
 The Asia-Pacific Journal | Japan Focus Volume 13 | Issue 1 | Number 3 | Article ID 4246 | Jan 05, 2015

1

Japan's New Empire and the Dōmei News Agency in Occupied
Southeast Asia, 1942-45 日本のニュース帝国と占領期東南アジアに
おける同盟通信社　1942年–45年

Tomoko Akami

JAPAN'S  WARTIME  PROPAGANDA  IN  A
GLOBAL CONTEXT

Just before the outbreak of the Second World
War,  E.H.  Carr  finished  his  draft  of  Twenty
Years' Crisis. In it he observed:

[W]ithin  twenty  years  of  the
armistice  [of  the  First  World
War]…  many  governments  were
conducting  propaganda  with  an
intensity  unsurpassed  in  the  war
period; and new official and non-
official  agencies for the influence
of  opinion  at  home  and  abroad
were  spr inging  up  in  every
country. 1

In these twenty years,  foreign policy makers
had  to  figure  out  how  to  utilize  globalized
telecommunication  (cable  and  wireless)
networks.  Overseas  events  were  reported
almost  immediately  to  the  public,  many  of
whom were also demanding greater political,
economic and social rights. Carr argued that
the propaganda institutions developed in many
countries  in  1919–39  because  of  ' the
popularization  of  international  politics'  and
more  effective  'propaganda  methods'.
Meanwhile, the League of Nations elevated the
idea  of  'international  public  opinion'  into  a
norm in international politics.2  Although Carr
remained sceptical  about the effectiveness of
international public opinion as a moral force in
international politics, he never lost sight of its
potential impact.

In his view, all modern states had to respond to
these new trends. Propaganda was, therefore,
not a tool specific to certain political regimes,
but  a  modern  state's  inevitable  and  rational
response to them. The difference between the
propaganda of a totalitarian regime and that of
a democracy was, Carr argued, 'less clear-cut'
in  practice  than  is  often  assumed. 3  He
predicted: '[e]ven in peace, propaganda seems
likely  for  the  future  to  be  recognized  as  a
regular  instrument  of  foreign  policy'.4  Soon
after he made this observation, war broke out
in  Europe.  What  then  happened  to  these
'peacetime' propaganda institutions during the
war?

Most  works  on  Japan's  propaganda  and  its
information  management  during  the  wartime
(1937–45)  sharply  differentiated  the
authoritarian nature of  the Japanese political
regime from that of the 'liberal-democracies'. A
majority of these works focused on analysis of
domestic thought control, and Japan's Board of
Information (BOI: Jōhō kyoku, 情報局1940–45)
has  been  understood  as  the  main  wartime
thought control organization for this regime.5 A
recent  research  initiative  on  the  British
Ministry of Information (MOI) provides a useful
comparative perspective.6

Here, I draw attention to the role of the BOI in
Japan's  external  information  policy  (war
propaganda  and  intelligence  gathering
overseas)  and that  of  its  operational  agency,
the  national  news  agency,  Dōmei  (同盟通信
社1936–45), and see, where possible, how their
wartime work compared to those of the 'liberal-

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 08 May 2025 at 08:24:03, subject to the Cambridge Core terms of use.

https://www.cambridge.org/core


 APJ | JF 13 | 1 | 3

2

democracies'.

My  two  volume-study,  Japan's  News
Propaganda  and  Reuters'  News  Empire  in
Northeast  Asia,  1870–1934  (2012),  and  Soft
Power of Japan's Total War State: The Board of
Information  and  Dōmei  News  Agency  in
Foreign Policy,  1934–45 (2014) suggests that
those who worked to establish the predecessors
of the BOI and Dōmei in the decades before the
outbreak  of  the  war  clearly  recognized  the
above-mentioned global trends. They developed
separate institutions for two types of external
propaganda operations (news propaganda and
cultural  propaganda)  in  an  initial  stage,  and
those for news propaganda evolved in tandem
with  official  attempts  to  control  external
information (news propaganda and intelligence
gathering). The Manchurian Crisis of 1931–33
prompted  the  Japanese  state  to  coordinate
diverse  news  propaganda  operations  both  in
Japan  proper  and  in  the  newly  occupied
Northeast  China  (Manchuria).  While  military
influence in politics grew, the institutions for
such  coordination  developed  within  the
framework  of  the  Meiji  Constitution,  and
resistance of existing ministries and interests
remained formidable.

The  creation  of  a  cultural  propaganda
organization in Japan in 1934 was also a part of
the global trends as much as the reflection of
its  need  for  new  strategies  for  post-League
diplomacy.  In  1933–34,  the  Reuters'  news
cartel system finally collapsed, and the global
news propaganda race became fiercer. States
also had to pay greater attention to propaganda
in  the  age  of  mass-based  politics.  It  was,
therefore, not coincidental that Japan's Kokusai
bunka  shikōkai  (the  association  to  promote
culture  internationally),  Germany's  Goethe
Institute, and the U.K.'s British Council all were
created in 1934.

Soft Power of Japan's Total War State further
argues that war consolidated,  not created or
changed,  exist ing  news  and  cultural

propaganda  operations,  which  were  ongoing
global trends. The Japanese state developed a
prototype  of  what  we  now  call  'public
diplomacy'  during  the  Second  Sino-Japanese
War.  This  was  best  symbolized  by  the
establishment  of  the  Japan  Institute  at  the
Rockefeller Centre in New York in May 1938.
Japan's  Ministry  of  Foreign  Affairs  (MOFA)
identified New York as the centre for a global
propaganda  race,  and  created  the  institute,
modell ing  it  on  the  Brit ish  Library  of
Information.7  By  then,  Rockefeller  Centre
already  housed  propaganda  organizations  of
many countries (not only European countries,
but also the U.S.S.R., China, and Mexico), as
well  as  the headquarters  of  American media
organizations.  MOFA  appointed  a  prominent
internationalist  as  director  of  the  Japan
Institute.8 MOFA understood the institute as an
important  part  of  propaganda  operations  for
the war with China and it was the culmination
of  MOFA's  response  to  the  global  trend  of
preceding decades.  'Public  diplomacy'  served
war efforts, when the state was at war.

Was the Japanese case exceptional? Matthew
Johnson's  recent  analysis  of  the operation of
the U.S.  Office  of  War Information (OWI)  in
China in 1942–45 suggests otherwise. He also
indicates  a  blurring  demarcation  between
wart ime  propaganda  and  peacet ime
information  dissemination  and  public
diplomacy  in  the  U.S.9

War  nonetheless  brought  forth  new  factors
both  in  Japan  and  other  countries  as  states
moved to achieve greater and more effective
information management. Having realized the
significance of mass opinion in domestic and
foreign  politics,  many countries  had tried  to
create  an  office  to  coordinate  propaganda
operations  in  the  1930s.  Nazi  Germany
es tab l i shed  the  Min i s t ry  o f  Pub l i c
Enlightenment and Propaganda in 1933. Japan
attempted  to  create  an  inter-ministerial
coordinating office during the diplomatic crisis
in 1932. A plan to create the MOI in Britain

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 08 May 2025 at 08:24:03, subject to the Cambridge Core terms of use.

https://www.cambridge.org/core


 APJ | JF 13 | 1 | 3

3

also started in 1935. In Japan and Britain, such
attempts  generate  strong  resistance  from
existing ministries and media organizations. In
Japan,  for  example,  when  the  idea  of
establishing  the  Ministry  of  Propaganda  was
discussed  in  mid-1936,  the  Director  of  the
Department of Information of MOFA opposed
it.  Two  of  the  reasons  were:  it  would  be
counterproductive  for  propaganda  toward
major liberal democratic countries; and such a
model might work for the U.S.S.R.,  Germany
and  Italy,  but  not  'for  a  parliamentary
democracy like Japan'.10 The comment is worth
noting as it was written only a few months after
the biggest military coup in modern Japanese
history.

In wartime, the state had a stronger incentive
to  not  only  coordinate,  but  also  centralize
control of these operations by creating an inter-
(or  supra)  ministerial  organization.  In
Germany,  the  above-mentioned  ministry
became the wartime central  office.  This  was
also the case in Italy and the U.S.S.R., where a
similar  ministry  of  propaganda  had  been  in
place  by  1936.  In  many  countries,  however,
inter-ministerial  tensions  continued  to  exist,
and as Soft Power of Japan's Total War State
details, Japan was not an exception. In the U.S.,
President Roosevelt initiated such coordinating
and  centralizing  moves,  which  Congress
repeatedly  questioned.

While Soft  Power of  Japan's Total  War State
stresses a global trend in the state's quest for
more effective information management, it also
argues that in Japan, such quests began to be
formulated in the 1930s within a framework of
a  total  war  state.  These  total  war  state
advocates envisaged what would become the
BOI in December 1940 as the central civilian
organization managing foreign policy relevant
information, with Dōmei as its key operational
agency  overseas.  They  were  in  no  way
isolationist or reactionary. Rather it was their
sense of urgency based on their knowledge of
democratic trends, technological developments,

and other countries'  preparedness for  a  new
propaganda era that led them to argue for a
systematic central state management.

The Meiji Constitution presented two problems
for a civilian government's wartime control of
information. First, the constitution located the
Imperial  General  Headquarters  outside  the
jurisdiction of civilian government. Second, it
did not define a war cabinet. In Britain, a war
cabinet  was  constitutionally  established.  The
MOI,  for which domestic propaganda was as
important,  if  not  more  so  than  overseas
propaganda,  worked  closely  with  military
commands  for  overseas  operat ions .
Coordination with the Foreign Office was more
problematic. Similarly, in the U.S., where the
President  was  the  commander  in  chief,  OWI
policies  reflected  the  priorities  of  the  U.S.
executive  office,  and  were  approved  by  the
Joint  Chiefs  of  Staff.  Its  U.S.  offices  with
abundant staff could then supply materials for
overseas  operations,  which  worked  under  or
with  local  military  commands  and/or  U.S.
diplomatic  missions.11  In  Japan,  the  BOI
absorbed the departments of news propaganda,
intelligence and cultural propaganda of MOFA.
Its  influence  over  the  Imperial  General
Headquarters  was,  however,  never  accepted,
and it  met strong resistance from the Home
Ministry. Furthermore, in contrast to the OWI
that had a large number of staff for both policy
making and local operations, the BOI depended
on Dōmei, NHK and major daily newspapers for
its  operational  staff.  They  came  under  the
military commands in military-occupied areas,
over which the BOI could suggest policies, but
had little influence.

The following edited and abridged version of
Chapter Eight of Soft Power of Japan's Total
War  State  examines  the  nature  of  Japan's
information management system by focusing on
the central role of Dōmei in news management
(intelligence  gathering  and  assessments,  and
news  propaganda)  in  Japanese  occupied
Southeast Asia and its relations with the BOI in

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 08 May 2025 at 08:24:03, subject to the Cambridge Core terms of use.

https://www.cambridge.org/core


 APJ | JF 13 | 1 | 3

4

Tokyo. Where possible, I compare this analysis
with the experiences of other countries.

NEW STAGE OF WAR, DECEMBER 1941

In  December  1941,  with  the  attack  on  the
United  States  and  its  key  allies,  Japan
expanded its  war  front  beyond China to  the
Allied colonies and territories in Southeast Asia
and  the  Pacific.  Its  information  policy
responded to this new stage of the war with
new roles for the BOI and Dōmei. For the BOI
in  Tokyo,  Dōmei  assessed  overseas  civilian
intelligence,  and  with  NHK,  it  conducted
overseas  propaganda.  When  the  Japanese
military  occupied  a  large  part  of  Southeast
Asia, Dōmei became the central organization to
control  information  in  and  out  of  these
occupied  areas  under  the  Southern  Area
Command.  Japan's  news  empire  emerged,
spanning  Japanese-occupied  Asia.

NATIONAL NEWS AGENCIES IN  WARTIME:
THE CASE OF REUTERS

While  the  national  news  agency,  Dōmei,
assumed new roles during the war, it had been
a key operational organization for the strategic
use  of  'news'  and  a  part  of  the  information
management  system  (overseas  news
propaganda  and  intelligence  gathering  and
assessment) before the war with China began.
Dōmei  management  had  a  strong  sense  of
imperial  mission  as  well  as  an  ambition  to
expand its organization. The war furthered this
ongoing  effort,  as  well  as  fueling  Dōmei's
ambition.

