regulation, and, above all, communists and their supposed fellow
travelers. But whereas National Review was intellectual and interventionist, the Daily News was
populist and isolationist. This distinction makes the Daily News—and like-minded
mass-circulation newspapers such as the Washington Times-Herald and much of the Hearst
chain—all the more important to place within the history of conservative media. If one traces
the evolution of post-World War II American conservatism from Barry Goldwater to
Ronald Reagan to George W. Bush, it makes sense to pinpoint National Review as the
journalistic parent of the movement. But if one considers a parallel lineage for American con-
servatism, running through such figures as Robert Taft, Joseph McCarthy, George Wallace,
Rush Limbaugh, and Donald Trump, the Daily News of the mid-twentieth century makes a
more fitting patriarch.

This research was made possible in part by a grant from the University Research Council at Seton Hall
University, which funded travel to the archives at Lake Forest College and the State Historical Society of
Missouri. I am grateful to the archivists at both institutions for their generous assistance. This article benefited
greatly from the feedback I received from the American Political History Institute Seminar at Boston University.
I would also like to thank Kathryn Olmsted, Modern American History’s peer reviewers, and Sarah Phillips for
their suggestions and edits.

'"William E. Buckley Jr., “Our Mission Statement,” National Review, Nov. 19, 1955, https://www.nationalreview.
com/1955/11/our-mission-statement-william-f-buckley-jr/ (accessed Feb. 11, 2021); John Judis, William F. Buckley,
Jr.: Patron Saint of the Conservatives (New York, 1988), 99, 113-4, 116.

*Buckley, “Our Mission Statement.”

© The Author(s), 2021. Published by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/mah.2021.17 Published online by Cambridge University Press


https://orcid.org/0000-0003-4889-9855
https://www.nationalreview.com/1955/11/our-mission-statement-william-f-buckley-jr/
https://www.nationalreview.com/1955/11/our-mission-statement-william-f-buckley-jr/
https://www.nationalreview.com/1955/11/our-mission-statement-william-f-buckley-jr/
http://crossmark.crossref.org/dialog?doi=https://doi.org/10.1017/mah.2021.17&domain=pdf
https://doi.org/10.1017/mah.2021.17

220 Matthew Pressman

Of course, the Daily News was never primarily a political journal, nor was it always conser-
vative. As a daily tabloid newspaper, it provided (and continues to provide) a concise, lively
summary of breaking news, with an emphasis on local crime, scandal, entertainment, politics,
and sports—although contrary to popular belief it has always given substantial coverage to
major national and international stories. The essential character of the Daily News is perhaps
best expressed in two quotations that have long been identified with the paper. The first,
inscribed on the facade of the Daily News Building in midtown Manhattan, reads:
“He made so many of them,” referencing a line attributed to Abraham Lincoln (“God must
have loved the common people. He made so many of them”). Joseph Medill Patterson, found-
ing editor and publisher, chose this inscription to make clear that his paper’s intended audience
was not the wealthy, well-educated, or self-serious—it was everyone else.’

A second defining quote comes from the paper’s motto in its early years: “Tell it to Sweeney!
The Stuyvesants will take care of themselves” (or “the Stuyvesants will understand”). This
began as a message encouraging advertisers to purchase space in the News, but it guided the
paper’s news coverage as well. Sweeney represented the typical working-class New Yorker, as
contrasted with the rich, snobbish Stuyvesants (a prominent family descended from Peter
Stuyvesant, the Dutch colonial governor of New Netherland before it became New York).!
“Sweeney and Mrs. Sweeney are ambitious and expectant of Life,” read a 1923 Daily News
ad. “They believe in God, the United States, and life insurance.” As a 1961 hagiography of
the Daily News noted, there was “a kind of reverse snob appeal” in the “tell it to Sweeney”
slogan—“Sweeney was the important man, and by implication, Stuyvesant wasn’t.””

Another implication, though, is that the Stuyvesants always “take care of themselves”—and
try to take advantage of Sweeney. There is an element of identity politics: the working-class
white ethnics versus the long-established elites (Sweeney is an Irish surname rather than an old-
stock Protestant one). Whereas other news outlets were by and for the elite, the Daily News
proclaimed itself on the side of the average citizen, but a certain kind of average citizen: respect-
able, God-fearing, patriotic, contented. It would entertain them, empathize with them, assist
them, and battle their perceived enemies.

The politics of the Daily News have shifted several times. Founded in 1919 as the first tabloid
in the United States (a commuter-friendly, picture-filled format modeled on London’s success-
tul Daily Mirror), it emphasized human-interest stories in its first decade—lurid crimes, scan-
dals involving the rich and famous. This proved a highly successful strategy, as the News
became the highest-circulation paper in the country by 1924 and the first American newspaper
to average more than 1 million daily sales in 1925. It helped that the Daily News operated as a
subsidiary of the Chicago Tribune Company, controlled by News publisher Joseph Medill
Patterson’s cousin Robert McCormick. The Tribune Company’s financing kept the News afloat
as it struggled to build circulation and attract advertising during its first six months, and the
vast Canadian timberlands and paper mills that the Tribune Company owned ensured that
the News had access to plenty of newsprint.®

?According to Patterson’s successor as publisher, Francis M. Flynn, Patterson wanted to include the first part of
the quote too but could not verify its accuracy. Some accounts had Lincoln saying “common-looking people,” and
some said “the Lord” rather than “God.” So Patterson chose to use only the second sentence of the quote. “Tough
Nuts to Crack in ’58: FMF,” News Pix [Daily News company newsletter], Jan. 1958, folder 79, Francis M. Flynn
Papers, State Historical Society of Missouri, Columbia, MO (hereafter Flynn Papers). See also John Chapman,
Tell 1t to Sweeney: The Informal History of the New York Daily News (Garden City, NY, 1961), 133; and Leo
E. McGivena, The News: The First Fifty Years of New York’s Picture Newspaper (New York, 1969), 184.

“Chapman, Tell It to Sweeney, 133-45; Kent MacDougall, “It’s Sensational! New York Daily News Stays No. 1
With Crime, Sex, Photos—& Change,” Wall Street Journal, Mar. 15, 1967, 1, 12; “Legs and Limericks Built News,
First Thriving Tabloid in U.S.,” New York Times, Oct. 16, 1963.

5Chapman, Tell It to Sweeney, 142-4.

On the early struggles of the Daily News (especially its first six months of publication), see McGivena, The
News, 46-52. On the Tribune Company’s ownership of the Daily News and its importance as a source of newsprint,

https://doi.org/10.1017/mah.2021.17 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/mah.2021.17

Modern American History 221

The Daily News achieved success in its first decade as a breezy, entertaining product, but
Patterson—who acted as editor-in-chief although his title was “president”—decided to increase
the newspaper’s emphasis on politics and national affairs when the Great Depression hit.
According to one account, he told his staff that people were no longer interested in playboys
and divorces but in “how they’re going to eat” and “things being done to assure the well-being
of the average man and his family.”” Although born into the wealthy and powerful Medill fam-
ily, Patterson had been a socialist in his youth and became an enthusiastic supporter of the New
Deal—as did the Daily News. President Franklin Roosevelt, grateful for the support of the
nation’s highest-circulation newspaper at a time when most of the press opposed his policies,
became friendly with Patterson, hosting him at the White House, at his home in Hyde Park, and
on the presidential yacht.® Once World War II broke out, however, Patterson’s politics shifted
dramatically. He aligned himself with the America First movement and turned against FDR.

Much of the country’s press had a right-wing slant in the mid-twentieth century, but theirs
was the moderate conservatism of the business-minded Republican establishment, typified by
Henry Luce, publisher of Time and Life. The Daily News espoused a different strain of conser-
vatism, as did the newspapers published by Patterson’s cousin and his sister: the Chicago
Tribune under Robert McCormick and the Washington Times-Herald under Eleanor “Cissy”
Medill Patterson.” During World War II, Luce labeled them “the Three Furies of Isolation,”
while Roosevelt fumed about “the McCormick-Patterson Axis.”'® The politics of this axis
was not restricted to wartime isolationism, however. In the case of the Daily News, a broader
worldview of reactionary populism continued to permeate its pages for more than two decades
after the war—well after Patterson’s death in 1946.

Not until the late 1960s did the Daily News begin to tone down the conservatism of its edi-
torials. In the 1970s, as the last of the editors and writers who had worked under Patterson
retired, the paper tried to shed its reputation for hardline conservatism and appeal to an audi-
ence that was more diverse both racially and politically."" Only after real-estate billionaire Mort
Zuckerman purchased the paper in 1993 did the opinion pages become unmistakably liberal
(partly out of necessity, because Rupert Murdoch’s New York Post had staked out a position
as the conservative tabloid).'* But from the 1940s through the 1960s—the years during
which the News achieved its highest circulation—the paper expressed a brash, right-wing
populism, especially on its editorial page and in its daily column on national politics."’

see Michael Stamm, Dead Tree Media: Manufacturing the Newspaper in Twentieth-Century North America
(Baltimore, MD, 2018). As Stamm describes, the Tribune Company’s plant at Baie Comeau, Quebec, was created
largely to provide paper for the Daily News; that plant provided half of the newsprint that the Daily News con-
sumed in 1947, when its circulation hit its all-time high (132, 169).

“John Tebbel, An American Dynasty: The Story of the McCormicks, Medills, and Pattersons (New York, 1968),
255, 258.

8Kathryn Olmsted, “Lords of Isolation: Max Beaverbrook and Joe Patterson, 1935-1939,” paper presented at the
Boston-California-London Conference on U.S. History, University of London, May 24, 2019.

*The Chicago Tribune and McCormick have been the subject of several books. For instance, see Lloyd Wendt,
Chicago Tribune: The Rise of a Great American Newspaper (Chicago, 1979); and Richard Norton Smith,
The Colonel: The Life and Legend of Robert R. McCormick, 1880-1955 (Boston, 1997). For many years the
Chicago Tribune had the second-highest circulation of any American newspaper (behind the Daily News), and
its politics were similar to those of the Daily News, but without the populist sensibility. The Times-Herald,
about which little has been written, lasted for only 15 years (1939-1954) but for a time was the highest-circulation
newspaper in the capital.

