
 The Asia-Pacific Journal | Japan Focus Volume 16 | Issue 22 | Number 1 | Article ID 5216 | Nov 15, 2018

1

“Sold For 40 Yen”: Nishioka Tsutomu’s “Evidence” on the
“Comfort Women” Proven Groundless

Mizuno Takaaki

 

On September 5, Nishioka Tsutomu, a former
professor at  Tokyo Christian University,  took
the stand for the first time at Tokyo District
Court. Former Asahi reporter Uemura Takashi
had filed a libel lawsuit against Nishioka and
Bungei Shunjū in January 2015.

Mr. Nishioka leaving court following his

September  5th  testimony.  Photo  by
Takanami  Atsushi

For the first time, Nishioka admitted to having
misquoted from the complaint to the court by
former comfort women, as well as an article in
a Korean newspaper, both of which Nishioka
used as evidence of Uemura’s “fabrication.” He
also admitted to adding text not found in the
original  documents.  Nishioka’s  claim  of
Uemura’s  “fabrication”  in  his  articles  was
shaken by the evidence submitted to the court.

Mr. Uemura talking with supporters at
court  following  his  September  5th
testimony.  Photo  by  Takanami  Atsushi

In 1991, Uemura published articles in the Asahi
Shimbun about Kim Hak-sun, the first Korean
survivor of the comfort women system to come
forward publicly  and tell  her  story.  Nishioka
asserted  that  these  articles  contained  the

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 09 May 2025 at 13:01:22, subject to the Cambridge Core terms of use.

https://www.cambridge.org/core


 APJ | JF 16 | 22 | 1

2

following  “fabrications”  by  Uemura:  1)  The
addition  of  the  detail,  “I  was  taken  to  the
battlefield as a member of the ‘girls’ volunteer
corps’  (jyoshi  teishintai),”  a  statement  Kim
herself had never made as part of her personal
history; and 2) the omission of a statement that
she in fact had made, about how she “was sold
by  (her)  parents  into  becoming  a  kisaeng1

(female entertainer) for 40 yen.” As the basis
for  his  argument,  Nishioka  pointed  to  a
statement  by  Kim  that  he  claimed  had
appeared in both an August 1991 article in the
South  Korean  newspaper  Hankyoreh  and  in
Kim’s  December  1991  complaint  against  the
Japanese  government:  “I  was  sold  by  my
stepfather into becoming a comfort woman.”

Commenting in an article that appeared in the
February  6,  2014  issue  of  Shūkan  Bunshun,
entitled  “Asahi  Reporter,  ‘Fabricator  of
Comfort  Women,’  to  Become  Professor  at
Exclusive Women’s College,” Nishioka claimed
that  even  though  Uemura  knew  Kim  had
acknowledged that “her parents had sold her
and  [that  was  how]  she  became  a  comfort
woman,” Uemura “failed to mention this fact
and wrote as if she had been taken by force. It
is  no  exaggeration  to  say  that  (Uemura’s)
articles were fabricated.” This article triggered
an  avalanche  of  nearly  250  emails  and
numerous  phone  calls  to  the  women’s
university  that  was  scheduled  to  employ
Uemura from April of the same year. Uemura
was forced to forfeit his new position.

Additionally,  Nishioka  stated  that  Uemura’s
mother-in-law  was  a  leading  member  of  a
Korean organization that had brought a lawsuit
against the Japanese government. He claimed
that Uemura “used the pages of the Asahi and
had intentionally  written  lies  to  advance the
cause of the lawsuit.” This led to doxxing, i.e.
photos  of  Uemura and his  family  as  well  as
addresses  being  exposed  on  the  Internet.
Multiple  threats  followed,  including  death
threats,  and as  a  result,  police  security  was
required  for  Uemura’s  daughter  who  was  a

high school student.

Just at the height of these attacks, on October
23,  2014  Shūkan  Bunshun  published  a
conversation between Nishioka and journalist
Sakurai  Yoshiko in which they added further
fuel to the “trash Uemura” fire by calling on
Uemura  to  “stop  playing  the  victim.”  As  a
result,  Uemura  was  unable  to  find  full-time
employment  at  any  Japanese  university;  he
currently  teaches  as  a  visiting  professor  in
South  Korea.  Recently,  he  was  appointed
president  of  a  publisher  of  Shūkan  Kinyōbi
(Weekly Friday).

Under cross examination, it became clear that
the  statement  attributed  to  Kim,  which
Nishioka  claimed  appeared  in  both  her
complaint and in the article in the Hankyoreh
newspaper, existed in neither location. On the
contrary, according to Korean newspapers that
reported on Kim’s press conference, Kim had
clearly  stated  that  she  belonged  to  the
“teishintai”  (volunteer  corps).  Moreover,
television news footage of the press conference
confirmed that she had clearly stated, “I was
forcibly taken.”