International  propaganda  races  were  already
intensifying in the peacetime of the 1930s. The
Italian Stephani, the German D.N.B., and the
U.S.S.R.'s Tass were working publicly as state
appara tuses .  These  news  agenc ies
strengthened  their  operations  when  the  war
threat  loomed and war broke out.  Did other
'national news agencies' in liberal democracies,
such  as  Havas  in  France,  AP  and  UP  in
America, or Reuters in Britain, have different

relations with the state and play a different role
in foreign policy? What happened to Reuters,
which many news agencies,  including Rengō,
Dōmei's  predecessor,  had  regarded  as  the
model  organization  for  wartime  propaganda
during the First World War?

The document prepared by the Department of
Information  of  MOFA  in  September  1938
detailed  how  Japanese  diplomatic  missions
attempted  to  manipulate  news  disseminated
through  the  French  Havas,  British  Reuters,
German D.N.B. and Italian Stephani.12  Italian
and  German  organizations  were,  the  report
suggested,  most  accustomed  to  official
dissemination  of  news,  or  sympathetic  to
Japanese officials' views. In France and Britain,
more  subtle  pressure  was  needed  to  place
Japanese perspectives on the news. In the U.S.,
prior to the the outbreak of the war between
Japan and the allied forces (and their colonies
in the Asia and the Pacific), Japanese diplomats
chose to approach not AP or UP, its leading
news  agencies,  but  prominent  journals  and
influential  local  newspapers  as  the  most
ef fect ive  channels  for  Japan's  news
propaganda.13  Dōmei  correspondents,  who
were instructed to assist MOFA missions, most
likely were involved in these negotiations.14

Reuters, the leading news agency of the Allied
countries,  had  conducted  British  news
propaganda during the First World War. Yet it
has been widely assumed that it had a more
independent stance during the Second World
War. This has been attributed to more liberal
British  policies  towards  media  than those  of
totalitarian regimes, including Japan's.15

During  the  Second  World  War,  however,
Reuters,  as  a  'national  news  agency',  faced
similar pressures to Dōmei. To be sure, during
the First World War, Roderick Jones, General
Manager  of  Reuters,  had  directed  the
government's  wartime  news  propaganda
organization,  Agence–Reuters,  and  was  in
charge of British news propaganda in 1917-18.

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 08 May 2025 at 08:24:03, subject to the Cambridge Core terms of use.

https://www.cambridge.org/core


 APJ | JF 13 | 1 | 3

5

The Foreign Office  regarded Reuters  as  'the
most important British agency' in this area, and
noted  its  'special  relationship'  with  Reuters.
Soon after the war, Reuters and the Foreign
Office concluded an agreement: Reuters would
'send  specific  messages  [mainly  Ministers'
speeches]  upon  [Foreign  Office]  instruction',
and the Foreign Office 'agreed to pay the cost
of  such  extra  wordage'.  This  contract  was
renewed  in  1921.  It  'declared  that  Reuters
would  distribute  only  news  "consistent  with
their independence and their obligations to [its
client] newspapers" '. Reuters also concluded a
similar agreement with the India Office. Donald
Read argues that both agreements 'remained in
force throughout the inter-war period'.16 They
created a contradiction for Reuters:  it  would
disseminate information upon the instruction of
the Foreign Office and the India Office to an
extent  that  would  not  damage  Reuters'
independence.

The  relationship  between  Reuters  and  the
Foreign Office became closer in 1936–39, when
the  Foreign  Office  sought  to  strengthen
counter-German propaganda. Jones, as General
Manager of Reuters, was again eager to assist.
In  November  1937,  he  argued  to  Prime
Minister Neville Chamberlain exactly the point
which Iwanaga Yūkichi (Managing Director of
Rengō, and then President of Dōmei) and Amō
Eiji (Director of the Department of Information,
MOFA)  argued  for  Rengō/Dōmei  in  1934–6:
their  national  news  agency  needed  a  larger
infusion of state assistance in order to remain
internationally  competitive.  As  Iwanaga  and
Amō did, Jones justified greater official subsidy
by  pointing  out  that  Havas  was  receiving
250,000 pounds a year and D.N.B. even more.

The  Foreign  Office  viewed  the  subsidy  to
Reuters as crucial in British news propaganda
overseas. At the time of the Munich Crisis of
September  1938,  Jones  'asked  for,  and
received, extra Government money' to expand
Reuters'  overseas  wireless  news  outputs.  In
December  1938,  Anthony  Eden,  Foreign

Secretary,  identified  two  major  means  of
British news propaganda: 'the British Official
Wireless,  which  distributed  official  material';
and  'Reuters,  which  handled  "world  news
through  British  eyes"  '.  He  argued  that  the
state  should  give  'an  indirect  subsidy  to
Reuters' in the form of 'low rates for wireless
transmission  for  increased  wordage'.
Furthermore,  Samuel  Storey,  a  Reuters'
Director and a Member of a Parliament, argued
at the House of Commons in March 1939, still
half a year before the outbreak of the war in
Europe, for a permanent, not ad hoc, expansion
of Reuters' service, and the need for the state's
assistance for this purpose.17

Like  many  other  national  news  agencies,
Reuters had to walk a fine line between being a
credible source of  information and being the
'national'  news  agency.  As  a  national  news
agency, it had a 'special relationship' with the
government,  and  assumed a  special  national
mission. Was this perceived as a dilemma by
national  news  agencies,  as  later  scholars
assume?  Iwanaga  and  Furuno  Inosuke,  who
succeeded  as  President  of  Dōmei  (1939–45)
when  Iwanaga  passed  away,  observed  that
Japan needed a strong national news agency,
and for it to be strong, it had to be credible. It
also needed the state's subsidy for its overseas
operations. Editorial independence was a great
concern for Iwanaga. At the same time, he had
no  problem  working  closely  with  MOFA  in
order  to  serve  the  'national  interests',
especially  during  diplomatic  crises.

It appears that Jones felt the same. In a speech
at the annual conference of the Empire Press
Union in 1939, Jones stated:

The  problem  is,  how  to  place
British  news  in  foreign  countries
f inancia l ly  in  a  pos i t ion  to
counteract its competitors without
exposing it to the taint of subsidy
and to the loss of its reputation for
independence.  To expect to solve

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 08 May 2025 at 08:24:03, subject to the Cambridge Core terms of use.

https://www.cambridge.org/core


 APJ | JF 13 | 1 | 3

6

that  problem  with  complete
satisfaction to ourselves must seem
very much like expecting to get the
best of both worlds.

In Jones' mind, it was not a choice of one or the
other. Reuters would seek to realize both. As
Read  points  out,  by  September  1939,  Jones
believed  that  he  had  achieved  both:  '[Jones]
had negotiated extra payment from the British
Government  for  serving the  national  interest
without  sacrifice  of  Reuters'  independence'.
Jones,  Storey  and  other  Reuters'  directors
seemed  to  be  troubled  little  by  this  'new
arrangement'. They believed that a government
subsidy did not threaten Reuters' independence
'so  long  as  it  retained  complete  editorial
control'. This, of course, does not address the
issue of Reuters' self-censorship.

The timing of this new 'arrangement' between
Reuters and the Ministry of  Information (the
MOI, September 1939–March 1946) is crucial.
It was September 1939 when the war broke out
in Europe. The arrangement was based on a
'private and confidential'  letter  of  24 August
1939 from the  Director-General  designate  of
the MOI, Lord Perth, to Jones, the 'Perth letter'.
While its precise 'legal' nature has since been
disputed, the Reuters' board accepted Jones's
interpretation of the agreement at that time:
the government would pay for an expansion of
Reuters' news service and extra wordage, while
'Reuters would bear in mind any suggestions
made to them on behalf of H.M. Government as
to the development or orientation of their news
service or as to the topics or events which from
time to  time require  particular  attention'.  In
December  1940,  the  MOI  proposed  a  joint
committee of Reuters and the MOI to observe
this agreement as well as a further expansion
of Reuters' news service.19 Both proposals were
implemented.  A  similar  joint  committee  was
founded  by  the  BOI  in  Japan  with  relevant
ministries, Dōmei and NHK, when Japan began
a war with the Allied forces.20

Scholars  have interpreted the  'retirement'  of
Jones in February 1941 and the creation of the
Reuters  Trust  as  signalling  a  Reuters  policy
shift: Reuters then criticized Jones' compromise
of its independence from the government, and
created the trust to secure this independence.
A  close  reading  of  Read's  work,  however,
suggests that Jones was forced to retire partly
because of an internal conflict within Reuters
in response to his autocratic management style.
More significantly, there was official pressure.
The Foreign Office, the Treasury, and the MOI
had wanted to  remove Jones  for  some time,
viewing him as an obstacle to more efficient
and high-quality news propaganda.21

After  February  1941,  Reuters  sought  a  new
relationship with the government,  which was
not bound by the Perth letter.22 It tried to assert
more  independence,  rejecting  the  MOI's
reques t  tha t  i t  no t  t ransmi t  enemy
communiqués in its  overseas service.  Yet,  as
Read points out, Reuters could not ignore the
impact of its service on British policy and war
efforts. Accordingly, the joint committee of the
MOI and Reuters, which had been created at
the  request  of  the  MOI  in  December  1940,
produced  a  document,  'Some  Proposed
Methods  of  Combating  the  Effect  of  Enemy
Communiqués Other Than by Suppression'. It
suggested that as well as a persistent campaign
to  undermine  confidence  in  the  enemy,
'counter-propaganda  from the  MOI  could  be
included  in  the  same  overseas  radio
transmission [as the enemy communiqués were
transmitted]'.23  The  'special  relationship'
between  Reuters  and  the  government,
therefore,  continued,  underlining  Reuters'
special  status  as  the 'national  news agency'.
The preamble of  the foundation document of
the new Reuters Trust noted that 'the present
national  emergency  and  the  uncertainties  of
the future render necessary special precautions
to ensure in the national interests that Reuters
be  so  established  and  consolidated  that  in
every event it shall preserve its position as the
leading world news agency'.24 The state needed

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 08 May 2025 at 08:24:03, subject to the Cambridge Core terms of use.

https://www.cambridge.org/core


 APJ | JF 13 | 1 | 3

7

to support the national news agency for it to
serve the national interest, and it also needed
to  protect  Reuters'  status  as  the  leading
(credible) news agency.

The Foreign Office was,  however,  not  totally
content  with  Reuters'  wartime  service.  It
complained about the unsatisfactory effects of
Reuters'  propaganda  despite  its  large
'subscriptions'  (that  is,  state  subsidies  of
around 15,000 pounds a year). Reuters asked
the Foreign Office for special help to improve
its service in August 1942. In response, Eden,
the  Foreign  Secretary,  urged  British  foreign
missions to render as much help as possible to
Reuters  overseas,  but  this  help  was  also
extended to other British and American news
media organizations.25

Reuters nonetheless did play other special roles
for the government. According to a document
of  February 1945,  other operations included:
the 'internal uses' of its foreign missions; the
British Official Wireless; and the special service
of  'Forcereuter'  for  'British  servicemen
abroad'.26

Paul  Kratoska  points  to  the  most  significant
news propaganda role of Reuters for the Allied
forces in the Pacific theatre, citing a report of
27 April 1942 on the propaganda activities of
the  Oriental  Mission  of  Britain's  Special
Operation  Executive:

Through an arrangement reached
w i t h  a  w o r l d - w i d e  n e w s
organization it was possible for us
to  release  news  presented  from
'our point of view' and to release
rumors on an international  basis.
Some  seventy-two  newspapers  in
British  and Allied  countries  were
secretly influenced.... [I]t was one
of our most efficient anti-Japanese
weapons.27

Like MOFA and the BOI in Japan, the British
Foreign Office and the MOI expected Reuters
to  perform  the  national  mission  in  news
propaganda and wartime communication, and
used it  for  these purposes.  Like Furuno and
Iwanaga of Dōmei, Reuters' managers also had
a  strong  sense  of  mission  in  leading  the
national news agency.