'David M. Kennedy, Freedom from Fear: The American People in Depression and War (New York, 1999), 472.

""Mary Breasted, “Hey, News: Look Alive!” Columbia Journalism Review, March/April 1981, 29-35.

12Although the Daily News columnists and editorials were generally left-leaning in the Zuckerman era, the paper
twice endorsed the Republican candidate for president: George W. Bush in 2004 and Mitt Romney in 2012.

PThe editorial page had four main features: (1) staff editorials, most of them written by Reuben Maury, who
served as chief editorial writer from 1926 to 1972; (2) the daily editorial cartoon; (3) the “Inquiring
Fotographer” feature, in which a News photographer stopped people on the street and asked their opinion on a

https://doi.org/10.1017/mah.2021.17 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/mah.2021.17

222 Matthew Pressman

That posture helped the News achieve its broader goal of forging a bond with readers; it also
helped the News channel a powerful current in American politics that historians have described
as white backlash or blue-collar conservatism, earning it an important place in the history of
the American right. Other mass-circulation news outlets occasionally voiced similar political
opinions—the Washington Times-Herald, some newspapers in the Hearst chain, Reader’s
Digest—but none did it so consistently, for so long, and to such a large audience, as the
Daily News."*

A heap of scholarship exists on the growth of conservatism in the post-World War 1II era, but
the Daily News does not fit into the most common narratives. Much of this work “focused on
the suburbanites of the sun belt states ... as the catalysts of the conservative shift,” and “these
scholars saw it as a forward-looking, sophisticated, and politically creative force in American
life.”"® These studies argued that grassroots activists, most of them affluent and well-educated,
served as the wellspring of modern conservatism.'® The working-class and middle-class readers
of the New York Daily News may not have shaped the ideas of the New Right, but they had
been absorbing such ideas for decades, which made them likely recruits. Other historians
have focused on the elite business leaders and intellectuals behind the right’s rise in the
1940s and 1950s, who, crucial though they were, did not speak to the masses.'” Many of the
works that examine conservatism’s populist tinge, and its appeal to the white working class,
emphasize the centrality of racial resentment. An earlier generation of scholars claimed that
populist conservatism originated in the backlash to the rights revolutions of the 1960s, whereas
more recent work has shown that the roots of racially motivated anxiety among working-class
whites go much deeper.'® In the right-wing populism of the Daily News, however, racism,
though present, took a backseat to nationalism and anti-elitism.

Several historians have also responded to calls for more attention to the role of mass media
in the history of conservatism, producing work on influential right-wing outlets and their

question about politics or daily life (the questions were chosen from reader suggestions, and a headshot of the
respondents appeared next to their answers); and (4) the “Voice of the People” forum—Iletters to the editor in
which readers responded to Daily News articles and to other “Voicers.” The politics column, labeled “Capitol
Stuff” or “Capitol Circus,” appeared nearly every day on page 4.

"“The Washington Times-Herald had a far smaller circulation than the New York Daily News, and it was bought
out by the Washington Post in 1954; Reader’s Digest was a monthly magazine and its political content did not
always have a predictable slant; the Hearst newspapers were in serious decline by the 1950s, and because each
had an independent editorial board, they did not always follow a hard-right, isolationist line. These factors
make the Daily News especially worthy of study.

15Kim Phillips-Fein, “Conservatism: A State of the Field,” Journal of American History 98, no. 3 (Dec. 2011):
723-43, here 727.

Lisa McGirr, Suburban Warriors: The Origins of the New American Right (Princeton, NJ, 2001); Sara
Diamond, Roads to Dominion: Right-Wing Movements and Political Power in the United States (New York,
1995); Neils Bjerre-Poulsen, Right Face: Organizing the American Conservative Movement, 1945-1965
(Copenhagen, 2002).

7Elizabeth A. Fones-Wolf, Selling Free Enterprise: The Business Assault on Labor and Liberalism, 1945-60
(Urbana, IL, 1994); Kim Phillips-Fein, Invisible Hands: The Making of the Conservative Movement from the
New Deal to Reagan (New York, 2009); Edward H. Miller, Nut Country: Right-Wing Dallas and the Birth of the
Southern Strategy (Chicago, 2015).

8For earlier work, see Thomas Byrne Edsall and Mary D. Edsall, Chain Reaction: The Impact of Race, Rights,
and Taxes on American Politics (New York, 1991); Ronald P. Formisano, Boston Against Busing: Race, Class,
and Ethnicity in the 1960s and 1970s (Chapel Hill, NC, 1991); and Dan T. Carter, The Politics of Rage: George
Wallace, the Origins of the New Conservatism, and the Transformation of American Politics (New York, 1995).
For more recent work, see Robert O. Self, American Babylon: Race and the Struggle for Postwar Oakland
(Princeton, NJ, 2003); Becky M. Nicolaides, My Blue Heaven: Life and Politics in the Working-Class Suburbs of
Los Angeles, 1920-1965 (Chicago, 2002); and Kenneth D. Durr, Behind the Backlash: White Working-Class
Politics in Baltimore, 1940-1980 (Chapel Hill, NC, 2003).

https://doi.org/10.1017/mah.2021.17 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/mah.2021.17

Modern American History 223

backers.'® These are much-needed contributions, but they all focus on media outlets that had
either a small following or a narrow political focus (or both, in many cases).”* The Daily News
occupied a different space. It had a larger audience than almost any print-media outlet in the
country, and its right-wing messages were sometimes overshadowed by seemingly apolitical
coverage of crime and human-interest stories (although such stories made up a smaller propor-
tion of the paper’s coverage than most critics seemed to assume—and many of those stories, by
the way they treated disorder and nonconformity, carried strong political messages).

To be sure, a few works acknowledge the importance of the Daily News and similar mass-
circulation outlets to the far right in the early years of the Cold War. Michael Kazin’s history of
populism notes how the Daily News and Hearst columnist Westbrook Pegler played up the
threat of “pinkos,” “reds,” “Commies,” and “crypto-Commies” using muscular language to
pit “Mr. and Mrs. Average American” against an “enemy elite.”*' Nicole Hemmer’s study of
right-wing media does not mention the Daily News, but it highlights the importance of
large newspapers such as McCormick’s Chicago Tribune and Eugene Pulliam’s Indianapolis
Star, Indianapolis News, and Arizona Republic. If extreme-right-wing organizations such as
the John Birch Society lost the support of these newspapers, Hemmer notes, they were essen-
tially done for.*?

The burgeoning scholarship on right-wing populism in the modern United States should be
enriched by considering the impact of the Daily News and similar newspapers. Right-wing
populism has been animated by a disdain for intellectual elites, by the exaltation of masculinity
and toughness, and by a sense of victimhood, or fear of losing status relative to the “other.”*’
The most effective proponents of right-wing populism delight in violating norms of political
correctness for entertainment value. The Daily News in the mid-twentieth century embodied
all of these characteristics. With a readership that likely reached as high as 10 million people,
historians would be remiss to overlook it.**

“In the 1930s,” Kenneth Durr writes, “blue-collar Americans had targeted elite opponents in
corporate boardrooms—‘economic royalists, as Roosevelt called them—but by the 1950s

19Phillips—Fein, “Conservatism,” 735; Heather Hendershot, What’s Fair on the Air: Cold War Right-Wing
Broadcasting and the Public Interest (Chicago, 2011); Heather Hendershot, Open to Debate: How William
F. Buckley Put Liberal America on the Firing Line (New York, 2016); Nicole Hemmer, Messengers of the Right:
Conservative Media and the Transformation of American Politics (Philadelphia, 2016); A. J. Bauer, “Before ‘Fair
and Balanced: Conservative Media Activism and the Rise of the New Right” (Ph.D. diss., New York University,
Sept. 2017); Bryan Hardin Thrift, Conservative Bias: How Jesse Helms Pioneered the Rise of Right-Wing Media
and Realigned the Republican Party (Gainesville, FL, 2014)

*°For instance, see James Brian McPherson, The Conservative Resurgence and the Press: The Media’s Role in the
Rise of the Right (Evanston, IL, 2008), which cites National Review, along with its smaller intellectual brethren
Human Events, The Freeman, and Bookman, as leading a conservative resurgence in the 1940s and 1950s (139-43).

2'Michael Kazin, The Populist Persuasion: An American History, revised edition (Ithaca, NY, 2017), 170-1.

**Hemmer, Messengers of the Right, 104.

ZFor instance, see Durr, Behind the Backlash; Timothy Lombardo, Blue-Collar Conservativism: Frank Rizzo’s
Philadelphia and Populist Politics (Philadelphia, 2018); Reece Peck, Fox Populism: Branding Conservatism as
Working Class (New York, 2019); Brian Rosenwald, Talk Radio’s America: How an Industry Took Over a
Political Party That Took Over the United States (Cambridge, MA, 2019); and Lee Bebout, “Weaponizing
Victimhood: Discourses of Oppression and the Maintenance of Supremacy on the Right,” in News on the Right:
Studying Conservative News Cultures, eds. Anthony Nadler and A. J. Bauer (New York, 2020), 64-83.

