
RESEARCH ARTICLE

Communist Disinformation Campaigns and the
Latin American Cold War of the 1960s: The Case
of the Uruguayan Newspaper Época

Michal Zourek

Department of Politics, Philosophical Faculty, University of Hradec Králové
Email: zourek@centrum.cz

(Received 8 March 2023; revised 24 May 2024; accepted 4 June 2024)

Abstract
Based on declassified documents from the archives of the Czechoslovak intelligence agency
(StB) and the contemporary press, this article delves into the working mechanisms of the
Communist secret services in Latin America in the 1960s. Specifically, focusing on the
case of the newspaper Época, it deals with the production of articles aimed at discrediting
the capitalist states and their publication in the press through local collaborators. The link
between the StB and the Uruguayan newspaper, which claimed to be politically and eco-
nomically independent, was pragmatic and, for a time, helped both parties to achieve
their political ends. While the StB managed to obtain a space where it could carry out its
operations, Época’s motivations were not only ideological but also economic and related
to the urgent desire of the non-Communist Left to get funding for its political activities.

Keywords: Uruguay; Cold War; secret services; Cuban Revolution; Soviet bloc; disinformation

Introduction
Very little is known to this day about the activities undertaken by the secret services
of both capitalist and Communist countries in the so-called Third World during
the Cold War due to the unavailability of archives. In 2004, a law was passed in
the Czech Republic facilitating access to the archival documents of the Státní
Bezpečnost (State Security, StB), the intelligence service of Communist
Czechoslovakia. When this new legislation was enacted, virtually no consideration
was given to protecting personal data and almost all the archival material has been
made accessible to the public without any filters, including documents containing
sensitive information about people still active in public life. As a result of such lib-
eral legislation, studies have been published recently that bring to light surprising
interactions between the StB and local politicians, intellectuals and journalists.1

© The Author(s), 2025. Published by Cambridge University Press. This is an Open Access article, distributed under the
terms of the Creative Commons Attribution licence (http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/), which permits unre-
stricted re-use, distribution and reproduction, provided the original article is properly cited.

1See Natalia Telepneva, ‘“Code Name SEKRETÁŘ”: Amílcar Cabral, Czechoslovakia and the Role of
Human Intelligence during the Cold War’, The International History Review, 42: 6 (2020), pp. 1257–73;

Journal of Latin American Studies (2025), 1–25
doi:10.1017/S0022216X24000567

https://doi.org/10.1017/S0022216X24000567 Published online by Cambridge University Press

https://orcid.org/0000-0002-7919-4914
mailto:zourek@centrum.cz
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
https://doi.org/10.1017/S0022216X24000567


The case that has resonated most strongly in Latin America is that of Vivian
Trías, a member of the Partido Socialista de Uruguay (Socialist Party of Uruguay,
PSU), who was an agent of the StB between 1964 and 1977. The cooperation
between Czechoslovak intelligence and this prominent politician and intellectual,
who defined himself as a Latin Americanist and Third-Worldist and who explicitly
distanced himself from the Communist world, has given rise to much debate and
several studies.2 This example has shown that, while the opening of the
Czechoslovak intelligence archives has been an invaluable asset for historians, it
has also led to these documents being used to discredit specific individuals.
Therefore, it is necessary to approach their content from a very critical perspective:
the documents produced by StB officials often do not make it possible to see what
the real motivation of the local contacts was for forging the links and carrying out
the collaboration.3

While offering us a new vision of the personal histories of some well-known fig-
ures, the StB archives represent, above all, a unique source that reveals the objectives
and mechanisms of the Communist secret services in many countries around the
world. In the case of Latin America, they allow us to understand the dynamics
of the Cold War in this region after the Cuban Revolution from a hitherto little-
known perspective. At the same time, they shed light on a subject that, up to
now, has not been given due attention: the role played by minor countries and
minor actors in this conflict.

In the first place, Czechoslovakia played a particular role, due to its special pos-
ition in the diplomatic field. It had maintained close ties with Latin America since
the interwar period, establishing a wide network of legations. In the early 1960s,
this network was wider than that of the USSR or of any other Communist country.
In addition, Czechoslovakia was perceived in the region as an industrial and cultur-
ally advanced country, which had a tradition of democracy and was closer to
Western Europe.4 Thus, after the Cuban Revolution, which considerably increased
the USSR’s interest in Latin America, Czechoslovakia became the main intermedi-
ary through which Soviet influence was exerted in the region.