THE MINISTRY OF THE ARMY'S VISION FOR
DŌMEI  IN  OCCUPIED  SOUTHEAST  ASIA,
SEPTEMBER  1942

Dōmei took up a new role in Japanese military
occupation  in  Southeast  Asia.  In  September
1942, a few months after this administration
had begun, the Ministry of the Army sent a note
to the local  military units on the role of  the
news agency and newspapers in the occupied
Southern  Area  (Southeast  Asia).  A  copy  was
forwarded  to  the  Vice-Director  of  the  BOI.28

Here, the Army elaborated what the BOI had
proposed to Dōmei a few months earlier.29

Dōmei  is  expected  to  expand  its
operat ions  in  the  occupied
Southern Areas.  The military will
not establish a new news agency
specif ical ly  for  occupation
purposes.  Rather,  it  will  put
Dōmei's  regional  head  office  and
branch  offices  in  significant
locations.  They  will  send  news
[from the Southern Area] back to
Japan.  The  Army  will  closely
monitor  this  news  service  and
propaganda operations  to  foreign
countries,  as  the  situation  in
French  Indochina  and  Thailand
unfolds, and Dōmei's offices in the
reg ion  wi l l  become  bet ter
equipped. [The military occupation
administration] will  not allow any
foreign  news  agency  to  establish
b r a n c h  o f f i c e s  o r  g a t h e r
information  for  a  while.  3 0

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 08 May 2025 at 08:24:03, subject to the Cambridge Core terms of use.

https://www.cambridge.org/core


 APJ | JF 13 | 1 | 3

8

The  regional  commands  allowed  Dōmei  and
Japan's  biggest  metropolitan  dailies,  Asahi,
Mainichi,31  and  Yomiuri,  to  move  into  the
occupied  regions  to  report  news  to  Japan.
Dōmei had an extra privilege: exclusive access
to wireless communication. The Ministry of the
Army understood the occupation administration
would  need  a  central  propaganda  and
communication  organization.  It  did  not
contemplate  using  any  other  organization  or
creating a new one, but agreed with the BOI
that Dōmei should take this role.

At  the  same  time,  according  to  Kitayama
Setsurō,  the  Army  and  the  Navy  occupation
administration units worked out how to expand
and  manage  the  infrastructure  of  radio
broadcasting in the area. For this task, both the
Army (on 17 July) and the Navy (on 8 October)
asked NHK to send its  staff  to the occupied
areas .  On  1  September  1942,  NHK's
headquarters in Tokyo established 'the Office
on the Southern Area' in order to 'deal with the
military's  requests  on  the  infrastructure  and
management  of  broadcasting  services  in  the
occupied  areas  in  the  Southern  Area'.  This
organizational  change  at  NHK  headquarters
occurred  at  the  same  time  it  expanded  the
department of overseas broadcasting. Kitayama
suggests  that  NHK  put  a  new  priority  on
broadcasting to the Southern Area. It also paid
greater  attention  to  the  content  of  news  on
Japan to this region, editing out what enemies
might  see  as  Japanese  weaknesses  (such  as
food  shortages,  distribution  problems  and
illness).32

Government subsidies
to Dōmei, 1937–44  

1937: 2,000,000 yen
1938: 2,300,000
1939: 3,160,000
1940: 3,960,000
1941: 5,310,000

1942:

7,588,122
(Overseas:
5,640,000,
Nanpō:
1,948,122)

1943:

9,823,021
(Overseas:
5,350,000,
Nanpō:
4,473,021)

1944:

11,754,920
(Overseas:
6,871,000, 
Nanpō:
4,893,920)

Source: 'Seifu joseikin
nendobetsu hyō' [no
date], in Ariyama and
Nishiyama eds, Dōmei
tsūshinsha, vol. 5, p.
190.

 

 

DŌMEI  OPERATIONS  IN  OCCUPIED
SOUTHEAST  ASIA

The  BOI  and  the  Ministry  of  the  Army
envisaged Dōmei as coming under the regional
military  command,  the  Southern  Area
Command,  in  the  occupied  Southern  Area,
where  it  would  play  the  central  role  in
propaganda and intelligence gathering. Dōmei
was eager to fulfil this new role. Although the
post-war  biography  of  Furuno  stresses  a
conflict between Dōmei and the Southern Area
Command,33 there is no evidence of this in his
report on a trip to Southeast Asia in a company
newsletter in December 1942. He was happy to
see  how much the  Southern  Area  Command
appreciated Dōmei activities .34

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 08 May 2025 at 08:24:03, subject to the Cambridge Core terms of use.

https://www.cambridge.org/core


 APJ | JF 13 | 1 | 3

9

Furuno's visit to Southern Area, October
1942.

Source:  Tsūshinshashi  kankōkai  ed.,
Tsūshinshashi,  p.  529.

 

Dōmei established its regional headquarters in
Singapore  in  July  1942.  Called  the  Southern
Area  Genera l  Headquarters  (Nanpō
sōshikyoku),  it  had twelve branch offices  .  It
enjoyed  great  independence  from  the  Tokyo
headquarters,35  as  the  BOI  had  proposed
around  May  1942.36  Dōmei's  budget  for
Southern  Area  operations  was  distinguished
from the rest of its overseas budgets, 37 and the
Southern  Area  Development  Bank  (Nanpō
kaihatsu  ginkō,  established  in  March  1942)
most  likely  financed  a  large  part  of  this
budget.38

 Dōmei's network in Asia, 1944

Source: Dōmei tsûshinsha, Dōmei no shimei
to katsudo (Tokyo: Dōmei tsûshinsha, 1944),
reprinted in  Ariyama Teruo and Nishiyama
Takesuke  eds,  Dōmei  tsûshinsha  kankei
shiryô, vol. 6 (Tokyo: Kashiwa shobô, 1999),
p. 324

 

A substantial increase in the state's subsidy for
Dōmei's  operations  in  the  Southern  Area  in
1942–44  indicates  the  importance  the
government  accorded  Dōmei  in  the  newly-
occupied areas. The above table on government
subsidies  to  Dōmei  between  1937  and  1944
demonstrates  a  steady  expansion  of  Dōmei's
overseas  activities.  Nishiyama  Takesuke
suggests  that  the  subsidies  roughly  matched
the  cost  of  Dōmei  (and  its  predecessor's)
overseas activities.39  Furuno himself stated in
late 1945 that the government subsidies were

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 08 May 2025 at 08:24:03, subject to the Cambridge Core terms of use.

https://www.cambridge.org/core


 APJ | JF 13 | 1 | 3

10

used to cover the cost of Dōmei operations in
this region and China.40 While Japan's war with
China and the outbreak of the war in Europe
explain the increases in  1938 and 1939,  the
increases from 1941 to 1944 were far greater.
This could be understood mainly as a result of
the  expansion  of  Dōmei's  operations  in  the
Southern Area.

Dōmei appointed Matsumoto Shigeharu, Editor-
in-Chief at the Tokyo headquarters, as General
Manager  of  Dōmei's  Southern  Area  General
Headquarters in Singapore in the critical initial
several  months following the attack on Pearl
Harbor.41  As  the  head  of  Rengō/Dōmei's
Shanghai  Office  in  1932–38,  Matsumoto  had
been  engaged  in  del icate  diplomatic
negotiations and secret military operations as
well  as  managing daily  news routines in the
environment of conflict and war. He was well
equipped to set up the regional headquarters in
Singapore .

The visit of Matsumoto Shigeharu (Head
of the Editorial Bureau) to the front line
in  Southern Area,  at  the  Dōmei's  field
camp office

Source:  Tsūshinshashi  kankōkai  ed.,
Tsūshinshashi,  p.  529.

Matsumoto  had  another  mission.  Fujiwara
Iwaichi  had led  'F  kikan'  or  the  F  unit,  the
Army's  special  services  unit  set  up  in

September  1941 to  co-opt  Indian  soldiers  in
British Malaya force. In March 1942, F kikan
was  dissolved.  Fujiwara  recorded  that
Matsumoto was in Singapore in late April 1942,
and assisted in sorting out the aftermath of F
kikan operations.42 Matsumoto was probably on
an official mission to investigate the conditions
for establishing Dōmei's regional headquarters
in  Singapore,  which  operations  may  have
succeeded  certain  espionage  activities.

Colonial  news  propaganda:  Japanese
language  newspapers

Cable  Network  in  Asia  and  Western
Pacific, 1940
Source:  Daniel  R.  Headrick,  The  Invisible
Weapon :  Te lecommunica t i on  and
International  Politics,  1851–1945  (Oxford:
Oxford University Press, 1991); Bernard Finn
and Daqing Yang eds, Communications under
the Seas: The Evolving Cable Network and Its
Implications (London: The MIT Press, 2009);

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 08 May 2025 at 08:24:03, subject to the Cambridge Core terms of use.

https://www.cambridge.org/core


 APJ | JF 13 | 1 | 3

11

and various other sources.

By autumn 1942, Dōmei had taken charge of
telecommunications  within  and  outside  of
occupied  Southeast  Asia,  while  Japan's
International  Telecommunication  Company
dealt  with  infrastructure  .  The  Army
established news propaganda policy within the
region on 20 October 1942 in 'An Outline of
Policy  towards  Newspapers  in  the  Southern
Area Command's [Occupation] Administration'.
It allocated Dōmei (and the Japanese provincial
newspapers that were its associated members)
and the three Japanese major dailies respective
areas  to  control  local  newspapers.  This
involved  two  main  tasks;  establishing  and
running  Japanese  language  newspapers,  and
controlling  vernacular  language  newspapers.
Dōmei's assigned area was Malaya, Singapore,
Sumatra,  and  North  Borneo.  Asahi  was
allocated  Java,  Mainichi  the  Philippines,  and
Yomiuri Burma.43 A note from the Ministry of
the Army, which had been issued in September
1942, explained the role of Japanese language
newspapers in the occupied areas.

Japanese language newspapers in
the  Southern  Area  are  important
because  they  could  demonstrate
how Japanese culture is infiltrating
the  region.  They  also  would
enlighten Japanese residents,  and
guide local

vernacular  and  foreign  language
newspapers.  Considering  that  we
need people who are competent in
social  interaction, experienced in,
and  have  general  abilities  of
[running these Japanese language
newspapers], we will have leading
newspapers  in  Japan  provide  the
staff and equipment necessary for
establishing these papers. We will
have them run the papers  under

the  supervision  of  the  military
administration  ...44

According to this plan, the operation was to be
financed by the Southern Development Bank,
supplemented if necessary by the local military
administration.45

The Southern Area Command's main target was
Japanese residents in the region: it intended to
mobilize  them to  'guide'  local  public  opinion
and spread imperial culture among the locals.
Such 'colonial  propaganda'  had developed in
Japan's  formal  colonies,  Taiwan  and  Korea,
where  the  imperial  authority  created  the
infrastructure  of  Japanization  programs  to
'learn' the imperial language and culture, and
imposed  the  program  on  colonial  subjects,
especially  the  local  elite.  Japanese language-
centred  colonial  propaganda  was  applied  to
Japanese  military-occupied  Manchuria,46  and
then  to  occupied  North  China  to  a  limited
extent.47

The Southern Area Command tried to apply this
'colonial  propaganda'  in  occupied  Southeast
Asia.  In  occupied  North  and  Central  China,
complex  layers  of  authority  existed  (the
Japanese regional army commands, the Board
of  Development  of  Asia,  MOFA  missions,
Japanese  Navy  units,  and  pro-Japan  Chinese
puppet  regimes),  making  unified  policies
impossible.  In  contrast,  occupied  maritime
Southeast Asia came under the Southern Area
Command,  which  directed  various  Army  and
Navy  occupation  administrations.  These
regional  administration  units  attempted  to
establish  semi-colonial  infrastructure  for
education,  transportation,  and  health,  and
imposed  Japanization  programs.48

The  programs  were,  however,  hurriedly
implemented with scarce resources. Watanabe
Yōsuke, for example, reports that there was a
scarcity of teachers and textbooks for Japanese
education  programs  in  occupied  Singapore,
pointing  out  the  occupation  administration's

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 08 May 2025 at 08:24:03, subject to the Cambridge Core terms of use.

https://www.cambridge.org/core


 APJ | JF 13 | 1 | 3

12

unrealistic goals.49 Ariyama Teruo also stressed
the ineffectiveness of Japanese education in the
Philippines.  The  circulation  of  English  and
Tagalog  papers  for  local  propaganda  and
'education'  was,  he  argues,  far  greater  than
that  of  the  Japanese  newspaper,  Manira
shimbun.50  Japanese  colonial  propaganda
floated like a balloon above the everyday lives
of the locals. The balloon burst quickly as the
locals realized that the goal of the occupation
was  resource  extraction,  which  Japan  would
pursue with harsh measures against them.