**This estimated readership is based on the circulation of the Daily News and Sunday News, assuming as most
readership statistics do that each copy of a print publication is read by two to four people on average. At its height
in the late 1940s, the News sold an average of more than 2 million copies on weekdays and roughly 4.5 million on
Sundays. Its weekday circulation was above 2 million and its Sunday circulation above 3 million from the early
1940s until the late 1960s. These circulation numbers are taken from the figures that the News published in
each edition, usually on page 2. Any figures the paper printed would likely have been verified numbers from
the Audit Bureau of Circulations.

https://doi.org/10.1017/mah.2021.17 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/mah.2021.17

224 Matthew Pressman

they viewed the denizens of universities and bureaucracies—policy makers rather than money
makers—as the bigger threat.”>* This is precisely the transformation that Joe Patterson and his
New York Daily News underwent, but it happened earlier, in the 1940s. The News castigated
intellectuals and State Department bureaucrats for supposed giveaways to other countries, espe-
cially after World War II. As the Cold War progressed, the paper’s critiques of liberals in gov-
ernment and the intelligentsia attacked them as being soft on communism or perhaps even
secretly devoted to the communist cause. Durr takes note of this development, writing that
by the 1950s, “anticommunism had been wedded to anti-elitism, reinvigorating and redirecting
the populism that had long characterized white working-class political thought away from eco-
nomic and toward political elites.”*

Much of the Daily News’s opposition to American involvement in World War II and in
postwar rebuilding hinged on the notion that the United States was giving away too much
to other countries and that elites were engineering an anti-American conspiracy. The
Lend-Lease Act, according to the News editorial page, should have been called the “dictatorship
bill” because of the power it gave the president to dole out taxpayer money and, in the view of
the News, to “take us into the war.””” In the fall of 1941, the sheer volume of U.S. defense
spending (a combination of Lend-Lease funds and general military buildup) prompted an
even more alarmist editorial, in which the News suggested that the defense budget was part
of “an actual bloodless revolution of a Communist or Fascist character” being “planned by var-
ious high New Dealers.” It laid out an elaborate conspiracy theory by which the government
would take over private business and concluded by citing the “fact” that “many New Dealers
are Communist or Fascist minded and openly say that the democratic system is done for.”**

Once the United States entered World War 11, the Daily News dropped its isolationism in
favor of a boisterous militarism, but bitterness at the elites running the war effort occasionally
cropped up—as did conspiracy-mongering. When in 1943 Congresswoman Clare Boothe Luce
coined the term “globaloney” to refer to a proposal from Vice President Henry Wallace, the
Daily News seized on it, devoting three editorials to the notion, which it expanded far beyond
Luce’s original formulation.”® Globaloney, according to the News, was a plan for the United
States to “buy the Presidency of the World by means of a worldwide WPA [Works Progress
Administration, the Depression-era jobs program],” at which point “all the thinking and decid-
ing will be done for us by a great central Brain at Washington.” Behind this conspiracy, the
News warned, was a network of shadowy elites. “One of [Supreme Court Justice] Felix
Frankfurter’s major activities as a leading professor in the Harvard Law school,” the editorial
claimed, “was to place bright young lawyers who thought as he did in key Government posi-
tions. Nowadays, Washington is full of these persons, and they wield great power; and their
hope is to use this war as a means of bringing some kind of Socialism or Communism to
the United States.””

The Daily News editorial offered up a simple alternative to this “globaloney” conspiracy: the
credo of “Americanism”—which the News seemed to use as a synonym for “America First.”
Although the America First Committee disbanded after Pearl Harbor, and the term fell out
of favor, Patterson stuck with it. A 1944 editorial titled “America First” expressed dismay at

®Durr, Behind the Backlash, 33.

*Ibid., 51.

27“Secretary Hull on the Dictatorship Bill,” New York Daily News, Jan. 17, 1941, 27; “It Isn’t a ‘Lease-Lend Bill,”
New York Daily News, Jan. 24, 1941, 27. (All page numbers on Daily News articles are taken from the “main edi-
tion” as archived on newspapers.com as of July 14, 2021; some articles may have appeared on different pages in
different editions.)

28<[ This the Revolution?” New York Daily News, Oct. 19, 1941, 19.

29“‘Globaloney,”’ New York Daily News, Feb. 11, 1943, 27; “More About ‘Globaloney,” New York Daily News,
Feb. 21, 1943, 31; “The Issue in "44—Americanism Vs. Globaloney,” New York Daily News, July 7, 1943, 29.

30“The Issue in 44— Americanism Vs. Globaloney,” New York Daily News, July 7, 1943, 29.

https://doi.org/10.1017/mah.2021.17 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/mah.2021.17

Modern American History 225

the way intellectuals had stigmatized the notion of America First (although in truth the
movement had been sullied by the Nazi sympathies of its leading figures, especially
Charles Lindbergh). The News complained that “when an American says he is for America
first ... he commits some kind of crime in the eyes of many of our most ponderous
American thinkers.””' Daily News commentary continued to insist on America First policies
after the war, often blaming soft or effete elites for being overly generous to undeserving
foreigners.

The leaders of Britain and the Soviet Union, a January 1946 editorial argued, had “no use for
our government except as a source of money,” and given that the United States had not started
the war but had helped to win it for the Allies, “what do we owe them, as compared to what
they owe us?”** The editorial argued for an “America First” policy of using proposed foreign-
aid funds for national defense and to give bonuses to veterans. In another editorial, the News
suggested that the war itself had been a waste. After conducting an “audit,” the editorial con-
cluded that all the United States “got out of it” was “a string of Pacific islands which we can use
as bases for our future Pacific defense if we have sense enough to hold onto them.”** Similarly,
an editorial complained, the United States received no “gratitude” from countries such as
Yugoslavia, Czechoslovakia, and Russia for the money it was putting into the United
Nations Relief and Rehabilitation Administration.’* An editorial cartoon depicted Uncle Sam
as a drunk bar patron ordering up another round of money for Stalin and his comrades,
while Stalin laughs and kicks Uncle Sam in the seat of his pants.’

The Daily News opposed the Marshall Plan and the United Nations as pointless giveaways of
American resources, and its editorials took a similarly dim view of NATO. As Congress pre-
pared to ratify the NATO treaty, an editorial lamented that it would require the United
States to “give away large numbers of firstclass weapons we could use ourselves” and to “dilute
our strength ... for the benefit of a bunch of weak sisters [the NATO allies].”*® In 1953, John
O’Donnell, who wrote the News’s daily Capitol Stuft column, seized upon a general strike tak-
ing place in France as evidence that foreign aid was a foolish waste. He called the strike a
“sobering cold shower” for the “bleeding hearts” and “global do-gooders.” It showed, according
to O’Donnell, that France was so “Commie-dominated” that they could never be a reliable ally
in the event of Soviet aggression, and that therefore “our hard cash [aid money] and golden
oratory have been wasted” and “we’ve been played for a sucker.”’

The themes of weakness and effeminacy recurred over and over in the Daily News attacks on
U.S. foreign policy—and in the right-wing populism of the era more broadly. This tied in with
the homophobia of the Lavender Scare, in which men suspected as gay were hounded out of
government jobs on the assumption that they would be vulnerable to seduction and blackmail
by communist agents. David K. Johnson describes how the mass-circulation right-wing press
helped fuel the anti-gay crusade, noting in particular the influence of Hearst columnist
Westbrook Pegler and of the conservative Washington Times-Herald (sister paper of the
Daily News, which reprinted most News editorials and cartoons dealing with national issues).*®

31« America First,” New York Daily News, Mar. 11, 1944, 11.

32“Why Loan Them $10,000,000,0002” New York Daily News, Jan. 26, 1946, 13.

»*“Auditing the War,” New York Daily News, Jan. 20, 1946, 41.

*4“Let UN Take Over Relief,” New York Daily News, Oct. 30, 1946, 35.

35«Father, Dear Father, Come Home with Me Now” (editorial cartoon), New York Daily News, Sept. 6, 1946, 29.

36«Uncle Sap Makes It Official,” New York Daily News, Mar. 19, 1949, 13.

*John O’Donnell, “Capitol Stuff,” New York Daily News, Aug. 14, 1953, 4.

*David K. Johnson, The Lavender Scare: The Cold War Persecution of Gays and Lesbians in the Federal
Government (Chicago, 2004), 6-7, 68-71. A Washington Times-Herald editorial cartoon reprinted in Johnson’s
book (second page of plates following p. 99), accusing President Truman of protecting “traitors and queers,”
appeared a day earlier in the New York Daily News, alongside an anti-gay editorial, “Okay—Political It Is,”
New York Daily News, Mar. 30, 1950, 47. On the Times-Herald publishing Daily News editorials, see John

https://doi.org/10.1017/mah.2021.17 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/mah.2021.17

226 Matthew Pressman

But the Daily News also contributed to the furor over “queers” holding government jobs.
Michael Kazin and Stephen Whitfield have argued that one March 1950 column by John
O’Donnell in particular drove the national conversation.”” O’Donnell wrote that U.S. foreign
policy was “dominated by an all-powerful, supersecret inner circle of highly educated, socially
high-placed sexual misfits in the State Department, all easy to blackmail, all susceptible to blan-
dishments by homosexuals in foreign nations.”*’ This statement combined several themes at
the core of the right-wing populism of the Daily News: an effete, elite-led conspiracy to betray
American interests to the communists.

Well into the 1960s, Daily News critiques of U.S. foreign policy employed homophobic lan-
guage. Two editorials in March 1965 used the term “panty waist” to describe the State
Department—one in large, all-capitals type as an editorial headline.*' Nor was the homophobia
confined to the editorial page, as evidenced by the Daily News’s infamous article on the 1969
Stonewall riots. Headlined “Homo Nest Raided, Queen Bees Are Stinging Mad,” the article
treated the violent clash as humorous and mercilessly mocked the Stonewall patrons’ sexual-
ity.* However, anti-gay barbs most frequently emanated from the editorial page. In 1972, a
Daily News editorial applauding the Supreme Court ruling that state governments could refuse
to employ homosexuals included the sentence: “Fairies, nances, swishes, fags, lezzes—call ’em
what you please—should of course be permitted to earn honest livings in nonsensitive jobs.”**
It prompted a large protest outside the News Building led by the Gay Activists Alliance.**

The Daily News’s emphasis on traditional masculinity and gender norms showed up regu-
larly on the editorial page. The daily “Inquiring Fotographer” feature, in which people on the
street were asked the same question, often focused on male-female relationships, and almost
always reinforced sexist notions. Typical questions included “Can you truly say from personal
experience that a girl’s ‘no’ actually means ‘yes’?” and “Do you secretly enjoy being ogled on the
street?” (asked of women; four of the six included responders said yes).*> The reader letters that
Daily News editors chose to include in Voice of the People sometimes expressed a shocking
degree of misogyny. In one instance in 1950, a reader wrote in to ask for advice on how to
deal with the fact that his wife restricted his spending. The News printed three letters in
response. One told him, “Your wife’s wearing the pants. Those things you have on are lace
panties!” A second suggested he kill himself or else “remember that every wife, no matter
how good she is, deserves a good beating once in a while.” A third, who signed his letter
“A Wife Beater,” said the man should throw some money on the floor, “And if your old bag
goes to pick it up, kick her right in the teeth.”*®

Tolerance for this kind of misogynist extremism marked a key respect in which the Daily
News staked a place farther to the right than publications such as National Review. Its support
for conspiracy theories was another. Editorials and the Capitol Stuff column frequently warned
of conspiracies to bring socialism or communism to the United States in some form—conspir-
acies perpetrated by gays, liberals, bureaucrats, or some combination. As Kazin notes, the Daily
News enthusiastically endorsed the best-selling book The Road Ahead (1949), praising author

Bainbridge, “Profiles: Editorial Writer,” Part 1 of 3, New Yorker, May 24, 1947, 47; and Chapman, Tell It to
Sweeney, 185.