As for the fact that the statement “Sold by my
parents for 40 yen to become a kisaeng” never
appeared in Kim’s written complaint, Nishioka
acknowledged  be fore  the  cour t ,  “ I
misremembered.”  As  to  whether  he  would
correct this error, he said, “When this trial is
over, I will consider whether that is necessary.”

The  Hankyoreh  newspaper  article  was  the
other piece of evidence that Nishioka relied on.
The core of his claim rested on the words, “I
was sold for 40 yen, then went through a few
years of training to become a kisaeng. Then I
went to a place where a Japanese military unit
was stationed.” But in court  it  became clear
that no such passage existed in the article.

Even though Nishioka admitted he had made a
mistake with his citations, when Uemura’s legal
team  asked,  “Why  did  you  make  such

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 09 May 2025 at 13:01:22, subject to the Cambridge Core terms of use.

https://www.cambridge.org/core


 APJ | JF 16 | 22 | 1

3

additions?” and,  “Where did you obtain such
statements?” he repeatedly murmured, “I don’t
remember,” and “I did not check the original
text.” He avoided further clarification.

Nishioka’s  translation  of  the  Hankyoreh
newspaper article has been repeatedly cited in
his principal work, Yoku Wakaru Ianfu Mondai
[A Clear Guide to the Comfort Women Issue],
as  well  as  in  numerous  other  publications,
including in the monthly right-wing magazine,
Seiron. In court, Nishioka clearly admitted that
as he translated the article,  he had inserted
sentences  supportive  of  his  own  theory  that
Uemura  fabricated  his  comfort  women
coverage. At this juncture, audible gasps filled
the courtroom.

The latter part of the original Hankyoreh article
reported  Kim  Hak-sun  as  stating  that  “My
stepfather who took me away also seemed to
have lost me to the Japanese military by force
without ever receiving payment at the time.”
Nishioka never quoted this part of the article.

Put simply, Nishioka inserted a sentence of his
own while translating the Korean article into
Japanese,  and  he  knowingly  omitted  Kim’s
testimony that she was taken by force.

Even after Uemura filed his lawsuit, Nishioka
wrote,  “(Uemura)  failed  to  write  about  the
important fact that Kim was sold as a kisaeng
to a kisaeng house by her mother due to the
poverty that Kim herself talked about, and from
there was taken to the comfort station by the
master  of  the  kisaeng house,”  and criticized
Uemura’s  “fabrication”  (“To  former  Asahi
reporter, Uemura Takashi, who filed a lawsuit
against me,” Seiron, March 2015).

However, as was revealed in court, Kim never
once said that she was “taken to the comfort
station by the master of  the kisaeng house.”
Even in the evidence submitted to the court by
Nishioka himself, Kim clearly stated, “My sister
and I  were taken by different  soldiers,”  and
“My stepfather was threatened by officers with

their swords, forced to get down on his knees,
and taken away somewhere.”

While ignoring Kim’s testimony that she was
“taken  away  by  the  Japanese  military,”
Nishioka  added to  her  story  statements  that
she did not make, such as “I was sold by my
parents to a kisaeng house for 40 yen,” and “I
was taken to the comfort station by the master
of  the  kisaeng  house.”  Isn’t  this  sheer
fabrication?

As for Nishioka’s claim that Uemura received
assistance from his mother-in-law in writing his
articles,  it  was  demonstrated  in  court  that
Asahi’s Seoul bureau chief had given Uemura
information  regarding  Kim  Hak-sun’s  story
during  a  phone  call  and  encouraged  him to
cover it.

Between Uemura and Nishioka, who was doing
the fabricating? The court  drama provided a
clear answer to this question.

 

This is a translation and adaptation by the author
of  Mizuno  Takaaki’s  post  on  September  10,
2018 on the blog of Uemura saiban wo sasaeru
shimin no kai  (Citizens’  Association to  Support
Uemura Takashi’s Lawsuits).