When the Japanese military began to lose, radio
broadcasting to comfort Japanese soldiers also
began.  Dōmei's  Romanized  Japanese  Morse
news reported on 3 March 1945 that 'the Java
Broadcasting Control Bureau started powerful
shortwave  comfort  broadcasts  to  troops
fighting  in  Rabaul,  New  Guinea  and  other
islands  in  the  [South  Western]  Pacific'.  The
programs were daily and included news from
Japan  and  Java,  and  Japanese  and  Javanese
music.51

Local language propaganda

The occupation did not, however, dismiss the
significance of local languages and vernacular
news propaganda.  Japan's  radio broadcasting
services used many local languages as well as
European  languages  in  China  and  Southeast
Asia.52 Already in December 1941 the BOI had
called for an increase in Dōmei's news services
(in Morse) not only in Japanese and European
languages, but also in Chinese and Malay. It
projected a two-stage improvement of wartime
services: in the first stage, it  would increase
the English news service from the current daily
8,200 words to 9,000 words, and French news
from 800 words to 2,000 words, and it would
add a Spanish news service of 1,000 words and
a Chinese news service of 2,000 words. In the
second  stage,  it  would  conduct  daily  12,000
words of English news service, 4,000 words in
French,  2,000  words  in  Spanish,  and  3,000
words in Chinese. It would also add a Malay

news service of 2,000 words, and increase the
Japanese  news  service  from  5,000  to  6,000
words.53

Dōmei  was  involved  in  local  language
newspapers. According to the above-mentioned
Army directive of 10 October 1942, either an
Army unit, Dōmei (and its member newspapers
in  Japan),  or  the  three  major  dailies  were
allocated  for  each  respective  occupied  area,
and would manage local (and foreign) language
papers in the area, as well as the newly created
Japanese papers.54 Asahi was in charge of local
language  media  in  Java  and  Borneo,55  and
Mainichi,  all  newspapers,  including  journals,
broadcasting,  and  the  Spanish  paper  in  the
Philippines.56

Dōmei was in charge of  Japanese,  local,  and
European  language  newspapers  in  Malaya,
Singapore,  Sumatra,  and  North  Borneo.  Its
offices in Southeast  Asia also delivered daily
news  in  Japanese,  English  (in  Singapore,
Batavia,  Manila,  Kuala  Lumpur,  Penang,
Bangkok for  local  papers),  French (in  Hanoi
and Saigon), Chinese (in Singapore), Malay (in
Singapore and Batavia), and Thai (in Bangkok,
which  was  not  under  the  occupat ion
administration). In Batavia, Dōmei established
the Malay language department,  after  taking
over  Aneta  News  Agency  and  Antara  News
Agency.  It  distributed  news in  Japanese  and
English, the latter being sent to Singapore for
local  English  language  papers  and  radio
programs.  It  also  distributed news in  Malay.
The  Malay  language  department  of  Dōmei's
Batavia office had at its peak about fifty local
employees at the Batavia office and around 100
in total, including local correspondents in the
area.57

As it had done in Japan and occupied China,
Dōmei  consolidated  local  papers  into  a
newspaper  association  in  Singapore  in
December  1942,  which  controlled  Japanese,
English  and  local  language  papers.  In
Singapore,  the  Army  command  took  direct

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 08 May 2025 at 08:24:03, subject to the Cambridge Core terms of use.

https://www.cambridge.org/core


 APJ | JF 13 | 1 | 3

13

charge  of  strategically  significant  local
language papers-the two major Chinese papers
of  Xingzhou  Ribao  (星洲日報)  and  Nanyang
Ribao (南洋日報), and two Malay papers. This
Dōmei-led  newspaper  association  controlled
Shōnan  shimbun  (Singapore  Newspaper)  (in
Japanese and English). The association also co-
opted other papers, such as Malay Xin Bao (馬
来新報)(in  English  and  Chinese)  in  Kuala
Lumpur, Penang Xinwen (Penang Newspaper)
(in English and Chinese) in Penang, Sumatra
[Harian] (Sumatra Daily) (in Malay) in Medan,
and Padan [Harian] (Padan Daily) (in Malay) in
Padan.58  By  mid-1944,  the  association  had
around  eighteen  members  (five  Japanese
papers,  five  English,  four  Chinese,  and  four
Malay, including one Sumatra paper). As war
conditions deteriorated for  Japan,  in  October
1944 the Army ordered Dōmei to take charge of
all these newspapers in Singapore. Towards the
end of the war, Dōmei began Macassar Xin Bao
(in  Chinese)  in  Makassar  (Macassar  or
Makasar)  in  February  1945,  and  Palembang
Newspaper  (in  Indonesian)  in  Palembang  in
May 1945.59

The  Japanese  imperial  authorities  paid
attention to local language newspapers not out
of respect for local customs and greater local
autonomy, but in order to mobilize them for the
Japanese  military  needs  and  to  control  the
area.60  For  these  operations,  Dōmei  and
Japanese dailies  had to rely  on local  people,
especially  local  elites  and  journalists.61  Most
were coerced,  as  otherwise they would have
faced severe punishment. Some cooperated as
a  pragmatic  means  to  advance  their  own
causes, including independence.62

There  are  several  similarities  between  the
above-mentioned  Japanese  propaganda
operations in occupied Southeast Asia and in
Japan-controlled China, and those of the U.S.
OWI's Overseas Branch China Division in 'free'
China. First, while both conducted operations
against the enemies or those in enemy zones,
they also needed to win the support of people

under  their  all ies  or  in  the  areas  they
controlled.  Second,  a  large  part  of  their
operations consisted of propagating not totally
fabricated  lies,  but  what  I  define  as  'news
propaganda'.  Third,  both  operations  included
propaganda and intelligence  aspects.  Fourth,
both  policy  makers  were  careful  not  to
emphasize  'race'  aspects  in  order  to  avoid
offending their allies or collaborators. Fifth, for
both operations, how to handle decolonization
presented a major problem.

Sixth, if not as systematically as Japan, the OWI
China  mobilized  correspondents  of  American
news media, such as the head of the Chongqing
Office  of  UP,  for  its  operations.  Unlike  the
Japanese BOI, which relied on Dōmei and NHK
for  'news'  transmission,  however,  the  OWI
acted  as  a  'press  agency',  with  its  own
broadcasting centre, the Pacific Bureau, at San
Francisco. The bureau had more than 400 staff,
which probably included a substantial number
of  former  news  media  employees.  Its  'news'
was disseminated by the key centres in China,
including  that  in  Chongqing,  to  mainly  non-
Japanese controlled areas in China.63  Johnson
also  suggests  close  cooperation  between  the
OWI  and  the  British  MOI  and  Psychological
Warfare Executive for operations in the Pacific
theatre.64

Seventh, like Japanese news propaganda, the
OWI China maintained numerous propaganda
outlets  in  diverse  languages.  The  Pacific
Bureau's  broadcasting  service  was  done  in
twenty-two  languages,  while  its  airborne
leaflets  for  enemy  areas  were  written  in
Japanese,  Chinese,  Vietnamese,  French, Thai,
and Korean. For all  these operations both in
San Francisco and at local spots in Asia, the
OWI  employed  Japanese  Nisei  (second
generation  Japanese  Americans),  Japanese
POWs, Korean exiles, Chinese, French, Thais,
and  Vietnamese.6 5  The  OWI  China  also
benefited  greatly  from  communist  Japanese
attached  to  the  Chinese  Communist  Party's
Eighth Route Army.66 It also used films far more

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 08 May 2025 at 08:24:03, subject to the Cambridge Core terms of use.

https://www.cambridge.org/core


 APJ | JF 13 | 1 | 3

14

extensively and effectively in free China,67 than
Japan did in China or Southeast Asia.68

The  status  of  the  military  occupations  were
differentiated  by  the  use  of  existing  local
organizations by the OWI China and Japan. The
Japanese military commands instructed Dōmei
to  create  and  supervise  the  pro-Japan  news
agencies of Japan's puppet regimes in China.69

In  occupied  Southeast  Asia,  the  Japanese
military  command  took  over  the  governing
capacity, and allocated areas in which Dōmei
and Japanese major dailies took over and ran
local  news  agencies  and  papers.  The  OWI
China's  relations  with  the  Ministry  of
Information of the Chongqing government were
far more precarious. As it could not establish
its own radio stations, the OWI China used the
existing  four  radio  stations  in  non-Japanese
controlled  areas,  and  inserted  its  own
propaganda contents in English and Chinese,
with  great  limitations.70  These  propaganda
contents were still subject to censorship by the
Chiang  government  in  Chongqing,  and  the
collaboration deteriorated further towards the
end of the war.71

Images of Southeast Asia in Dōmei news:
for the public in Japan

Despite suffering major military losses from the
latter  half  of  1942  Japanese  occupation
continued  until  the  end  of  the  war.  Dōmei
controlled  news networks  in  the  region,  and
right up to the end of the war, it was almost the
only source of information on Southeast Asia in
a large part of this region, and one of the most
important sources of information on the region
for the people in Japan, Asia and the Pacific
region, and the rest of the world.

Dōmei's news, photos and movies on the region
contributed to the formation of the knowledge
of Southeast Asia among the public and policy
makers in Japan in wartime.72 Dōmei published
magazines on international current affairs with
photos.  They  included  many  articles  on  the

region, emphasizing economic information (for
business)  throughout  the  period  of  intense
mil i tary  confl ict . 7 3  Dōmei 's  regional
headquarters in Singapore also published other
materials  on  the  region,  such  as  an  annual
Nanpō binran (Southern Area Handbook).

Articles and photos in Dōmei's monthly journal
of  world  affairs,  Dōmei  gurafu,74  at  times
appeared  like  a  tourist  guide  for  'exotic'
cultures,  and  emphasized  respect  for  the
precious  heritage  of  past  civilization  or  the
unique  art  of  the  region.75  Manifesting  an
Orientalist  discourse  (modernized  and
advanced Japan versus traditional  and exotic
'Asia'), they were not dissimilar to articles in
magazines such as National Geographic.

These articles and photos provided propaganda
to  serve  Japan's  strategic  objectives.  More
articles in Dōmei gurafu praised the success of
Japanization  projects  and  how  well  many
people were speaking 'simple' Japanese words.
The  articles  stressed  'new  Asia',  'new
Singapore'  or  'new  Malaya'  under  Japanese
'guidance'.  They  suggested  that  the  former
Euro-American colonial rulers, as well  as the
climate,  had  made  Asians  'lazy'  and  'docile',
while  Japan  'freed'  them,  and  made  them
'happy'. With their 'new working morale' under
Japanese 'leadership', the articles argued, they
'cooperated'  with  the  Japanese  for  economic
development and the construction of 'their own
new Asia'.76 Even a glance at a few photos in
the journal,  however,  makes one realize that
these  'highly  motivated'  workers  'happily'
cooperated  and  worked  hard  under  the
watchful gaze of Japanese (or possibly Korean)
military guards .

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 08 May 2025 at 08:24:03, subject to the Cambridge Core terms of use.

https://www.cambridge.org/core


 APJ | JF 13 | 1 | 3

15

'Happy Philippines'

Source: Dōmei grafu, 9 January 1943

The journal  also  revealed Dōmei's  embedded
nature. Writers for Dōmei gurafu were credited
as Navy and Army press officers (Hōdō han in),
and  photos  were  provided  by  military
photographers.  Previously  called  'military
embedded correspondents' (Jūgun kisha), they
were now called 'military press officers'. Heavy
censorship was evident, as no negative stories
about Japanese actions or its rule in the region
can  be  found  in  Dōmei  gurafu.  Images  and
stories were intended to raise the morale of the
public in Japan and the region, and Japanese
soldiers  in  the  front  lines.  Yet  as  the  above
photos indicate, those of a cynical mind could
doubtless see through this fabrication. We will
see below that this indeed was the case.

Dōmei's  intelligence  work  for  policy
makers  in  Japan

Throughout the war, the number of Japanese
experts  on  the  region  grew,  and  they  were
mobil ized  to  work  for  the  occupation
administrat ion.  Dōmei ,  other  media
organizations,  government  departments,
private  companies,  and  universi t ies
s trengthened  or  created  th ink  tank
departments to research the region, while new
think  tanks  were  also  established.  These
organizations published books on the region in
1941–45,  the  number  of  which  peaked  in
1943.77  The Diet Library, Tokyo, for example,
has almost 1,200 books, which have Nanpō (the
Southern Area) or Nanyō (the South Sea) in the

titles and which were published between 1938
and  1945 .  They  cove r  d i ve r se ,  bu t
predominantly economic topics. This suggests
that the Japanese public was interested in the
region (especially in business) during the war,
and that  various  organizations  also  exploited
this popular interest and tried to profit from it.