39Kazin, Populist Persuasion, 170-1; Stephen J. Whitfield, The Culture of the Cold War (Baltimore, MD, 1991), 44.

“John O’Donnell, “Capitol Stuff,” New York Daily News, Mar. 27, 1950, 4. This was only the most inflammatory
of several columns O’Donnell wrote about gays in the State Department.

Alep Panty-Waist Answer,” New York Daily News, Mar. 1, 1965, 27; “A Favorite Soviet Device,” New York Daily
News, Mar. 22, 1965, 29.

“Yerry Lisker, “Homo Nest Raided, Queen Bees Are Stinging Mad,” New York Daily News, July 6, 1969, Section 2, 1.

43 “Any Old Jobs for Homos?” New York Daily News, Apr. 5, 1972, 61.

44Gay Activists Alliance, Protest flyer, no date, box 32, Morty Manford Papers, Manuscripts and Archives
Division, New York Public Library, New York, NY.

*Jimmy Jemail, “The Inquiring Fotographer,” New York Daily News, Jan. 29, 1946, 19, and Aug. 13, 1964, 41.

46<yoice of the People,” New York Daily News, Jan. 7, 1950, 13, and Jan. 16, 1950, 21.

https://doi.org/10.1017/mah.2021.17 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/mah.2021.17

Modern American History 227

John T. Flynn’s theory that President Truman had been (in the words of a News editorial)
“made a prisoner” by “masked Socialists” who would make you “a slave to a government
which hammers your living standard downward” on the way to “out and out Russian style com-
munism.” The Daily News was joined in its support for Flynn’s book by Reader’s Digest, which
had an audience even larger than the News’s and, like the News, had a right-wing perspective
but focused mainly on non-ideological content.*”

William F. Buckley and National Review made a conscious decision to distance themselves
from the John Birch Society and its allegations that figures such as Earl Warren and Dwight
Eisenhower were communist dupes or perhaps even secret communist agents.*® The Daily
News, by contrast, echoed the Birch Society’s conspiracy theories and covered the group sym-
pathetically even after most mainstream conservatives had disavowed it. Although the News
stopped short of alleging that Warren was a secret communist, it launched an editorial crusade
against the “Warren Court” throughout 1958, with at least seven editorials accusing the court of
being “pro-Red,” “kind to Communists,” and enabling “the criminal communist conspiracy.”*’
The Daily News’s first substantial mention of the Birch Society came in a 1961 editorial head-
lined “What Is This J.B.S.?” It cited Barry Goldwater’s defense of the group, and portrayed its
members and its founder, Robert Welch, as simply devoted to “battl[ing] Communism day and
night.”*’

The News tried to draw an equivalence between the Birch Society and Americans for
Democratic Action (ADA), the liberal anti-communist group founded by Eleanor Roosevelt
and other established and widely respected figures, which the News labeled “ultra-liberal”
and “pinko.””" In the lead-up to the 1962 congressional elections, political columnist Paul
Healy devoted an entire article to the idea that Republicans should respond to questions
about the Birch Society by talking about the ADA. Both groups, Healy noted, had relatively
few members, “But because their image is one of extremism and their spokesmen are influential
and aggressive, they command public attention” (in truth the ADA did not have an extremist
image, despite right-wing efforts to brand it as such).”* Prior to the 1964 election, an Inquiring
Fotographer feature still asked, “Should the ADA be as much of a campaign issue as the John
Birch Society?” (four of six featured respondents said yes).”> The sympathetic coverage of the
John Birch Society continued even after Goldwater’s landslide defeat in 1964. An October 1965
article in the paper’s news pages sounds as though it were copied verbatim from a Birch
press release. It states the “news” that JBS leadership sought a meeting with top Republican
leaders and President Lyndon Johnson (all information and quotes are attributed to a Birch
Society spokesman; the meeting never happened).”* In 1970, the News published a positive
profile of an “offshoot” of the Birch Society “flourish[ing]” in suburban Westchester County,
New York.”

Kazin, Populist Persuasion, 173; “Like the Life You Lead? Better Read This Book,” New York Daily News, Oct.
10, 1949, 29.

**Hemmer, Messengers of the Right, 101-3.

*9“Memo to Congress,” New York Daily News, Feb. 3, 1958, 25; “Meet the Warren Court—And How,” New York
Daily News, May 31, 1958, 13; “If Congress Surrenders,” New York Daily News, June 16, 1958, 29; “Warren Court
Rebuked, 295-46,” New York Daily News, July 12, 1958, 15; “Warren Court Rapped Again,” New York Daily News,
July 17, 1958, 37; “Warren Jailbreak Goes On,” New York Daily News, Aug. 6, 1958, 31; “Earl Warren Supreme
Court,” New York Daily News, Sept. 18, 1958, 43.

*%“What Ts This ].B.S.2” New York Daily News, Apr. 10, 1961, 27.

51“Any‘thing to Choose,” New York Daily News, Sept. 9, 1956, 51; Paul Healy, “Capitol Circus,” New York Daily
News, Jan. 31, 1962, 4.

52paul Healy, “Capitol Circus,” New York Daily News, Jan. 31, 1962, 4.

>Jimmy Jemail, “The Inquiring Fotographer,” New York Daily News, Sept. 13, 1964, 79.

S4peter Turkel, “Birchers Seek Chats With LBJ, GOP Bigs,” New York Daily News, Oct. 30, 1965, 13.

*William Sherman, “Offshoot of John Birch Society Flourishes in Yorktown Heights,” New York Daily News,
Mar. 8, 1970, Westchester-Fairfield section, W14.

https://doi.org/10.1017/mah.2021.17 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/mah.2021.17

228 Matthew Pressman

Despite its status as a powerful media voice, the Daily News remained somewhat aloof from
other right-wing news outlets. Few Daily News staffers came from ideological organs or went to
work for them after leaving the News, because very few people were involved in producing the
News’s opinion content, and they tended to start young and stay on until retirement. Reuben
Maury wrote the editorials and selected the letters to the editor from 1926 until 1972; John
O’Donnell served as the political columnist from the early 1930s until his retirement in
1961; C. D. Batchelor was the main editorial cartoonist from the early 1930s until 1969.
Still, plenty of mutual admiration existed between the Daily News and niche right-wing outlets.
The American Nationalist, a periodical published by the arch-isolationist North Carolina senator
Robert Reynolds, requested and received permission to reprint at least two Daily News editorials
during World War II, praising them as “excellent” and “a peach.”® When National Review
launched in 1955, the Daily News published an editorial (complete with head shot of Buckley)
urging its readers to subscribe to this “vigorous, well-rounded, readable journal of the best and
most constructive conservative opinion in the United States.””” The same year, the Daily News
came to the defense of Facts Forum, the broadcasts backed by right-wing billionaire
H. L. Hunt. At a time when, according to Facts Forum producer Hardy Burt, the program
faced “unfounded accusations” of being “pro-McCarthy, pro-Fascist, anti-Democratic, anti-
Semitic,” the Daily News devoted an entire column to Facts Forum, portraying it as an honest,
non-ideological organization unfairly targeted by communists or communist dupes.”® At least
one testament to New Right organs’ appreciation for the Daily News wound up in the files of
its journalists: a clipping from a right-wing magazine called Rally, from 1967, essentially a love
letter to the News and a lament that elites did not take it seriously. The article gushed about
all aspects of the paper but said that “the real gem of the News ... is its editorial page.””

Those who disagreed with the Daily News’s politics naturally had a different take. Life mag-
azine, itself a Republican-leaning outlet, declared in a 1949 editorial that the News made Life
“sound like a socialist sheet by comparison” (Life’s editorial was full of praise for the News
apart from its editorial page).®” In 1964, the folk singer Tom Paxton released a satirical song
about the paper and its reactionary editorial positions, titled “Daily News.” Mimicking the
viewpoint of a Daily News reader, Paxton sings the praises of “Saint Joe McCarthy” while
lamenting the UN charter, the graduated income tax, and the “commies” in the civil-rights
movement.®’ Despite the title “Daily News,” the song really mocks the newspaper’s readers
rather than the paper itself—depicting the mythical “Sweeney” as a gullible, spiteful relic.

The Daily News, in its editorial viewpoints and coverage choices, often took positions outside
the mainstream of conservatism. It is difficult to determine whether readers purchased the
paper in spite of or because of those positions. But to many readers in the News’s target audi-
ence—whites who saw themselves as working class or middle class—its politics were likely just
part of its plainspoken style and willingness to fight for the common people.

*Robert R. Reynolds to J. M. Patterson, Mar. 8, 1944 and Mar. 18, 1944, folder 4, box 37, Joseph Medill
Patterson Papers, Lake Forest College Library Archives and Special Collections, Lake Forest, IL [hereafter
Patterson Papers].

>7“A Voice for Conservatism,” New York Daily News, Nov. 14, 1955, 31.

*Ben Gross, “Hardy Burt Says He'll Sue ‘Smearers’ of His Facts Forum Programs,” New York Sunday News, Jan.
9, 1955, Section 2, 15. Three years earlier, the News published a flattering profile of Hunt in which Facts Forum was
depicted in a very positive light: “He’s the Richest Man in the United States,” New York Sunday News, June 29,
1952, 62-3.

>*Neal B. Freeman, “Who Reads the News?” Rally, Mar. 22, 1967, folder 81, Theo Wilson Papers, State Historical
Society of Missouri, Columbia, MO [hereafter Wilson Papers].