Related articles

Asia-Pacific Journal Feature and Hokusei
University  Support  Group,  “Japan’s
Fundamental  Freedoms  Imperiled.”
Norma  Field  and  Tomomi  Yamaguchi,
“The  Impact  of  ‘Comfort  Woman’
Revisionism on the Academy, the Press,
and  the  Individual:  Symposium on  the
U.S. Tour of Uemura Takashi.”
Katsuya Hirano. “A Reflection on Uemura
Takashi’s Talk at UCLA.”
Eunah  Lee,  “Ref lect ions  on  the
Symposium  at  Marquette  University:
‘Integrity of Memory: ‘Comfort Women’
in Focus.’”
Tom  Looser,  “Talking  Points:  Brief

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 09 May 2025 at 13:01:22, subject to the Cambridge Core terms of use.

http://sasaerukai.blogspot.com/2018/09/blog-post_10.html
http://sasaerukai.blogspot.com/2018/09/blog-post_10.html
https://apjjf.org/-Asia-Pacific-Journal-Feature/4805/article.html
https://apjjf.org/-Asia-Pacific-Journal-Feature/4805/article.html
https://apjjf.org/2015/13/33/Norma-Field/4360.html
https://apjjf.org/2015/13/33/Norma-Field/4360.html
https://apjjf.org/2015/13/33/Norma-Field/4360.html
https://apjjf.org/2015/13/33/Norma-Field/4360.html
https://apjjf.org/2015/13/33/Katsuya-Hirano/4363.html
https://apjjf.org/2015/13/33/Katsuya-Hirano/4363.html
https://apjjf.org/2015/13/33/Eunah-Lee/4361.html
https://apjjf.org/2015/13/33/Eunah-Lee/4361.html
https://apjjf.org/2015/13/33/Eunah-Lee/4361.html
https://apjjf.org/2015/13/33/Eunah-Lee/4361.html
https://apjjf.org/2015/13/33/Tom-Looser/4362.html
https://www.cambridge.org/core


 APJ | JF 16 | 22 | 1

4

Thoughts on the Discussion with Uemura
Takashi at NYU.”
David McNeill and Justin McCurry, “Sink
the  Asahi!  The  ‘Comfort  Woman’
Controversy  and  the  Neo-nationalist
Attack!”
Nogawa Motokazu and Nishino Rumiko,
Translation  by  Rumi  Sakamoto  and
Matthew  Allen.  “The  Japanese  State’s
New Assault on the Victims of Wartime
Sexual Slavery.”
Sven Saaler, “ Nationalism and History in
Comporary Japan.”

Akiko Takenaka, "Japanese Memories of
the  Asia-Pacific  War:  Analyzing  the
Revisionist  Turn  Post-1995."
Uemura Takashi and Tomomi Yamaguchi,
“Labeled the Reporter Who “Fabricated”
the Comfort Woman Issue: A Rebuttal.”
Uemura Takashi, “Journalist Who Broke
Comfort Woman Story Files 16.5 Million
Yen  Libel  Suit  Against  Bungei  Shunjū:
Uemura Takashi’s Speech to the Press.”
Uemura  Takashi,  “A  Chronicle  of  My
American  Journey:  The  Things  I
Learned.”

Mizuno Takaaki is a Professor of International Studies, Kanda University, and former Asahi
reporter

Notes
1 When Nishioka used the term kisaeng in quoting Kim Hak-sun, he meant “a prostitute.”
“Kisaeng owner” would be “brothel owner” according to Nishioka.

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 09 May 2025 at 13:01:22, subject to the Cambridge Core terms of use.

https://apjjf.org/2015/13/33/Tom-Looser/4362.html
https://apjjf.org/2015/13/33/Tom-Looser/4362.html
https://apjjf.org/2015/13/5/Justin-McCurry/4264.html
https://apjjf.org/2015/13/5/Justin-McCurry/4264.html
https://apjjf.org/2015/13/5/Justin-McCurry/4264.html
https://apjjf.org/2015/13/5/Justin-McCurry/4264.html
https://apjjf.org/2014/12/51/Nishino-Rumiko/4237.html
https://apjjf.org/2014/12/51/Nishino-Rumiko/4237.html
https://apjjf.org/2014/12/51/Nishino-Rumiko/4237.html
https://apjjf.org/2016/20/Saaler.html
https://apjjf.org/2016/20/Saaler.html
https://apjjf.org/2016/20/Takenaka.html
https://apjjf.org/2016/20/Takenaka.html
https://apjjf.org/2016/20/Takenaka.html
https://apjjf.org/2015/13/1/Tomomi-Yamaguchi/4249.html
https://apjjf.org/2015/13/1/Tomomi-Yamaguchi/4249.html
https://apjjf.org/-Uemura-Takashi/4813/article.html
https://apjjf.org/-Uemura-Takashi/4813/article.html
https://apjjf.org/-Uemura-Takashi/4813/article.html
https://apjjf.org/-Uemura-Takashi/4813/article.html
https://apjjf.org/2015/13/33/Uemura-Takashi/4364.html
https://apjjf.org/2015/13/33/Uemura-Takashi/4364.html
https://apjjf.org/2015/13/33/Uemura-Takashi/4364.html
https://www.cambridge.org/core