'Le People, Natives [Dochaku no] of the
Hainan Island, who cooperate [kyōryoku
suru] with the Japanese Imperial Army in
road construction'

Source: Dōmei grafu, 10 September 1941

While these publications were addressed to the
public in Japan, Hara Kakuten points out that
the occupation administration also demanded
such information. Each military administration
unit  in  occupied Southeast  Asia  had its  own
research  section.  Leading  think  tank
organizations in Tokyo were allocated to these
units, to which they sent researchers in January
1943  (they  stayed  until  April  1944).  The
Greater East Asia Economic Research Institute
of Tokyo Commercial University, for example,
sent its research staff to the regional general
headquarters of the Southern Area Command
in Singapore; the East Asia Research Institute
to the. 25th Army in Java; Mitsubishi Economic
Research  Institute  to  the  14th  Army  in  the

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 08 May 2025 at 08:24:03, subject to the Cambridge Core terms of use.

https://www.cambridge.org/core


 APJ | JF 13 | 1 | 3

16

Philippines;  the  Research  Institute  of  the
Manchuria Railway Company to the 25th Army
in  Malaya  and  Sumatra;  and  the  Research
Institute  of  the  Pacific  to  the  25th  Army  in
Borneo.  These  researchers  worked  on  topics
d irect ly  re levant  to  the  occupat ion
administration,  such  as  local  economic  and
social conditions, and Japan's war efforts in the
region.78

Dōmei  became  a  channel  to  convey  policy-
relevant information to top policy makers at the
regional  commands  and  in  Tokyo.  With  the
outbreak of the war with the Allied forces in
December 1941, the branch office of the BOI at
Dōmei  headquarters  was  expected  to  be  a
clearing-house  of  such  information.79  The
information was based on intercepted wireless
foreign broadcasts (in voice and Morse code)
and news gathered by Dōmei correspondents.
Dōmei's branch office supplied BOI reports on
raw  materials  with  commentary.  The  office
became a part of the BOI's Wartime Reference
Office around November 1943. Corresponding
to  the  establishment  of  this  new BOI  office,
Dōmei  restructured  the  Research  Bureau
(founded in  October  1940)  into  the  Wartime
Research Office in January 1944.80

As Dōmei headquarters in Tokyo strengthened
its  role  as  a  clearing-house  of  intelligence
assessment for the BOI, its offices in Asia and
the  Pacific  intensified  intelligence-gathering
activities. With the war with China becoming
secondary to Pacific theatre operations in late
1942,  Dōmei 's  South  China  Regional
Headquarters at Guangdong became both a key
relay  station  for  news  on  Japan's  war
campaigns in Indochina, and the central base
for gathering information on Chongqing.  The
Guangdong Headquarters took over the role of
Dōmei's Hong Kong office, which had been the
centre of intelligence gathering on Chongqing
and  Anglo-American  operations.  This  was
because after Japan occupied Hong Kong on 25
December 1941, Britain and the U.S. stopped
sending important information to Hong Kong.

As  a  result,  the  South  China  Regional
Headquarters now acted as the regional centre
for  intelligence  gathering.81  It  set  up  the
Special  Materials  Office  (Tokubetsu  shiryō
shitsu)  in  May  1942,  with  several  staff
gathering  and  analysing  information  on
Chongqing.  Early  in  1943,  this  regional
headquarters absorbed a new Dōmei bureau at
Amoy  for  intelligence  gathering  (set  up  in
summer 1942). The Special Materials Office at
Guangdong continued to operate until the end
of the war.82

All  of  Dōmei's  offices  in  China  were  fully
mobilized into Japan's war campaigns in China
in  1944  and  1945.  The  Imperial  General
Headquarters  (IGHQ)  in  Tokyo  decided  in
February 1943 to refocus on war operations in
China  in  order  to  'break  China's  will  to
continue  fighting'  and  prevent  Allied  air
operations  from  bases  in  China.  For  this
purpose,  the  IGHQ conducted  major  military
campaigns in 1944 and 1945. Dōmei's offices in
China were restructured in January 1944, with
the General Central Headquarters of China in
Nanjing, the General Regional Headquarters of
North China in Beijing, that of Central China in
Shanghai,  and  that  of  South  China  in
Guangdong.

At the same time, Dōmei's Tokyo headquarters
created  the  above-mentioned  Wartime
Research Office for intelligence assessment in
January  1944.  In  February,  the  Head of  the
General Regional Headquarters of South China
became Director of the Shanghai branch office
of this Wartime Research Office. The Regional
Headquarters  at  Guangdong  worked  closely
with the war campaigns in China in 1944 and
1945, while liaising with Dōmei operations in
Southeast Asia. In Shanghai, Japan's regional
army  command  also  created  a  special
organization  for  propaganda  to  China  in
February  1945.  This  was  called  the  Special
News  Organ  (Tokubetsu  hōdō  kikan),  which
came under the above-mentioned Dōmei office
in  Shanghai.83  In  May  it  became  the  joint

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 08 May 2025 at 08:24:03, subject to the Cambridge Core terms of use.

https://www.cambridge.org/core


 APJ | JF 13 | 1 | 3

17

propaganda organization of the Army, the Navy
and the Ministry of Greater East Asia (founded
in November 1942), and absorbed the Board of
Development of Asia (Kōain).84 In Manzhouguo,
the  Japanese  imperial  authorities  abandoned
the  rhetoric  of  independence  and  Dōmei
incorporated the operations of the Manzhouguo
News Agency.85

In  occupied  maritime  Southeast  Asia,  Dōmei
correspondents were engaged in intelligence-
gathering  operations.  While  some  Army  and
Navy  officers  used  the  status  of  Dōmei
correspondent  as  a  cover,  intelligence  work
was a part of Dōmei correspondents' standard
duties under the respective military authorities.

A  report  by  the  Australian  Forces  on  the
interrogation  of  prisoner-of-war  and  Dōmei
correspondent, Ishida Niichi,  gives insight on
Dōmei  operatons in  Navy-occupied Southeast
Asia  towards  the  end  of  the  war,  and  the
conduct  of  intelligence,  censorship,  and
propaganda  activities.

Ishida,  a  Waseda  graduate,  was  sent  to  the
Southern Area in February 1944, having briefly
worked  as  a  political  reporter  at  Dōmei's
headquarters in Tokyo. He had left Sasebo, a
military port in Southern Japan, on 1 February
1944, worked in Soerabaja in March–June, in
Bandjermasin in June-December, in Balikpapan
in December 1944–March 1945, and in Tarakan
in May 1945, where he was captured.86 Ishida
was,  therefore,  in  Borneo  and  Eastern
Indonesia  in  February  1944–May  1945.  The
region  was  under  the  Japanese  Navy
administration,  whose  headquarters  was
located  at  Makassar  in  Celebes.

Ishida  understood  that  Dōmei's  task  was  'to
collect overseas war and economic news, and
submit it  to the Ministry of Information (sic)
which virtually [controlled] D[ō]mei'. On Dōmei
operations in occupied Southeast Asia, Ishida
noted: Singapore was the 'main office of the
whole  Paci f ic  and  Indian  theatres  of
operations'.  It  'had sub-branches at  Rangoon

and  Bangkok',  and  information  from  these
offices was 'sent to Singapore, then to Tokyo'.
Batavia covered 'news concerning activities in
Java  with  sub-branches  at  Soerabaja  and
Bandoeng, all of which forwarded information
to Singapore'.

Ishida  was  most  knowledgeable  about  the
Dōmei  office  in  Makassar,  where  he  had
worked, and where the Navy's headquarters in
the region were located. He noted that Dōmei's
Makassar  office  covered  'news  concerning
activities in the Celebes-Borneo area', and had
s u b - b r a n c h e s  a t  A m b o n ,  T a r a k a n ,
Bandjermasin, and the Hakmaheras (See Map
B).

The  setting  of  the  Navy  headquarters  at
Makassar  was  detailed  in  the  memoir  of  a
MOFA  diplomat,  Nakai  Daisuke.  Nakai,  who
was working at the Consulate-General office at
Makassar (opened in January 1941), was taken
to Java by the Dutch military forces after the
outbreak of the war. When the Japanese Navy
took control  of  the  area,  Japanese diplomats
were brought back to Makassar to work in the
propaganda  section  of  this  Navy  occupation
administration.  Their  job  was  to  intercept,
translate,  and  report  on  Allied  forces'
transmitted information in  English and other
foreign  languages.  Such  close  cooperation
between  MOFA  and  the  military  happened
more in the Navy administration than in the
Army occupation administration, he noted, and
the Navy hired a broad range of non-military
people, including Dōmei correspondents.87

Ishida  revealed  how  Dōmei  correspondents
gathered  intelligence,  and  how  intelligence
materials were processed in the region. First,
locally  gathered  intelligence  materials  by
Dōmei staff were first sent to Dōmei's regional
headquarters  in  Singapore,  not  directly  to
Tokyo. Second, Dōmei's intelligence gathering
was  embedded  in  military  operations.  Ishida
understood  that  Dōmei  operations  under  the
Navy  administration  were  divided  into  two

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 08 May 2025 at 08:24:03, subject to the Cambridge Core terms of use.

https://www.cambridge.org/core


 APJ | JF 13 | 1 | 3

18

areas. The first section was on Army news, and
was 'responsible for obtaining news concerning
front-line  dispatches  and  any  political  or
economic situations'.  The second section was
on  Navy  news,  and  was  'responsible  for
obtaining news concerning naval engagements
and fleet activities'.88

Third, Ishida's report indicated that there were
a few layers of censorship before information
on  occupied  Southeast  Asia  reached  policy
makers and the public in Japan. He noted:

Both  [Dōmei's]  Army  and  Navy
services submit the reports to the
censorship bureau of the services.
The censored reports are then sent
t h r o u g h  t h e  M i n i s t r y  o f
Information  [the  BOI]  to  the
Propaganda  Bureau,  and  the
Bureau  of  Politics  and  Economic
[Affairs], [which] present the final
reports.  These  reports  are  then
sent  back  to  the  D[ō]mei  News
Agency and are passed on to the
Asahi,  Mainichi,  and  Yomiuri
Newspaper  Companies.  Also,  the
reports  are  sent  to  the  Japan
Broadcasting  Commission  [NHK]
for radio announcements and news
commentaries  to  be  published  in
the  D[ō]mei  Sh[ū]hō,  a  weekly
publication,  and  the  D[ō]mei
Gepp[ō],  a  monthly  publication.
The  D[ō]mei  also  distributes  a
summary  o f  a r t i c l e s  t o  be
published  by  the  three  main
n e w s p a p e r s  . . . .  T h e  W a r
C o r r e s p o n d e n t s  o f  t h e s e
newspapers  submit  their  news
items, after censoring by Military
Authorities in forward areas, to the
newspaper offices concerned. The
news  is  further  censored  by  the
Ministry of Information [the BOI].89

Army and Navy censorship officers, who were
located  within  Dōmei's  local  offices,  likewise
censored  information  even  before  it  reached
Singapore.  There  was  another  censor  at
Singapore  before  it  was  sent  to  Tokyo,  and
another at the BOI in Tokyo.

As Ishida had worked in Borneo and Celebes in
February 1944–May 1945, he was most likely
referring to the BOI's organizational structure
before  it  went  through  the  last  change  in
April–May  1945.90  There  was,  however,  no
Propaganda Bureau, or Bureau of Politics and
Economics  at  the  BOI  in  this  period.  The
Propaganda Bureau could be the propaganda
section of the BOI's Third Department, and the
Bureau of Politics and Economic could be the
Third  Department's  intelligence  section.91  Or
they could be referring to the sections at the
BOI's  Wartime  Reference  Office  (founded  in
November 1943).

The interrogation team tended to dramatize or
exaggerate the BOI's  influence.  It  translated,
for  example,  the  BOI  as  the  Ministry  of
Information, which assumed a similar model to
the  British  counterpart.  In  reality,  the  BOI
struggled to increase its control and influence
not only over the IGHQ, but also over other
ministries throughout the war.92

As  Ishida  admitted,  the  BOI's  domestic
propaganda was not as effective as the report
indicated. Ishida noted that educated Japanese
were not unaware of flaws in the 'news'. The
Allied forces' extensive and systematic air raids
on  Japanese  cities  after  mid-February  1944
forced the Japanese government and the BOI to
be  more  truthful  about  the  dire  situation  of
Japan, and the Tōjō Cabinet resigned in July
1944. Ishida was sent to Southeast Asia at a
time when people in Japan were beginning to
realize that Japan was losing the war, despite
the government's propaganda.