60“Speaking of the ‘Daily News’...,” Life, Aug. 15, 1949, 26.

1“Daily News Song (Words and Music by Tom Paxton),” folder 62, Wilson Papers; Discogs.com, “Tom Paxton—
Ramblin Boy,” https:/www.discogs.com/Tom-Paxton-Ramblin-Boy/release/1731921 (accessed July 14, 2021).

https://doi.org/10.1017/mah.2021.17 Published online by Cambridge University Press


https://www.discogs.com/Tom-Paxton-Ramblin-Boy/release/1731921
https://www.discogs.com/Tom-Paxton-Ramblin-Boy/release/1731921
https://doi.org/10.1017/mah.2021.17

Modern American History 229

Many of the Daily News’s detractors, and journalists at more high-brow outlets, claimed that
the News owed its popularity to its focus on sex, violence, splashy photos, and comic strips, and
that few readers gave serious consideration to the editorial viewpoints. As one critic wrote to
publisher Joseph Medill Patterson in 1943, “Your circulation is composed primarily of readers
who are interested not so much in your editorial page as in the ‘private lives’ of Dick Tracy and
Smilin’ Jack [two popular Daily News comics].”®* As another put it, “The average citizen who
buys the News does so because it is 2¢, a picture paper, and convenient for those who read
while they stand. Fortunately, few are impressed with your editorials.”®® To be sure, these fea-
tures attracted many readers, but if the formula were so simple, other tabloids would have
achieved the same success. Serving the largest city in the United States obviously helped the
News become the country’s circulation leader, but its popularity was unique. In the early
1950s, when New York had seven daily newspapers, the News reached more than half of the
families in the metropolitan area during the week, as well as an astonishing 65 percent on
Sundays.**

A more convincing explanation for the success of the Daily News has to do with the bond
the paper formed with its readers. It helped them digest the news, it provided them with a sense
of community in the vast, impersonal metropolis of New York, and it fought for that commun-
ity’s interests. The men running the Daily News recognized the importance of these attributes.
Francis M. Flynn, the paper’s publisher from 1946 to 1972, cited “terse, lively editing of the
news of the day” as the most likely reason for the News’s devoted following.®> “The reader is
given the news of general interest in brief form and the presentation is never dull,” he said
in a speech in the late 1940s.°° A self-promotional editorial that the paper published in
1961 declared that it provided “all the news practically anyone really needs to know each
day. Every news story is trimmed to the meat and bone of its essential facts, with all the fat
discarded, by some of the most expert editors and rewrite men in the United States (or any-
where else).” The editorial contrasted this approach with that of the more high-brow
New York Times and New York Herald-Tribune, saying, “We read them both, daily and
Sunday, until our eyeballs start to glaze over.”’

This “terse, lively” compendium of the day’s news provided a valuable service for readers
pressed for time or with little inclination to read the text of speeches or plodding, comprehen-
sive dispatches from Washington. There were plenty of stories about politics and national
affairs in the Daily News. Browsing through back issues from the 1940s through the 1960s,
one finds a roughly equal number of articles devoted to crime or scandal as to “serious”
national news.®® If a story appeared on the front page of the New York Times, it would almost
always be covered toward the front of the Daily News, recalled Frank Holeman, a Washington
correspondent for the News from the 1940s until the 1960s. “You just had to make it more pal-
atable, [more] easily understandable, more interesting,” he said.®’

“®Ernest Lilienstein to J. M. Patterson, Aug. 20, 1943, folder 13, box 37, Patterson Papers.

%James Betts to J. M. Patterson, Feb. 17, 1943, folder 13, box 37, Patterson Papers.

64“Notes on the New York News” (promotional material prepared for advertisers), June 15, 1952, folder 13, box
33, Patterson Papers. The seven newspapers were the Herald-Tribune, the Post, the World-Telegram & Sun, the
Journal-American, the Times, the Mirror, and the Daily News (the Wall Street Journal was also published daily
in New York but focused narrowly on business news).

>Flynn’s initial title was president and general manager, but he performed the functions of the publisher and
assumed that title by the late 1940s.

%SSpeech transcript titled “Print the News and Raise Hell,” undated (circa 1947), folder 65, Flynn Papers.

7“Correction, Please,” New York Daily News, Dec. 18, 1961, 33.

8Using the digitized backfile of the Daily News on newspapers.com, I made a tally of the number of articles in
each category on selected days in 1946, 1950, 1954, 1958, and 1962.

®Frank Holeman interview by Niel M. Johnson, June 9, 1987, transcript, Harry S. Truman Library,
Independence, MO, https://www.trumanlibrary.gov/library/oral-histories/holeman (accessed Feb. 20, 2021).

https://doi.org/10.1017/mah.2021.17 Published online by Cambridge University Press


https://www.trumanlibrary.gov/library/oral-histories/holeman
https://www.trumanlibrary.gov/library/oral-histories/holeman
https://doi.org/10.1017/mah.2021.17

230 Matthew Pressman

And the Daily News went beyond simply informing its audience. As David Paul Nord,
Gunther Barth, and Benedict Anderson have noted, newspapers can foster a strong sense of
community among their readers, binding them to one another and to the newspaper.””
More recently, Julia Guarneri shows how newspaper managers between 1880 and 1930 made
concerted efforts to establish their papers as vehicles for community building and community
service.”" The Daily News is a prime example. Its leaders wished to foster a sense of community
and to position the paper as the community’s advocate and defender. In the late 1960s, the
Daily News produced an internal report on how to reverse its declining circulation trend.
It included these recommendations on the first page: “We should reemphasize what has always
made The News a champion: a consuming concern for ordinary people, reporting their foibles,
listening to their needs, fighting their fights—and at times crusading. We should, above all, be a
great community newspaper, covering the New York area better than any other publication.””?
And the report concluded: “People want someone to talk to, someone to listen to, someone to
help them with their problems, to fight their fights. No one can perform this role better than
The News. Despite New York’s vaunted sophistication and coldness, it needs a great commu-
nity newspaper ... a family newspaper ... a newspaper that cares.””

Although it is difficult to pinpoint exactly what kind of bond existed between the Daily News
and its readers, it appears that the readers who stayed with the paper even as its circulation
declined felt the kind of connection with it that this internal report outlined. In 1982, the
New York Times commissioned a study of Daily News readers who might switch over to the
Times. Among other things, the study assessed (using in-depth interviews with its subjects)
how these readers felt about the Daily News. It found that News readers considered it the “peo-
ple’s paper,” “trustworthy,” “oriented to human problems and personal issues,” and “partisan,
pro-New York—the New York newspaper.””*

From its inception, the News tried to fulfill this role as a community newspaper. Early on,
the effort took the form of contests and giveaways. The paper’s first issue, in June 1919, featured
a full-page announcement for a contest to award $10,000 to the “most beautiful girl in Greater
New York.”” Although this gained the paper only 1,000 new subscribers, it was followed by
many other opportunities for readers to submit material to the News in hopes of receiving
prize money.”® The contests were designed to engage each member of the family. In addition
to beauty contests (several a year in the paper’s first decade), the News dangled the prospect of
money for a daily recipe, children’s drawings, predictions of sports scores, “bright sayings” from
children, limericks, “embarrassing moments,” and more.”” As Neil Harris has argued, contests
like these “suggested that to News readers at least, New York was a ‘big town’ as well as a ‘big

David Paul Nord, Communities of Journalism: A History of American Newspapers and Their Readers (Urbana,
IL, 2001); Gunther Barth, City People: The Rise of Modern City Culture in Nineteenth-Century America (New York,
1980); Benedict Anderson, Imagined Communities: Reflections on the Origin and Spread of Nationalism (London,
1983).

"'Julia Guarneri, Newsprint Metropolis: City Papers and the Making of Modern Americans (Chicago, 2017), 7-8,
102-46.

"*Report “Summary and Recommendations,” undated (circa late 1960s), folder Miscellaneous, container
Speeches part 1, Michael J. O’Neill Papers (uncatalogued collection), Columbia University Library, New York,
NY. Ellipses in original.

7*Report “Summary and Recommendations.”

7Fine, Travis, & Associates, “Attitudes of ‘Times Target’ Daily News Readers,” Feb. 1982, folder 7, box 16,
Seymour Topping Papers, New York Times Company Records, New York Public Library, New York, NY.

754$10,000 Will Be Given to New York’s Prize Beauty! Who Is She?” Illustrated Daily News, June 24, 1919, 16.

76Chapman, Tell It to Sweeney, 165-6.

"7John D. Stevens, Sensationalism and the New York Press (New York, 1991), 129-30; Chapman, Tell It to
Sweeney, 166-7, 177-8.

https://doi.org/10.1017/mah.2021.17 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/mah.2021.17

Modern American History 231

city, and that village values of personal curiosity and human interest remained powerful despite
the city’s growth.””®

Starting in the 1930s, John D. Stevens notes, as the News began “taking itself more seri-
ously ... and becoming more respectable,” contests became fewer and less prominent.”’
Instead, the paper used other means to build a community of readers. The most noteworthy
effort was the Daily News Information Bureau (called the Reader Service Bureau when created
in the mid-1920s). New Yorkers were invited to call, send a letter, or visit the Daily News build-
ing to receive answers to any question they might have, about nearly any topic or concern. The
Information Bureau also offered tours of the News plant and provided reprints of some of the
paper’s popular features at cost (for example, recipe booklets and dress patterns). On a sample
week in May 1946, the Bureau fielded 5,943 phone calls and had 3,413 in-person visitors. The
most frequent requests for information in early 1946 had to do with military enlistment,
weather, and travel. During World War II, the Daily News created a new branch of the
Information Bureau specifically for military personnel: the Service Men’s Service. The paper
also sponsored several high-profile amateur athletic events, most notably the Golden Gloves
boxing tournament, the Silver Skates ice skating contest, and the Harvest Moon Ball dance
competition (all held in Madison Square Garden with proceeds going to charity).** These
activities helped to create a community with the Daily News at its center. The paper’s manage-
ment recognized this and emphasized it in a promotional narrative distributed to advertisers:
“Our paper and its manifold services ... keep us in close touch with our readers and at the same
time provide a city-wide community service center in this city of nearly 8,000,000 people....
The News is, in many ways, a community center as a result of our many reader and public ser-
vices carried on consistently throughout the years.”®'

But the Daily News aimed to be more than simply an information clearinghouse or service
provider. It embraced the nickname “the Tiger Paper,” vowing in an editorial on the occasion of
its fiftieth birthday “to fight like a tiger ... for the best interests of the whole gigantic New York
metropolitan area.”®* Indeed, this attitude came through in the most famous headline in the
history of the Daily News, regarding President Gerald Ford’s promise to veto any bill using
federal funds to address New York’s financial crisis: “Ford to City: Drop Dead.”® A commit-
ment to fighting for New Yorkers’ interests also dictated the paper’s news coverage in the mid-
twentieth century; housing, transit, and other quality-of-life issues were major areas of focus.
People wanted affordable rent, a reliable subway, and clean, safe streets. The Daily News advo-
cated for those goals, but with a conservative twist: ease restrictions on development, let the
police do as they please, and invite private enterprise to provide some city services—and of
course, do not raise taxes (the News’s editorials fixated on legalized gambling as the way to
fill municipal coffers instead of taxation).