Czechoslovakia played a key role in Castro’s government in the earliest years
after the Revolution. As the supplier of heavy industry, weapons and expert services
in various areas, Czechoslovakia had undoubtedly played a key role in helping
Castro’s government to power.5 This pro-Cuban policy, imposed by the USSR,

Jan Koura, ‘A Prominent Spy: Mehdi Ben Barka, Czechoslovak Intelligence, and Eastern Bloc Espionage in
the Third World during the Cold War’, Intelligence and National Security, 36: 3 (2021), pp. 318–39.

2See Aldo Marchesi and Michal Zourek, ‘The New Latin American Left in a Polarised Cold War: The
Story of Vivian Trías’, Cold War History, 22: 1 (2022), pp. 19–40; Fernando López d’Alessandro, El hombre
que fue Ríos: la inteligencia checoslovaca y la izquierda nacional (1956–1977) (Montevideo: Debate, 2019);
Vladimír Petrilák and Mauro ‘Abranches’ Kraenski, La STB: el brazo de la KGB en Uruguay. Los archivos
secretos del espionaje comunista desde los años 60 (Montevideo: Planeta, 2018).

3Michal Zourek, ‘Uruguay en el archivo de las fuerzas de seguridad (Archiv bezpečnostních složek) en
Praga’, Contemporánea, 9: 9 (2018), pp. 228–31.

4Josef Opatrný et al., Las relaciones entre Checoslovaquia y América Latina, 1945–1989, en los archivos de
la República Checa (Prague: Karolinum, 2015).

5Hana Bortlová, Československo a Kuba v letech 1959–1962 (Prague: Filozofická fakulta Univerzity
Karlovy v Praze, 2011).

2 Michal Zourek

https://doi.org/10.1017/S0022216X24000567 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0022216X24000567


represented a major drawback for Czechoslovakia because it threatened its diplo-
matic and commercial interests in the region.6

In the early 1960s, Czechoslovak spies were operating in nine Latin American
countries. Although the StB was formally independent of the Soviet Union’s intel-
ligence apparatus, its operations were supervised and occasionally even directed by
the Komitet Gosudarstvennoy Bezopasnosti (Committee for State Security, KGB).
In Latin America the StB relied on a network of local collaborators to fulfil its
objectives – mostly driven by the demands of the USSR, which was keen to main-
tain its influence on the island of Cuba. The Czechoslovak secret services were for-
bidden from cooperating with members of Communist parties or with
organisations under their direct influence: such relations were managed by the
KGB. The StB therefore focused on finding ‘progressive nationalists’ with an
anti-United States stance.7

In Uruguay, the StB maintained contact with all political parties except the
Communist Party. Over time, its most effective cooperation was established with
the PSU, which, although it had rather limited political power, had intellectual cap-
ital that the StB could use for its operations. This cooperation was based on the
ideological proximity resulting from the rapprochement between Cuba and the
Soviets, which had in turn led to considerable tension and a shift within the
non-Communist Left. The Soviet Union had previously been unanimously seen
as an imperialist threat but, from 1961 – when Castro proclaimed that the
Revolution was Marxist-Leninist and expressed his alliance with the Soviet
Bloc – the voices that began to consider the USSR as a power capable of defending
the peoples of the Third World against US aggression gained momentum.8

Trías was one of those who reassessed their position towards the Soviet Bloc.
This politician and intellectual was of extraordinary value to the Czechoslovaks
not only because of his publications and political analyses, but also because of
Uruguay’s significance for the work of the Communist secret services in the
1960s.9 While the KGB’s rezidentura (intelligence station) had been operating in
Uruguay – the country with the highest urbanisation and literacy rates in Latin
America – since the 1950s, the StB’s was established only at the end of 1960.
Uruguay was chosen for the StB’s rezidentura in Latin America because of its liberal

6Michal Zourek, ‘Czechoslovakia and Latin America’s Guerrilla Insurgencies: Secret Services, Training
Networks, Mobility, and Transportation’, in Tanya Harmer and Alberto Martín Álvarez (eds.), Toward a
Global History of Latin America’s Revolutionary Left (Gainesville, FL: University Press of Florida, 2021),
pp. 27–66.