Ishida described how Dōmei conducted news
propaganda:  'the  news  [was]  studied  by  the
Propaganda  Bureau  and  [was]  edited'  into

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 08 May 2025 at 08:24:03, subject to the Cambridge Core terms of use.

https://www.cambridge.org/core


 APJ | JF 13 | 1 | 3

19

three  different  categories-war  news,  political
news, and radio commentaries. War news was
edited in the following manner.

Reverses  of  the  Japanese  Army
may  be  announced  on  a  very
limited basis. These reverses must
appear  as  spiritual  victories  and
must  contain  descriptions  of  the
heroism displayed by the Japanese
troops in the face of terrific odds.
Losses  in  personnel  and material
are  reduced  considerably  and
enemy  losses  are  exaggerated.
Special emphasis is laid on fierce
Japanese  counter  attacks.  This
applies also to the Air and Naval
Forces.93

The  method  echoed  how  Roderick  Jones
described Reuters' news propaganda in 1917,
while an increasingly desperate war situation
in Japan required greater manipulation.

[I]ts  object  is  to  secure  that  a
c e r t a i n  c l a s s  o f  n e w s ,  o f
propaganda  value,  is  cabled  at
greater  length  than  would  be
possible  in  the  normal  Reuter
service …. The principle observed
in shaping the service is a simple
one. While bearing in mind that the
proper  presentation of  the Allies'
point of view is the main object of
the  serv ice ,  the  fact  i s  not
forgotten that this object can best
be attained by a candid and exact
description of events as they occur.
A military operation, for example,
in which the Allies have not been
successful,  is  not  ignored,  but  is
set  out  soberly  in  its  proper
perspective.  Nor  are  All ied
successes  made  the  subject  of
paeans  of  enthusiasm.  They  are

recorded in measured language…
Many  years'  experience  in  the
handling of news has shewn that
these  methods  provide  the  best
means of  creating that intangible
atmosphere of confidence which is
indispensable if the service is to be
trusted.

Ishida further explained how political news was
edited at Dōmei.

No news is  published concerning
Japan's war position,  nor reasons
for cabinet reshuffles.  Both these
items  are  so  presented  by  the
Propaganda  Bureau  as  to  stress
unity of the Japanese people. PW
[Prisoner  of  War]  said  that
announcement  of  all  Japanese
reverses was used as a means of
stimulating  greater  effort  for
Japan's victory. No political article
that  wou ld  poss ib ly  cause
arguments or discussions ... could
be published. The items published
were  intended  to  be  readily
accepted  by  the  less-educated
Japanese. However, PW stated that
the  better  educated  could  see
f l aws ,  bu t  d i scuss ion  was
forbidden,  as  any  opinion  or
criticism  not  in  favour  with  the
Ministry of  Information [the BOI]
was  detrimental  to  the  Japanese
way of thinking.

Furthermore,  Ishida  distinguished  voiced
'news'  broadcast  by  radio  from  news
transmitted by Morse code. In his view, radio
news was less truthful and more a subject of
'fabrication'  than Morse-coded wireless news,
and the former would affect the morale of the
Japanese public more immediately.95 Ishida also
referred to the use of foreigners in Japanese

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 08 May 2025 at 08:24:03, subject to the Cambridge Core terms of use.

https://www.cambridge.org/core


 APJ | JF 13 | 1 | 3

20

propaganda overseas: four captured American
journalists  (three from UP and another  from
AP) worked for Dōmei in Guangdong, China. In
Tarakan,  five  Indonesians worked for  Dōmei.
They had been working on 'W/T operations' at a
Javanese radio company before the outbreak of
the war.96 The OWI China also used left wing
and communist Japanese or Japanese POWs for
propaganda  and  intelligence  gathering.97

Probably a major difference was that the OWI
had a greater number of willing, as opposed to
forced, staff from enemy countries.

JAPAN'S  NEWS  EMPIRE  IN  OCCUPIED
SOUTHEAST  ASIA

As the war situation worsened for Japan, the
Southern  Area  Command  began  to  control
Malaya  in  January  1943.  A  month  later,  in
February 1943, Dōmei made the major branch
offices  in  occupied  Southeast  Asia  into
company  status.  In  January  1944,  it  did  the
same for all the branch offices. This was done
in order to increase each company's discretion
and autonomy, and make them self-financed.98

The move was most likely caused by financial
difficulties  and  problems  in  communication
among  offices  in  the  region,  as  Japanese
military dominance was crumbling rapidly and
facilities  were  destroyed.  Although  the
Southern  Area  Command  moved  i t s
headquarters  to  Manila  in  March  1944,  and
then  back  to  Saigon  in  November  1944,
Dōmei's regional operational centre remained
in Singapore until the end of the war.99

Despite Japanese military losses, Dōmei's news
network reached the peak of its  influence in
1944. It remained the dominant news network
in Asia and the Pacific region until the end of
the war. Reuters' coverage of the region, which
had  once  dominated  the  area,  had  been
uncertain  since  1942  and  its  network  had
shrunk.100 In contrast, by April 1944, Dōmei had
twenty-nine offices in Taiwan, Manchuria, and
the  rest  of  China  .  It  conducted  massive
operat ions  in  China  with  the  central

headquarters in Nanjing (28 staff), the regional
headquarters of North China in Beijing (105),
that of Central China in Shanghai (91), and that
of South China in Guangdong (44).101  Also by
April  1944,  Dōmei's  Southern  Area  General
Headquarters  had  forty  staff,  and  thirty-one
branch offices.102

MAP B: Dōmei's network in China, 1941

Source: Dōmei tsûshinsha, Dōmei no soshiki
to katsudo (Tokyo: Dōmei tsûshinsha, 1941),
reprinted in  Ariyama Teruo and Nishiyama
Takesuke  eds,  Dōmei  tsûshinsha  kankei
shiryô, vol. 6 (Tokyo: Kashiwa shobô, 1999),
p. 257

 

In 1944 the agency boasted that 'Dōmei had

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 08 May 2025 at 08:24:03, subject to the Cambridge Core terms of use.

https://www.cambridge.org/core


 APJ | JF 13 | 1 | 3

21

become the leading power of  the East Asian
news and communication network'.103 Was this
a self-serving, inflated assessment in the face of
the declining Japanese military domination?

For reports on war developments in Asia and
the Pacific, the main sources of leading Anglo-
American  metropolitan  newspapers  were  the
Allied forces announcements, Dōmei and NHK
(or  Tokyo  Radio,  whose  news  was  supplied
mainly by Dōmei), AP, UP, Reuters, and their
own  correspondents.  They  quoted  Dōmei
extensively, and in that sense, Dōmei was one
of the dominant sources of information on the
region.104 There was, however, a pattern of how
these  papers  used  Dōmei  sources.  Dōmei
became the main source of information on the
battles for which there were no sources from
the  Allied  side.  Dōmei's  reports  typically
minimized  losses  of  the  Japanese  side,  and
emphasized the damage to Allied forces. Anglo-
American metropolitan newspapers sometimes
qualified  Dōmei's  reports,  or  noted  that  this
was not confirmed. If the papers had the Allied
sources,  they  used  these  sources  first  and
Dōmei's  report  was  added  to  show how the
Japanese were reporting the same battle.

Although these papers used Dōmei extensively,
after  December  1941  they  no  longer  had  a
direct supply of news from Dōmei, nor could
they  have  their  own  correspondents  in  the
Japanese  formal  empire  or  its  occupied
territories.  They  therefore  used  Dōmei  and
NHK  transmissions  that  the  Allied  forces
intercepted.

The Allied forces successfully intercepted and
decoded  Japan's  official  communications,
NHK's  overseas  radio  broadcasting  service
(vo ice )  and  Dōmei ' s  overseas  news
transmission (in Morse).  These services were
transmitted  in  diverse  languages,  including
English, Spanish, Chinese, Thai, Malay, Dutch,
French,  and  Russian.  The  U.S.  Foreign
Broadcast  Monitoring  Service  (set  up  in
February 1941, and succeeded by the Foreign

Broadcast Intelligence Service in July 1942) of
the  Federal  Communications  Commission
intercepted  these  news  services.

The  Federal  Communications  Commission
especially  focused  on  news  transmission  in
Japan, its empire and its occupied territories in
Manchuria,  the  rest  of  China  and  Southeast
Asia. Dōmei sent news on Japan to these areas
in  Romanized and Katakana Japanese,  which
was called 'East Asia transmission/service (Tōa
hōsō)'.  Kitayama  suggests  that  the  Japanese
authorities  soon  realized  that  this  Dōmei
shortwave service was intercepted by the Allied
forces,  and  therefore  used  it  for  a  reverse
propaganda  purpose.  Their  contents  was,
therefore, not identical to that of its domestic
news for the Japanese within Japan.105

Just as the Allied forces were attuned to the
different nature of Japanese news propaganda
operations,  Anglo-American  newspapers,
especially American papers, were explicit about
the  nature  of  Dōmei  'news'.  The  New  York
Times  made  it  clear  when  using  Dōmei's
English news, that it was a propaganda piece
for  Allied  countries.106  When it  used Dōmei's
Spanish news, it noted that this was for Latin
American consumption.107

While  the  Allied  forces  and  The  New  York
Times  dismissed  Dōmei's  English  news  as
propaganda,  they regarded Dōmei's  domestic
news  service  as  a  more  credible  source  of
information.  For  the  same  reason,  they  also
valued  Dōmei's  'domestic  news'  service  to
Japan's occupied territories in Southeast Asia,
which  was  easier  for  the  Allied  forces  to
intercept than Japanese domestic transmission.

The  Australian  government  was  getting
detailed information on Japan and its policies in
the region through the Dōmei East Asia news
service.  The  Australian  Archives  and  the
Australian War Memorial hold the records of
Dōmei  news  that  was  intercepted  by  the
Australian  Broadcasting  Commission's
Shortwave Section at the Broadcasting Division

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 08 May 2025 at 08:24:03, subject to the Cambridge Core terms of use.

https://www.cambridge.org/core


 APJ | JF 13 | 1 | 3

22

of the Department of Information in December
1943–February  1944,108  and  those  records  of
news which was intercepted by the Far Eastern
Bureau,  New  Delhi,  of  the  Department  of
External  Affairs  (or  intercepted  news
transmitted  from  Batavia)  in  December
1944–July  1945.109  Both  were  mainly  the
translations  of  Dōmei's  Romanized  Japanese
n e w s  ( i n  M o r s e ) ,  ' E a s t  A s i a
transmission/service'.

The latter file, created by the Department of
External  Affairs,  suggested  that  they
intercepted Dōmei's English news as well, but
regarded Romanized Japanese news as  more
accurate.110  These records show that Dōmei's
news  (in  Romanized  Japanese  and  English)
provided  the  Australian  government  with
detailed information which did not appear in
diplomatic cables. The quality of the translation
suggests that it was made by highly competent
translators.

The 'news', which the Allied Forces regarded as
more accurate than some English news,  was
nonetheless still propaganda, mainly targeting
Japanese people in and outside of the mainland.
The Japanese authorities  further  edited it  as
news propaganda directed at the Allied forces:
the  news  minimized  the  damage  to  people's
lives in Japanese cities and concealed news of
Japanese battlefield defeats.