As a result, some readers looked to the Daily News as a protector and sought the paper’s help
in resolving the everyday problems they encountered.** Among the few letters from readers in

78Neil Harris, “Covering New York: Journalism and Civic Identity in the Twentieth Century,” in Budapest and
New York: Studies in Metropolitan Transformation, 1870-1930, eds. Thomas Bender and Carl E. Schorske
(New York, 1994), 262.

7°Stevens, Sensationalism and the New York Press, 130.

80“Notes on the New York News” (promotional material prepared for advertisers), June 15, 1952, folder 13, box
33, Patterson Papers; Sheets labeled “Information Bureau” and “Information Bureau Activities,” 1945-1946, folder
7, box 34, Patterson Papers.

81“Notes on the New York News” (promotional material prepared for advertisers), June 15, 1952, folder 13, box
33, Patterson Papers.

82«The News at 50,” New York Daily News, June 26, 1969, 57.

83“Ford to City: Drop Dead,” New York Daily News, Oct. 30, 1975, 1.

84As Julia Guarneri has noted, readers interacted with the New York World in the same way in the late nine-
teenth century. Guarneri, Newsprint Metropolis, 107.

https://doi.org/10.1017/mah.2021.17 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/mah.2021.17

232 Matthew Pressman

the 1950s and 1960s that made their way into archives, this is a common theme. One woman in
1967 wrote to the paper about a rodent infestation in her “middle-income development” in
Bayside, Queens. The Board of Health and the mayor’s office had failed to assist her
and her neighbors. “We hope you will take a little interest in our behalf, maybe you can
help us,” she said.®” In 1959, a reader wrote in to complain that a street vendor near his
office—"“a Chinaman of the Old School, a gracious and intelligent old man”—was being chased
away by “a vicious type of Italian peddler who stationed his ‘good humor’ cart at the same loca-
tion.” The reader asked, “Could you possibly have one of your reporters investigate?” This
reader, like many others, had no compunction about referencing racial stereotypes.
Elsewhere in his letter, he expressed his displeasure that an African American had been
appointed to head the city’s welfare agency, noting, “the American Negro has become vulner-
able to the blandishments of Communist Agents, who have stirred up racial antagonisms for
their own political advantages, and with many communists already acting as investigators
for the Welfare Department, the possible addition of discontented negro investigators would
further prejudice the distribution of relief.”*®

The Welfare Department was on this reader’s mind, no doubt, because it had been the sub-
ject of a months-long investigative series in the Daily News several months earlier. Reporter
Theo Wilson exposed rampant abuses in the programs meant to aid needy families. Her articles
focused primarily on people defrauding the welfare system to get money they were not entitled
to—“chiselers,” as the paper called them (a banner headline on the first article in the series
declared, “Chiselers Get Half of Welfare Gravy”®’). This topic suited the Daily News
perfectly: it showed how the hard-working taxpayers were being ripped off and implied that
coddled bureaucrats enabled the fraud. The initial three-part series generated an enormous
response—an estimated 2,500 letters and 5,000 phone calls to the News offices.*®

Racist stories about welfare cheats became central to right-wing discourse in later decades.
Ronald Reagan, although he did not explicitly mention the race of the welfare recipients he was
describing, famously referred to a “strapping young buck” using food stamps to buy T-bone
steaks and helped create the image of the “welfare queen” in speeches about a woman who
used multiple identities to bilk the government out of aid money.*” The series in the Daily
News, however, did not focus disproportionately on racial minorities as welfare abusers,
although as one article noted, 83 percent of those enrolled in the Aid to Dependent
Children program (the largest program in the Welfare Department) were “Negroes and
Puerto Ricans.”” But it is unlikely that the News was making an effort to avoid discrimination.
To expose welfare cheats, the News relied on tips from readers and informants who trusted the
paper. Those people were overwhelmingly white, and given the degree of residential segregation
in New York, their neighbors and acquaintances—the people whose fraud they might expose—
also would have been overwhelming white (alternatively, it may be that although non-whites
were more likely to be on the welfare rolls, whites were more likely to commit fraud).

But racism certainly hovered around the Daily News’s welfare investigation. The hero of the
story, according to the News, was a Welfare Department investigator named Domenick
Rainone. Articles in the news pages lauded Rainone for exposing fraud, and two editorials

%Mrs. George Mas to Theo Wilson, Nov. 27, 1967, folder 51, Wilson Papers.

86A. E. Budell, letter to the editor, New York Daily News, Aug. 24, 1959, folder 377, Wilson Papers.

87Theo Wilson, “Chiselers Get Half of What We Pay to Help the Needy,” New York Daily News, Sept. 22, 1958,
2. The headline after the “jump” (continuation) refers to “welfare gravy.”

88«) New York Papers Exposing School Morale, Welfare Rackets,” Editor & Publisher, Nov. 29, 1958, p. 9, folder
79, Wilson Papers.

%Tan Haney Lopez, Dog Whistle Politics: How Coded Racial Appeals Have Reinvented Racism and Wrecked the
Middle Class (New York, 2015), 58-9.

*Theo Wilson, “ADC: Child That Grew Up to a Monster,” New York Daily News, Sept. 24, 1958, 28.

https://doi.org/10.1017/mah.2021.17 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/mah.2021.17

Modern American History 233

called for him to be named the department’s deputy commissioner.”’ However, the News
declined to report that Rainone was accused of “extreme racial prejudice” by the head of the
NAACP, Roy Wilkins. Wilkins sent a letter to New York City’s mayor and to the
Commissioner of Investigations alleging that, among other things, Rainone “branded all
Puerto Rican and Negro women on the city’s relief rolls as ‘prostitutes and whores™ and
“boasted of his part in forcing a Negro family to move from a previously all-white neighbor-
hood near his home in Brooklyn.”> This was reported in the liberal tabloid the New York
Post and in the African-American weekly New York Amsterdam News, but no mention of it
appeared in the Daily News—although the accusation may have contributed to Rainone’s tem-
porary transfer out of the fraud department in April 1959.

Coverage in the Daily News rarely displayed the virulent racism commonplace in many
Southern newspapers, but the paper was not intended for Black readers. Like many newspapers
in the 1940s, 1950s, and 1960s, the Daily News identified the race of suspects in crime stories,
but only if they were non-white—a practice that perpetuated the notion that African Americans
were prone to criminality.”” Unlike many newspapers, the News was sympathetic to the apart-
heid regime in South Africa well into the 1960s.”* And the paper allowed the free expression of
racism in the Voice of the People section. For example, in the aftermath of a 1959 lynching in
Mississippi that made national headlines, a reader who signed her letter “A Southern Lady”
wrote that “the people gave a dirty, sexed-up nigger just what he deserved” and that “lynching
was too good” for the victim (an accused rapist). “To consider himself really ‘living,” she wrote,
“a nigger wants only two things—a big car and a white woman.... I hope that when they found
him they had to pick up his remains with a shovel.””

This was an extreme example, but the letters the Daily News selected to represent the “Voice
of the People” often expressed a wariness or resentment of non-whites, especially African
Americans. Two letters published on the same day in 1965 are more characteristic of
“Voice” content than the letter applauding a lynching. One argued against affirmative action
in government hiring, saying no jobs should be “earmarked” for Blacks unless there were
also jobs earmarked for whites. Another objected to a New York State measure to promote
mixed-income housing by suggesting sarcastically, “Why stop at half-measures? Why not
move impoverished Negro and Puerto Rican clans to Fifth Avenue luxury apartments to live
with the Rockefellers and other gilt-edged liberals? Surely the liberal elite of Westchester and
Long Island’s North Shore ought to practice what they preach.”® These letter writers do not
express visceral hatred, but rather a desire to preserve their own semi-privileged status and a
disdain for hypocritical elites who do not seem to care about them (as the old Daily News slo-
gan put it, the Stuyvesants took care of themselves).

ol«Relief Gyp Nemesis Rainone Discharged,” New York Daily News, Apr. 10, 1959, 2; Theo Wilson, “Drive
Grows to Put Rainone 2d in Command of Welfare,” New York Daily News, July 29, 1959, 25; “Sharkey Asks
Mayor to Hire Rainone,” New York Daily News, Aug. 19, 1959, 14; “Welfare Needs This Man,” New York
Daily News, Aug. 7, 1959, 27; “Chiselers, Beware,” New York Daily News, Sept. 23, 1959, 43.

9Ted Poston, “Charge Welfare Aide Vented Racial Hatred” (with handwritten notation “RED PRESS”),
New York Post, Feb. 12, 1959, folder 388, Wilson Papers. “Investigate Investigator,” New York Amsterdam News,
Feb. 21, 1959, 34.

93For instance, see two articles on page 3 of the New York Daily News on June 22, 1951: “Seize Hospital Pair as
Sellers of Dope” (“The two men, Albert Jones, 25, and John Cauthen, 30, both Negroes, were arrested in their apart-
ment ...”) and “Reds in Bail Scrap, But 14 Stay in Jail” (“The four indicted men still being sought are James
E. Jackson, 36, Negro, the party’s southern regional director ...”).

94For instance, see the following Daily News editorials: “More Trouble for Africa,” May 31, 1961, 47; “And Now,
About Cuba,” Dec. 6, 1963, 53; and “South African Challenge,” Apr. 3, 1965, 17.

*>“Voice of the People,” New York Daily News, May 6, 1959, 37.

%“Voice of the People,” New York Daily News, Mar. 8, 1965, 29.

https://doi.org/10.1017/mah.2021.17 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/mah.2021.17

234 Matthew Pressman

This, too, was part of the way that the Daily News formed an imagined community: by den-
igrating those outside of the community and depicting them as an “other” to be scorned or
feared. As with most populist discourses, the News employed an “us versus them” framing,
and the “them” consisted not only of left-wingers and elites but also of racial and ethnic minor-
ities. Unsurprisingly given its isolationist and ethnonationalist outlook, the Daily News occa-
sionally became a forum for anti-Semitism, especially during the 1940s. Although Patterson
did not formally join the America First Committee, he donated $4,000 to the group and over-
saw editorials that defended America First from accusations of anti-Semitism (one editorial
bemoaned “violent efforts” by “the more enthusiastic warmongers” to “hang an anti-Semitic
label on all who oppose sending millions of young Americans, Jews and Gentiles alike, overseas
to settle another of Europe’s wars”).”” Other editorials suggested that Jews were responsible for
the United States’s involvement in World War II, using the sly propaganda technique of repeat-
ing a slander and then disavowing it in very weak terms. A 1947 New Yorker profile of the
paper’s lead editorial writer, Reuben Maury, cited three editorials that noted how some blamed
Jews but hastily added that the News disagreed.” In 1941, for example, before the United States
entered the war, an editorial stated, “Well, we think we’re being pushed into this war all right,
against the wishes of most of us. But we think Lindbergh is mistaken in saying the Jews are a
major factor in pushing us in.””’

Once the United States entered the war, Patterson and the Daily News editorial page grudg-
ingly supported the effort, but Jewish communities remained bitterly antagonistic toward the
paper. News representatives conducting a poll regarding voters’ choices in the 1942
New York State elections reported that in Jewish neighborhoods in Brooklyn, children
“would often swarm around the car and pass remarks referring to The News as a Fascist
and Nazi paper.” Another pollster said that in “the strong Jewish sections” of the Bronx, “it
was the customary thing to have young kids shout at us. They said, “There goes the Nazi
News,” and other remarks along the same line.”'”

The Daily News deepened its reputation for anti-Semitism shortly after the war ended, with an
incendiary article by John O’Donnell. On October 3, 1945, O’Donnell’s Capitol Stuff column
concerned the decision to remove General George S. Patton from his command in Germany.
O’Donnell alleged that the move was engineered by “the secret and astoundingly effective
might of this republic’s foreign-born political leaders—such as Justice of the Supreme Court
Felix Frankfurter, of Vienna, White House administrative assistant Dave (devious Dave) Niles
alias Neyhus and the Latvian ex-rabbinical student now known as Sidney Hillman” (the prom-
inent labor leader who helped found the CIO). O’Donnell went on to claim that the shell-shocked
soldier whom Patton famously slapped in an army hospital in Italy in 1943 (drawing a reprimand
from his superior, General Dwight Eisenhower) was Jewish, and that Patton had made “a direct
reference to the patient’s racial background” while berating the man.'®" The implication was that
powerful Jews in Washington had conspired to take down one of the country’s most admired
military leaders because he had insulted a Jewish soldier.

This column generated a slew of angry letters. In fact, the soldier Patton had assaulted was
not Jewish—as several Jewish leaders noted in a letter to the editor (published in the Daily
News on October 6) that called the column “as flagrantly anti-Semitic as anything which has

97]. M. Patterson to Robert E. Wood, Oct. 17, 1941; Robert S. Bliss to J. M. Patterson, Oct. 6, 1941 and Edwin
S. Webster to J. M. Patterson, Oct. 23, 1941, folder 2, box 28, Patterson Papers; “What Is Anti-Semitism?”
New York Daily News, Sept. 10, 1941, 31.

98]ohn Bainbridge, “Profiles: Editorial Writer,” Part 2 of 3, New Yorker, May 31, 1947, 39-40.

9“Conversation Piece,” New York Daily News, Sept. 18, 1941, 31.

100Robert Conway to Mr. Fritzinger, memo regarding “ANTI-NEWS Sentiment,” Nov. 5, 1942, folder 1, box 29,
Patterson Papers.

101Iohn O’Donnell, “Capitol Stuft,” New York Daily News, Oct. 3, 1945, 4.

https://doi.org/10.1017/mah.2021.17 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/mah.2021.17

Modern American History 235

ever appeared in a metropolitan newspaper.”'> However, the Daily News did not issue a cor-
rection until more than two weeks after the article’s publication. The correction acknowledged
that the slapped soldier was Christian and noted the denials of Niles, Hillman, and Treasury
Secretary Henry Morgenthau (another Jew named as part of the conspiracy in O’Donnell’s col-
umn) that they had anything to do with Patton’s transfer.'®® But there was no apology for the
insinuation that these Jews in government formed a sinister cabal, or for suggesting that Niles
and Hillman had deviously tried to mask their Jewish background by anglicizing their names—
both common anti-Semitic tropes. The B’Nai Brith organization issued a resolution condemn-
ing the Daily News and joined with the Anti-Defamation League to produce circulars and flyers
denouncing the paper. The flyers featured mock newspaper covers titled “Daily Noose” and
included an open letter to Patterson warning him not to “become a cheap imitation of
Hitler and attempt to foment racial and religious strife.”'**

In the ethnonationalism of the Daily News, Jews and non-whites stood outside the “us” who
made up the American nation. So too did Asians. Most of the American press demonized and
dehumanized the Japanese during World War II, but few went so far as to call for the use of
poison gas against them, as did a Daily News editorial headlined “Give Our Boys a Break—Gas
the Japs.”'*® Editorials showed disdain for other Asian nationalities. One in 1936 referred to “a
couple of Chinamen—pardon, Chinese—named Chang and Chiang,” showing a determination
to use an offensive term although (or because) the writer knew it to be offensive.'*® Editorials
during the war mentioned “yellow hordes” from Asia threatening to overrun the white popu-
lations of Europe, Australia, and New Zealand. The News roundly rejected the idea of defending
India, Hong Kong, and Malaysia, but despite its isolationist perspective, said the United States
should consider “trying to save Australia and New Zealand for the white race.”’®” And although
China was an American ally in wartime, the Daily News argued (unsuccessfully) against the
repeal of the Chinese Exclusion Act in 1943. “The Chinese workman can, or does, work harder
and longer and live on less pay and food than does the American workman,” said an editorial.
Chinese workers, the News warned, represented a “danger ... to American living standards”; to
let them in would be to “give away our country.”'*®

The Daily News framed this restrictionist stance on immigration, like most of the policies it
advocated, as simply a matter of looking out for one’s self-interest. Arguing against raising
immigration quotas after the war, an editorial declared, “You can call it selfish for
Americans thus to be unwilling to share this country with unlimited numbers of newcomers.
But it is no more selfish than for foreigners to want to stream here in millions, share our com-
parative wealth, and pull down our standard of living.”'*” The message regarding immigrants
mirrored the message regarding elites, gays, Jews, Blacks, and others: they are not part of our
group and they intend to take or give away what is rightfully ours.

Many populist politicians of the post-World War II years used similar appeals to the economic
self-interest of working-class and middle-class whites. As Timothy Lombardo notes in his study
of Philadelphia mayor Frank Rizzo, a central aspect of Rizzo’s allure was that white ethnics
viewed him as “one of us.” Like the Daily News, Rizzo emphasized toughness and masculinity

192“Voice of the People—O’Donnell Column Denied,” New York Daily News, Oct. 6, 1945, 11.

193John O’Donnell, “Capitol Stuff,” New York Daily News, Oct. 19, 1945, 4.

104Anti—Daily News pamphlets and flyers, undated, folder 10, box 36, Patterson Papers.

105«Give Our Boys a Break—Gas the Japs,” New York Daily News, Mar. 6, 1945, 15.

196“Wally and Windsor,” New York Daily News, Dec. 19, 1936, 19.

197“What Is Our Far East Policy?,” New York Daily News, Oct. 28, 1940, 23; “Passing of the Great Race?,”
New York Daily News, Mar. 24, 1941, 19. The latter editorial praised the work of eugenicist Madison Grant and
warned that Europe was committing “racial suicide.”

'%8<Chinese Exclusion Act—Why Repeal It?,” New York Daily News, Aug. 20, 1943, 19.

109 ots of People Want In,” New York Daily News, Dec. 19, 1945, 31.

https://doi.org/10.1017/mah.2021.17 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/mah.2021.17

236 Matthew Pressman

in his populist messaging. Sometimes he opportunistically coupled this with sops to white
supremacy, as when Rizzo had members of the Black Panther Party strip-searched and photo-
graphed naked.''® However, Lombardo argues that racial animus was not the prime contributor
to Rizzo’s popularity—rather, status anxiety and economic self-interest motivated blue-collar
whites to support the conservative populist mayor. Kenneth Durr makes a similar argument
in his study of white working-class Baltimore in the mid-twentieth century.'"'

The Daily News fits neatly into this paradigm. It appealed to its audience on the basis of
shared white identity but emphasized ideological and class-based issues more than racial
ones. However, one cannot simply separate economic anxiety from racism among Frank
Rizzo’s supporters, Kenneth Durr’s Baltimoreans, and the readers of the Daily News in the
1950s and 1960s. For example, some may have opposed integrated neighborhoods primarily
because they hated the thought of having Blacks as neighbors, while others opposed it primarily
because they thought it would cause their home’s value to plummet, but ultimately all the rea-
sons were braided together. Race-based messages and economic messages seem to have been
equally effective.