The news the Australian government selected
to intercept, record and report was relevant to
Australia's  strategic  concerns.  Despite  the
propaganda aspect and the select nature of the
documents,  Australian  policy  makers  could
learn  about  people's  lives  in  Tokyo  and
throughout Japan, the Japanese government's
plans for food production and for transferring
major ministries from Tokyo to local cities, new
government  appointments,  and  developments
at the Diet.111

Toward  the  end  of  the  war,  The  New York
Times also reported on 24 June 1945:

Japan's own broadcasts, picked up
by  the  monitors  of  the  [U.S.]
F e d e r a l  C o m m u n i c a t i o n s
Commission and published through
the Office of War Information, are
naturally not dependable for their
principal content, especially when
beamed  in  the  direction  of  the
United States, but those overhead
addressed to the Japanese people
often  inadvertently  contain
information that [affords] listeners
an opportunity of forming a fairly
accurate picture of conditions they
reflect.112

The article then reported what it learned from
this intercepted Dōmei news: the government
pressured  'Japanese  workers  to  increasing
efforts toward production'; it suppressed 'peace
agitators'  and  actions  'causing  disunity  at
home ' .  I t  a l so  no ted  tha t  ' an  a i r  o f
"unhappiness" … [could] only aid the enemy',
and  'smiling  [became]  a  duty'  of  patriotic
Japanese.  Food  and  clothing  were  in  short
supply  and  rationed,  it  continued,  and  the
private  use  of  coal  was  not  allowed.  Public
entertainments  were  eliminated.  From  this
intercepted  Dōmei  news  for  domestic
consumption, the article presented a picture of
a  tightly  controlled  society  with  a  severe
shortage of basic goods.113 It is also important
to remind ourselves that this article in The New
York  Times,  titled  'Japanese  Must  Go  Down
Smiling', written by Lansing Warren, itself had
an  inevitable  element  of  Al l ied  news
propaganda  for  American  readers.  Whether
they  received  'instructions'  or  pressure  from
relevant state agencies, the content matches a
principle  of  war  propaganda,  undermining
enemy  war  efforts.

Dōmei's news service also became an important
news source for people in Southeast Asia under
Japanese  occupation  and/or  control.  David
Marr  argues  that  Dōmei  provided  the  only

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 08 May 2025 at 08:24:03, subject to the Cambridge Core terms of use.

https://www.cambridge.org/core


 APJ | JF 13 | 1 | 3

23

source  of  information  on  world  affairs  in
Indochina towards the end of  the war.  Marr
points  out  that  people  in  Vietnam  viewed
Dōmei's news as Japan's official press release,
and  were  aware  o f  i t s  charac ter  as
propaganda.114  Yet,  Marr  points  out,  Dōmei's
news service 'contained sufficient information'
to  'enable  educated  Vietnamese'  to  guess
correctly what was going on in the world, that
is, to realize that Japan's defeat was imminent,
and to 'plot the course of events on the world
map'.115  Like  people  in  the  Allied  countries,
people in occupied Southeast Asia were able to
learn how the war was unfolding and what was
happening  in  Japan  and  the  region  through
receiving or intercepting Dōmei's news service.

CONCLUSION

Directed by the BOI and the Ministry of  the
Army,  Dōmei  the  Southern  Area  Command
b e c a m e  t h e  c e n t r a l
news/propaganda/intelligence  organization  of
Japan's  occupied  areas  in  Southeast  Asia.  It
took over Reuters' hegemonic position in China
and Southeast Asia, becoming the dominant or,
more precisely, the only surviving news agency
in  the  Japanese  controlled  area.  Dōmei's
dominance  in  Southeast  Asia  and  China
depended  on  formal  military  occupation,  not
informal  and  unequal  agreements  among
companies ,  or  inter -s tate  economic
agreements,  as  well  as  its  extensive  use  of
Japan's  puppet  regimes  in  Manchuria  and
Nanjing. Its dominance evaporated when Japan
lost the war and the military withdrew from the
region.

Dōmei directed its propaganda toward diverse
groups  with  different  objectives.  It  did  not
blatantly  fabricate  lies,  but  it  was  censored,
and it presented, emphasized, or undermined
'certain aspects of the truth' in the service of
Japan's war efforts. Government agencies and
news  media  in  the  Allied  forces  clearly
understood the nature of Dōmei's news service,
and  treated  its  news  as  propaganda.  They

nonetheless  valued  Dōmei's  news  service
directed towards the Japanese in the occupied
areas in Asia, and used it to gain information
about what was going on in politics, economy,
and people's lives in Japan.

In Japanese-occupied Southeast Asia, Dōmei's
main  objective  was  to  encourage  local
populations to support Japan's war operations
and  occupation  administration  to  secure  the
region's  material  resources  and  encourage
economic growth. The exploitive nature of the
occupation,  however,  easily  tore  aside  the
facade of propagated messages.116

The  public  in  Japan  was  presented  with  an
optimistic prospect of military operations and
positive aspects of the military occupation in
the region, although some suspected that the
military situation was worsening. Policy makers
in  Tokyo  were  not  getting  the  best  quality
information  from  the  region  either.  Dōmei's
intelligence  was  censored  even  before  it
reached Tokyo. Moreover, the BOI, which was
supposed to be the central civilian intelligence
assessment office, did not have sufficient power
to  control  and  process  all  information,
especially on military affairs.117 Yet if educated
Vietnamese  could  guess  what  was  going  on
through  Dōmei's  news  in  the  Vichy  French
colony where the Japanese MOFA missions and
military forces had significant influence, policy
makers,  as  well  as  educated Japanese,  could
also  suspect  the  information  they  were
receiving  in  Japan.

A few comparative points  can be made.  The
wart ime  mobi l izat ion  of  news  media
organization, especially Dōmei, was systematic
in Japan. This was a reflection of the weakness,
rather than the strength, of the BOI's wartime
information management system. It  struggled
to  expand  its  influence  over  not  only  the
Imperial  General  Headquarters,  but  also  the
Home Ministry. Its size, its expertise, and its
resources  were  nowhere  near  those  of  the
American OWI, which also coordinated its work

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 08 May 2025 at 08:24:03, subject to the Cambridge Core terms of use.

https://www.cambridge.org/core


 APJ | JF 13 | 1 | 3

24

with  the  Brit ish  MOI.  The  BOI  had  no
operational  staff,  and  had  to  rely  on  media
organizations for its operations on the ground.

Reuters'  special  relationship  with  the  British
Foreign Office was noted at the beginning of
this paper. There is, however, little systematic
analysis on wartime operations of AP, UP, and
INS,  especially  their  relationships  with  the
OWI's  overseas  operations.  Johnson's  article
points  to  OWI  mobi l izat ion  of  China
correspondents,  although  whether  this  was
systematic  or  ad  hoc  is  not  clear.  To  what
extent, were the staff of the OWI recruited from
media  organizations,  how  much  were  their
managements involved in policy making? These
remain  the  subjects  of  future  research.  We
presented an analysis of reports of The New
York  Times,  which  made  use  of  reports  by
Dōmei, its own correspondents and American
news  agencies.  They  indicate,  but  do  not
document,  the  nature  of  war  propaganda
elements in these reports. Whether they were
the results of voluntary editing or they received
official instructions remains to be examined.

There  were  differences  between  the  state's
management  of  external  information
(propaganda and intelligence gathering) during
wartime between Japan and the Allied forces.
But  were  there  fundamental  differences  that
might suggest that 'liberal democratic' systems
managed information with greater respect for
freedom of expression and fidelity to truth? It
would  be  difficult  on  the  basis  of  present
research to make such a claim.

Here, and with the two books on Japan's news
propaganda, which cover the period between
1870-1945,  I  have  sought  to  show  that  the
problems  of  s tate 's  propaganda  and
information management were not limited to a
specific  political  regime,  but  were  the  very
problems  of  the  age  of  mass-politics  and
globalized  telecommunications.  As  Carr
predicted in 1939, we continue to live in an era
in which international  politics is  popularized,

and  propaganda  technics  and  methods
constantly evolve. In a dying age of print news
media,  we  are  surrounded  by  information
which is carefully shaped by spin doctors more
than  ever.  Safeguarding  citizens'  and
journalists'  freedom  to  point  out  especially
critical aspects of their own governments, is a
fundamental  base  for  democracy.   This  is,
however,  being  eroded  by  growing  concern
with  threats  of  terrorism  even  in  liberal
democratic countries. It is, however, not only
the state,  but  also the management of  news
organizations that may lead to self-censorship.
The capacity of each one of us to read 'news'
critically is perhaps most important not only in
wartime. The challenge that peacetime public
information  activities  will  turn  into  wartime
propaganda confronts us in all regimes.

Tomoko Akami teaches in the Department of
Pacific  and Asian History,  School  of  Culture,
History & Language of the Research School of
Asia  and  the  Pacific,  Australian  National
University  and  is  the  Co-Editor  of  History
Australia.  She is the author of Soft Power of
Japan's  Total  War  State:  The  Board  of
Information  and  Domei  News  Agency  in
Foreign  Policy,  1934-45  (2014)  and  Japan's
News Propaganda and Reuters' News Empire
in Northeast Asia, 1870-1934 (2012).

Recommended  citation:  Tomoko  Akami,
"Japan's  New  Empire  and  the  Dōmei  News
Agency in Occupied Southeast Asia, 1942-45",
The Asia-Pacific Journal, Vol. 13, Issue 1, No. 3,
January 4, 2015.

Notes

1 Carr, The Twenty Years' Crisis, 1919–1939, p.
139

2 Akami, 'The emergence of international public
opinion', p. 12.

3 Carr, Propaganda in International Politics, p.
5.

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 08 May 2025 at 08:24:03, subject to the Cambridge Core terms of use.

https://www.cambridge.org/core


 APJ | JF 13 | 1 | 3

25

4 Ibid., p. 13.

5 See a full discussion in Akami, Soft Power of
Japan's Total War State, pp. 12-21.

6  See  a  new  project  on  domestic  thought
con t ro l  o f  t he  MOI  by  S imon  E l i o t ,
http://www.ies.sas.ac.uk/about-us/news/institut
e-english-studies-awarded-ahrc-grant-ministry-
information-project

7  On  the  British  Library  of  Information,  see
David  A.  Lincove,  'The  British  Library  of
Information  in  New  York:  A  Tool  of  British
Foreign  Policy,  1919-1942',  Libraries  &  the
Cultural Record, 46 (2), 2011, pp. 156-184.

8 Akami, Soft Power, pp. 167–70.

9  Matthew  D.  Johnson,  'Propaganda  and
sovereignty in wartime China: Moral operations
and psychological warfare under the Office of
War  Information',  Modern  Asian  Studies,  45
(2), 2011, pp. 303-44.

10 Akami, Soft Power, p. 70.

11 Johnson, 'Propaganda', pp. 312, 325.

12 Gaimushō jōhōbu, 'Shina jihen ni okeru jōhō
senden kōsaku gaiyō', September 1938, in the
file of 'Shina jihen kankei ikken' (SJKI), Gaikō
Shiryōkan (GS) [The Archives of the Ministry of
Foreign Affairs], Tokyo.

13 Ibid.

14  See  Amō's  instruction  in  October  1936,
Akami, Soft Power, p. 79.

15  Kurata  Yasuho,  Nyūsu  no  shōnin:  Roita
(Tokyo: Asahi shimbunsha, 1996, c. 1979), p.
259.

16 Read, The Power of News, p. 158.

17 Ibid., pp. 193, 194.

18 Ibid., p. 193.

19 Ibid., pp. 196–7, 206.

20 See Chapter Seven, Akami, Soft Power.

21 Read, The Power of News, pp. 192–212.

22  In  June-September  1943,  Reuters  finally
repudiated  this  'informal  agreement'  of
September  1939.  Ibid.,  p.  298.

23 Ibid., pp. 296–7.

24 Ibid., p. 288.

25 Ibid., pp. 297–8.

26 Ibid., p. 299.

27 Cited in Paul H. Kratoska, 'Introduction' to
Ken'ichi Gotō, Tensions of Empire: Japan and
Southeast Asia in the Colonial and Postcolonial
World (Athens: Ohio University Press, 2003), p.
xviii.  This operation is not covered in Read's
work, which is the most comprehensive history
of Reuters.

28 Kawahara Naokazu [Aid at the Ministry of the
Army] to Jōhōkyoku jichō, 16 September 1942;
'Nanpō senryō chiiki ni okeru tsūshinsha oyobi
shimbunsha  kōsaku  shori  yōkō',  reprinted  in
Ariyama and Nishiyama eds, Jōhōkyoku kankei
shiryō (Jōhōkyoku), vol. 5, pp. 58–61.

29 See Chapter Seven, Akami, Soft Power.

30  'Nanpō  senryō  chiiki  ni  okeru  tsūshinsha
oyobi shimbunsha kōsaku shori yōkō', reprinted
in Ariyama and Nishiyama eds, Jōhōkyoku, vol.
5, p. 59.

31  Mainichi  meant  both  Osaka  Mainichi  and
Tokyo Nichinichi.

32 Kitayama, Rajio Tokyo, vol. 2, pp. 221–5.

33  Furuno  Inosuke  denki  henshū  iinkai  ed.,
Furuno Inosuke, p. 260.

34  Furuno Inosuke, 'Nanpō ryokō yori kaette',

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 08 May 2025 at 08:24:03, subject to the Cambridge Core terms of use.

http://www.ies.sas.ac.uk/about-us/news/institute-english-studies-awarded-ahrc-grant-ministry-information-project
http://www.ies.sas.ac.uk/about-us/news/institute-english-studies-awarded-ahrc-grant-ministry-information-project
http://www.ies.sas.ac.uk/about-us/news/institute-english-studies-awarded-ahrc-grant-ministry-information-project
http://muse.jhu.edu/results?section1=author&search1=David%20A.%20Lincove
http://muse.jhu.edu/journals/libraries_and_culture
http://muse.jhu.edu/journals/libraries_and_culture
http://muse.jhu.edu/journals/libraries_and_culture/toc/lac.46.2.html
https://www.cambridge.org/core


 APJ | JF 13 | 1 | 3

26

Dōmei tsūshin hō, no. 63, 10 December 1942,
reprinted  in  Ariyama  and  Nishiyama  eds,
Dōmei tsūshinsha kaikei shiryō (Dōmei), vol. 6,
p. 333.

35  Dōmei tsūshinsha ed.,  Dōmei no shimei to
k a t s u d ō :  T a i g a i  s h i s ō s e n  h a  i k a n i
tatakawareteiruka  (Tokyo:  Dōmei  tsūshinsha,
1944),  reprinted  in  Ariyama  and  Nishiyama
eds, Dōmei, vol. 5, p. 326.

36  Jōhōkyoku,  'Nanpō  hōdō  tsūshin  kikō
kakuritsu ni kansuru ken' [1942], (reprinted),
pp. 456–7.

37 'Seifu joseikin nendobetsu hyō', [No date], in
Ariyama and Nishiyama eds, Dōmei, vol. 5, p.
190.

38  On the Ministry of  the Army's  use of  this
bank,  see  'Nanpō  senryō  chiiki  ni  okeru
tsūshinsha  oyobi  shimbunsha  kōsaku  shori
yōkō',  16  September  1942,  reprinted  in
Ariyama and Nishiyama eds, Jōhōkyoku, vol. 5,
p. 60.

39  Nishiyama,  'Tsūshinsha ni  taisuru seifu  no
joseikin',  p.  83.  These  figures  roughly
correspond to, but do not match, the precise
figures  that  are  l isted  in  government
documents. One possible reason for this is that
not  all  documents  are  currently  available  to
account for all official assistance.

40 Ibid.

41 Tsūshinshashi kankōkai ed., Tsūshinshashi, p.
625;  'Yakuin  oyobi  shain  meibo',  December
1942, reprinted in Ariyama and Nishiyama eds,
Dōmei, vol. 10, p. 512.

42  Fujiwara  Iwaichi,  Fujiwara  kikan  (Tokyo:
Hara  shobō,  1971,  c.  1966),  pp.  316,  320.
Matsumoto left  Singapore in  the same flight
with Fujiwara on 29 April 1942.

43  'Nanpō  rikugun  gunsei  chiiki  shimbun
seisaku yōryō', 10 October 1942, reprinted in

Ariyama Teruo, Nihon no senryō to shimbun no
'Nanpō daishingun' (Tokyo: Nihon tosho centa,
1991), pp. 9–18.

44  'Nanpō  senryō  chiiki  ni  okeru  tsūshinsha
oyobi  shimbunsha  kōsaku  shori  yōkō',  16
September  1942,  reprinted  in  Ariyama  and
Nishiyama eds, Jōhōkyoku, vol. 5, p. 60.

45 Ibid.

46 Kawashima, '"Teikoku" to rajio', in Yamamoto
ed., 'Teikoku' Nihon no gakuchi, vol. 4, p. 237.

47 See Chapter Five, Akami, Soft Power.

48  On  Japan's  cultural  policy  in  occupied
Southeast  Asia,  see,  for  example,  Akashi,
'Nihon  gunseika  no  Malaya  Shingapōru  ni
okeru  bunkyō  shisaku,  1941–1945  nen',  in
Kurasawa ed., Tōnan Ajia shi no nakano Nihon
senryō;  Goodman  ed.,  Japanese  Cultural
Policies in Southeast Asia during World War II;
Gōtō  Kenichi,  Nihon  senryōki  Indoneshia
kenkyū  (Tokyo:  Ryūkei  shosha,  1989),  pp.
181–271.

49  Watanabe  Yōsuke,  'Singapōru  ni  okeru
kōminka kyōiku no jissō', in Ikeda Hiroshi ed.,
Daitōa  kyōeiken  no  bunka  kensetsu  (Kyoto:
Jinbun shoin, 2007), pp. 81–2, 106, 122–3.

50,Ariyama, Nihon no senryō, pp. 15, 16, 17.

51  This  Dōmei  news  was  intercepted  by  the
Department  of  External  Affairs  of  the
Australian Government  on 3 March 1945.  In
the  file  of  A130322:  7C/1945,  Australian
Archives  (AA),  Canberra.

52 Kitayama, Rajio Tokyo, vol. 2, pp. 47–9.

53  [Jōhōkyoku],  'Gaikō  tsūshin  tokubetsu  hi
tsuika yōkyū riyū setsumeisho',  21 December
1941, (reprinted), pp. 169–71.

54  'Nanpō  rikugun  gunsei  chiiki  shimbun
seisaku yōryō', 10 October 1942, (reprinted), p.

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 08 May 2025 at 08:24:03, subject to the Cambridge Core terms of use.

https://www.cambridge.org/core


 APJ | JF 13 | 1 | 3

27

10.

55 For the details of these activities, see Akami,
Soft Power, fn. 41, pp. 286-7.

56 Ariyama, Nihon no senryō', p. 14.

57  Tsūshinshashi  kankōkai  ed.,  Tsūshinshashi,
pp. 624, 625.

58 Ibid., pp. 627–8.

59 The official history of Japanese news agencies
cal led  this  paper  Parenban  shimbun
(Palembang  Newspaper)  in  the  Japanese
translation,  noting  that  it  was  published  in
Indonesian.  Tsūshinshashi  kankōkai  ed.,
Tsūshinshashi,  pp. 632–3, 639–40. This paper
could have been called 'Pewarta Palembang'.

60 Nakano Satoshi emphasizes the role of local
populations  in  shaping  Japan's  rule  and  its
disintegration.  Nakano,  'Shokuminchi  gyōsei',
pp. 4, 25.

61  Tsūshinshashi  kankōkai  ed.,  Tsūshinshashi,
pp. 624, 625, 628, 632.

62 Some independence activists cooperated with
the occupation in order to advance their own
causes.  Asahi  shimbun  'shimbun  to  sensō'
shuzaihan, Shimbun to sensō, p. 275.

63 Johnson, 'Propaganda', pp. 310-11, 313.

64 Ibid, p. 313.

65 Ibid, pp. 312–13.

66 Ibid, pp. 328–31.

67 Ibid, pp. 319-21.

68 Akami, Soft Power, pp. 159, 171, 172, 190

69 Ibid, pp. 157-61.

70 Johnson, 'Propaganda', p. 322-3, 338.

71 Ibid., p. 336–9.

7 2  Akami,  'The  making  of  an  empire  of
information',  pp. 122–7.

73  Dōmei published many journals during the
war.  For the details,  see Akami,  Soft  Power,
f.n.50, p. 289.

74  The  following  analysis  is  based  on  the
available issues of Dōmei gurafu of November
1940–December  1941,  August  1942–February
1943, and January–December 1944.

75 'Biruma no hikyō Shan kōgen o iku', Dōmei
gurafu  (August,  1942);  'Nanpō  no  haikyo',
Dōmei gurafu (October, 1942).

7 6  Akami,  'The  making  of  an  empire  of
information', p. 125. Another message was that
'White' prisoners of war and their families in
the  region  were  treated  'humanely  and in  a
civilized  manner'.  'Futsuin  hōkoku',  Dōmei
gurafu  (May,  1941);  'Kainantō tōsaki',  Dōmei
gurafu  (September,  1941);  'Futsuin  fudoki',
Dōmei  gurafu  (November,  1941);  'Serebesu
[Celebes] ni katsuyaku suru kaigun rikusentai'
Dōmei gurafu (October 1942); 'Shinsei Nanpō
fūkei',  Dōmei  gurafu  (January,  1943);  'Meirō
Nanpōken' Dōmei gurafu (November, 1944).

77 Hara, Gendai Ajia kenkyū, pp. 23–6.

78 Ibid., pp. 34–42.

79 See Chapter Seven, Akami, Soft Power.

80 See also Chapter Nine, Akami, Soft Power.

8 1  Yokota  Minoru  took  charge  o f  the
headquarters.

82  Tsūshinshashi  kankōkai  ed.,  Tsūshinshashi,
pp. 613–14.

83  Tsūshinshashi  kankōkai  ed.,  Tsūshinshashi,
pp. 608–9, 614–15.

84 See Chapter Nine, Akami, Soft Power.

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 08 May 2025 at 08:24:03, subject to the Cambridge Core terms of use.

https://www.cambridge.org/core


 APJ | JF 13 | 1 | 3

28

85 Akami, 'Projecting a fiction of the nation-state
to the world'.

86  'AFA Interrogation Report,  No. 4',  18 June
1945,  in  the  file  of  AWM  54  779/3/85,  the
Australian War Memorial (AWM), p. 1. Dōmei's
staff directory of April 1944 listed his name at
the Macassar [Makassar] branch office with a
note, 'not yet arrived'. Ariyama and Nishiyama
eds, Dōmei, vol. 10, p. 616.

8 7  Nakai  Daisuke,  'Nihon  shihaika  no
Makassaru', in Gotō ed., Nihongun senryōka no
Indoneshia, pp. 525–39.

88 'AFA Interrogation Report, No. 4', p. 2.

89 Ibid.

90 See Chapter Nine, Akami, Soft Power.

91 In the new structure of April 1943, the BOI
consolidated  all  overseas-related  activities  at
the  Third  Department.  'Jōhōkyoku  shin  kikō'
[April  1943],  in  the  file  of  Shuyō  Bunsho
Tsuzuri (SBT) 1, KB (Kōbunshokan), Tokyo.

92 See Chapter Nine, Akami, Soft Power.

93 'AFA Interrogation Report, No. 4', p. 2.

94 Read, The Power of News, p. 134.

95 'AFA Interrogation Report, No. 4', p. 3.

96  The  two  Indonesians  were:  Soetadie  and
Sarman. 'AFA Interrogation Report, No. 4', p. 4.

97 Johnson, 'Propaganda', pp. 328-31

98  Tsūshinshashi  kankōkai  ed.,  Tsūshinshashi,
pp. 628, 630.

99 Ibid., p. 635.

100 Read, The Power of News, p. 273.

101  Tsūshinshashi kankōkai ed., Tsūshinshashi,
pp. 609, 612, 614.
102 The figures were from the Dōmei's company
directory  of  April  1944.  Yakuin  oyobi  shain
meibo,  April  1944,  reprinted in  Ariyama and
Nishiyama eds, Dōmei, vol. 10, pp. 610–17.

103 Dōmei tsūshin ed., Dōmei no shimei, 1944,
(reprinted), pp. 323–4.

104 For this analysis, I examined The New York
Times  and  British  Commonwealth  Papers,
which included The Manchester Guardian, The
Observer, The Irish Times, The Scotsman, and
The Times of India. I thank Obiya Shunsuke for
his assistance.

105 Kitayama, Pisu tōku, pp. 33–7, 40, 151.

106 See, for example, The New York Times, 19
February 1944.

107 The New York Times, 23 May 1944.

108  AWM80: 8/146/Part 1/Dec 1943–Feb 1944,
AWM.

109 A130322: 7C/1945, AA.

110 The reports of 9 July and 10 July 1945, in the
file of A130322: 7C/1945, AA.

111 See for example, the reports of 22 March; 14
June; 19 June; 20 June; 8 July; 12 July 1945, in
the file of A130322: 7C/1945, AA.

112 The New York Times, 24 June 1945.

113 Ibid.

114 Marr, Vietnam 1945, p. 194.

115 Ibid., pp. 137, 194, 359.

116 Awaya, 'Taiheiyō sensōki', pp. 18–21.

117 See Chapter Nine, Akami, Soft Power.

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 08 May 2025 at 08:24:03, subject to the Cambridge Core terms of use.

https://www.cambridge.org/core