As for the Daily News, its message—especially on the editorial page—still aimed at the myth-
ical Sweeney, the white ethnic wage earner with traditionalist values. By the late 1960s, however,
the paper fell into decline. It was still highly profitable, and it would remain the country’s cir-
culation leader for years to come, but its readership and revenue steadily shrank. In 1969, the
headline of an article in New York magazine asked if a new editor could “save the Daily News.”
A newspaper-industry expert quoted in the article diagnosed the problem:

In New York today, the readers to whom the Daily News has been directing itself are
diminishing.... The little working guys with their lunchpails have disappeared.... The little
guy in the American legion hat who buys a six-pack once a week and his wife who sends
away for those 35-cent dress patterns the paper promotes are not the kind of readers who
attract advertisers. There’s no money in senior citizens, and the newspaper’s antediluvian
editorials—which are fun to read—aren’t really talking to anyone anymore. Certainly not
in New York City, for heaven-sake—a labor town, with a liberal majority and an increasing
black and Puerto Rican constituency.''

The circulation manager of the Daily News, Jack Underwood, had a similar, but simpler expla-
nation. The paper was still operating on the principle of “tell it to Sweeney,” Underwood said to
a Wall Street Journal reporter in 1967. “The trouble is there are fewer Sweeneys around to tell it
to.”l 13

However, the Sweeneys did not disappear; they dispersed, and their media consumption
habits changed. They moved to the suburbs and exurbs, and many stopped buying newspa-
pers."'* Later generations of Sweeneys would become the prime demographic for other highly
successful forms of populist, conservative media: talk radio and Fox News. Those outlets
employed many of the same techniques that the Daily News used to great effect in its heyday.

Conservative talk radio hosts, as Brian Rosenwald notes, aim primarily to entertain their

9L ombardo, Blue-Collar Conservatism, 135-64.

""Durr, Behind the Backlash, 3.

"12Njicholas Pileggi, “Can Mike O’Neill Save the ‘Daily News’?,” New York, Feb. 3, 1969, 40-3, here 42.

113MacDougall, “It’s Sensational!,” 1.

"Overall newspaper circulation in the U.S declined substantially in the U.S. during the 1970s and 1980s, but the
decline was most pronounced among people with lower levels of education and in blue-collar occupations. Jeff
Sobal and Marilyn Jackson-Beeck, “Newspaper Non-Readers: A National Profile,” Journalism Quarterly 58, no.
1 (1981): 9-13; Judee K. Burgoon and Michael Burgoon, “Predictors of Newspaper Readership,” Journalism
Quarterly 57, no. 4 (1980): 589-96; Laurence B. Lain, “More Evidence on the Needs of Readers,” Newspaper
Research Journal 6, no. 4 (1985): 8-18.

https://doi.org/10.1017/mah.2021.17 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/mah.2021.17

Modern American History 237

audience, rather than treating politics as serious business—and like the Daily News, they delight
in pushing the boundaries of acceptable discourse or “political correctness,” mainly when
mocking political opponents or out groups.''> Fox News conveys a message, that, in the
words of Reece Peck, “over-educated elites’ use government power to both expropriate the
wealth of ‘producing’ Americans and impose non-traditional cultural values on them”—nearly
identical to the message of the mid-century Daily News."'® Peck notes that “working-class styles
of masculinity and melodramatic narrative structures of tabloid newspapers” influenced both
talk radio and Fox News, and that the ascendance of “middlebrow” news products like the
broadcast networks’ evening news programs “created a vacuum for a cultural populist brand
of journalism.”"'” That vacuum was also the result of the Daily News’s decline and leftward
shift, along with that of publications like Reader’s Digest, the Hearst newspapers, and the
Chicago Tribune (which did not experience a major decline in the twentieth century but did
shift leftward).

Whereas today’s conservative media undoubtedly exert a tremendous influence on voting
behavior and public policy, the political influence of the Daily News and other conservative
mass-circulation outlets in the mid-twentieth century is harder to assess. To be sure, Daily
News investigations and exposés produced results. For example, the 1958 series on welfare
fraud prompted a burst of official responses to address the problem, as did a 1969 series on
failures at New York City’s Department of Sanitation.''® But evidence for the effectiveness
of the paper’s editorial positions and crusades is hard to find.

The best case for the Daily News’s ability to sway elections comes from New York’s 1950
mayoral race, when the paper endorsed the third-party candidate Vincent Impellitteri.
Impellitteri had been city council president and ascended to the position of acting mayor
when William O’Dwyer resigned in September 1950 due to a corruption scandal. After
Impellitteri failed to win the Democratic Party nomination, he decided to run under the banner
of the Experience party, positioning himself as anti-Tammany Hall (the Democratic machine
that had blocked his nomination).''* The News published several editorials supporting “Impy,”
as they nicknamed him, as well as a large illustration showing readers exactly where his name
would appear on the ballot.'*” When the News published the results of a straw poll it conducted
showing Impellitteri likely to win handily, his Democratic rival Ferdinand Pecora protested that
the poll was rigged to support the paper’s preferred candidate. A Daily News editorial made hay
of this, challenging Pecora to bet $10,000 that their poll was wrong (Pecora did not take the bet,
but the News got excellent publicity).'*'

">Rosenwald, Talk Radio’s America, 34-8.

18peck, Fox Populism, 4.

"Ibid., 65-7.

"8In the wake of the welfare series, the Brooklyn grand jury investigating welfare fraud had its term extended,
Mayor Robert Wagner created a committee to investigate the issue, and the New York state legislature held public
hearings. See Theo Wilson, “Hear Ye: Welfare Hearing Is Set & Taxpayers Invited,” New York Daily News, Jan. 17,
1959, 4; Edward Kirkman and Theo Wilson, “Wagner Relief Study Sniffs at Residence Law,” New York Daily News,
Mar. 3, 1959, 6; and “2 New York Papers Exposing School Morale, Welfare Rackets,” Editor & Publisher, Nov. 29,
1958, 9. The series on the garbage crisis ran from March 18-22, 1969. On the results, see Donald Singleton, “Lid’s
Off and All Eyes Are on the Trash,” New York Daily News, Mar. 22, 1969, 3; Donald Singleton, “Quick as a Flash,
Away Goes Trash!” New York Daily News, Mar. 23, 1969, 3.

19Robert D. McFadden, “Vincent Impellitteri Is Dead; Mayor of New York in 1950’s,” New York Times, Jan. 30,
1987, B8.

20“Impy’s Stock Looking Up,” New York Daily News, Sept. 22, 1950, 47; “Impy Still Doing Fine, Thanks,”
New York Daily News, Oct. 6, 1950, 47; Robert Dwyer and Neal Patterson, “Impy’s Ballot Spot: Plus or
Minus?” New York Daily News, Nov. 3, 1950, 6.

121«pyut Up 10,000 Skins or Shut Up, Judge,” New York Daily News, Oct. 28, 1950, 17; “N.Y. Paper Offers
$10,000 Bet Its Election Poll Is Accurate,” Baltimore Sun, Oct. 28, 1950, 11.

https://doi.org/10.1017/mah.2021.17 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/mah.2021.17

238 Matthew Pressman

The Daily News straw poll turned out to be largely accurate, as “Impy” defeated Pecora by
more than 8 percentage points (although the poll had predicted a larger margin for
Impellitteri).'> A post-election editorial praised the voters’ “ability to think and act on their
own” in choosing the third-party candidate, but the News indulged in some self-congratulation
by publishing, as the first letter in that day’s Voice of the People section, a note from a reader
saying, “Congratulations on your News poll and Impellitteri’s victory. It was your publicity that
carried the mayor.”'** In private, Daily News publisher F. M. Flynn was much more boastful.
Giving a speech to the Daily News advertising department describing the paper’s recent suc-
cesses, Flynn said, “Probably the most outstanding achievement during the year was the almost
single-handed job of electing Mayor Impellitteri.”"**

Flynn claiming credit for Impellitteri’s victory would be more believable, though, if the Daily
News had repeated the feat of getting its preferred mayoral candidate elected. The man the News
endorsed in the subsequent election, Republican Harold Riegelman, received only 30 percent of
the vote."”> And the paper’s years of opposition to Fiorello La Guardia did not prevent him
from winning three mayoral elections comfortably (the News did not make an endorsement
in the mayoral elections of 1945 or 1949, both of which William O’Dwyer won). Apart from
political endorsements, other measures the News editorial page supported—for example, a
national lottery and legalized gambling as alternatives to high taxation—were not enacted for
many years despite the paper’s best efforts. The conventional wisdom during the heyday of
the News held that despite its massive circulation, it had little political influence. Even the
paper’s own journalists often felt this way. In an oral history interview, the longtime
Washington correspondent Frank Holeman, after explaining that the Daily News had the high-
est circulation in the country, was asked, “So you had some influence?” He responded, “No, no
influence,” adding, “Nobody liked the News except the goddamn readers. Politicians didn’t pay
any attention to it.”'*° But even if the Daily News had little influence on elections or public
policy at the time, it surely helped shape and reinforce the worldview of its readers. It tapped
into deep veins of populism and ethnonationalism that have long been powerful forces in
American politics.

Matthew Pressman is an assistant professor of journalism at Seton Hall University, USA, and the author of On
Press: The Liberal Values That Shaped the News (Harvard University Press, 2018). He is at work on a book chron-
icling the history of the New York Daily News.

122Iames Desmond, “Poll Picked Exact Finish Order, But Impy Was Put Too High,” New York Daily News, Nov.
9, 1950, 2.

123“The Winners Here” and “Voice of the People,” New York Daily News, Nov. 9, 1950, 49.

124“E, M. Flynn’s Speech at Advertising Dinner,” from News Pix, Jan. 1951, p. 14, folder 75, Flynn Papers.

125«Fop Mayor: Harold Riegelman,” New York Daily News, Oct. 16, 1953, 39.

126Frank Holeman, interview by Niel M. Johnson, June 9, 1987, transcript, p. 62, Harry S. Truman Library,
Independence, MO, https:/www.trumanlibrary.gov/library/oral-histories/holeman (accessed Feb. 20, 2021).
Holeman was Washington correspondent for the Daily News from 1946 to 1965.

https://doi.org/10.1017/mah.2021.17 Published online by Cambridge University Press


https://www.trumanlibrary.gov/library/oral-histories/holeman
https://www.trumanlibrary.gov/library/oral-histories/holeman
https://doi.org/10.1017/mah.2021.17

	The New York Daily News and the History of Conservative Media