7Zápis z jednání mezi KGB při Radě ministrů SSSR a ministerstva vnitra ČSSR, 26–30. 6. 1961, Archiv
bezpečnostních složek, Praga (hereafter ABS), I. správa SNB.

8On the motivations of some sectors of the PSU for maintaining contact with Czechoslovak intelligence,
see Michal Zourek, ‘La alianza cubano-soviética y sus desafíos para el tercerismo uruguayo en la primera
mitad de los años sesenta: una mirada desde los archivos de la inteligencia checoslovaca’, Historia
Crítica, 85 (2022), pp. 75–98.

9On the activity of the secret services in Uruguay see Roberto García Ferreira, ‘“El asunto Mesutti”: anti-
comunismo y espionaje soviético en Uruguay’, Revista de Historia Iberoamericana, 4: 2 (2011), pp. 84–111;
Roberto García Ferreira, ‘Espionaje y política: la guerra fría y la inteligencia policial uruguaya, 1947–64’,
Revista de Historia (Costa Rica), 63–4 (2011), pp. 13–33. Very little is known about US intelligence activities
in Uruguay in the 1960s; nevertheless, an important source is the work of the former CIA officer, Philip
Agee, Inside the Company: A CIA Diary (New York: Random House, 1975).

Journal of Latin American Studies 3

https://doi.org/10.1017/S0022216X24000567 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0022216X24000567


political environment, its socio-cultural proximity to Europe, and the large number
of its intellectuals and periodicals with an anti-imperialist slant.10 These favourable
conditions for conspiracy activities contrasted with developments in neighbouring
Argentina and Brazil, where authoritarian regimes came to power in the following
years and the possibilities for the StB to act were very limited. The coup d’état in
March–April 1964 in Brazil, which until then had been the epicentre of
Czechoslovak espionage activities in the region, proved to be a particular setback.11

From mid-1964 onwards, Uruguay took over this role. Its importance was rein-
forced by the fact that the most important leaders of the Brazilian opposition, for-
mer President João Goulart and the governor of Rio Grande do Sul, Leonel Brizola,
were granted political asylum there.12

In the early years, the dominant line of work of the rezidentura in Montevideo
was aimed at obtaining information on government policy, especially regarding
international affairs. For this reason, the StB was mainly interested in people linked
to the ruling parties, the National (Blanco) and Colorado parties.13 In September
1964, following the recommendation of the Organization of American States
(OAS), Montevideo broke diplomatic ties with Havana, so Uruguayan policy
towards Cuba became less significant. However, the StB’s activities were redirected
towards active measures, i.e. undercover operations aimed at influencing public
opinion in an effort to weaken the ‘main enemy’, the United States.

The literature on the active measures of the Soviet Bloc countries is very lim-
ited.14 Ladislav Bittman worked in the StB department in charge of the application
of such measures during the 1960s. After emigrating to the United States in 1968,
he was the first to introduce the subject of active measures to the Western public.15

Although there are some more recent studies on the active measures of the StB,
based on archive research, these are more general and make no mention of their
implementation in any specific region.16

Despite the opening of the archives, only a few fragments of the documents dedi-
cated to active measures have survived. Because many of these papers contained
sensitive information about the system’s details and modus operandi, they were

10Aldo Marchesi, Hacer la revolución. Guerrillas latinoamericanas, de los años sesenta a la caída del
Muro (Buenos Aires: Siglo XXI Editores Argentina, 2019), pp. 51–2.

11Mauro ‘Abranches’ Kraenski and Vladimír Petrilák, 1964: O elo perdido. O Brasil nos arquivos do
serviço secreto comunista (Campinas: Vide, 2017).

12Maria Claudia Moraes Leite, ‘A trajetória política de Leonel de Moura Brizola no exílio uruguaio
(1964–1977)’, PhD diss., Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2015.

13Michal Zourek, ‘Los servicios secretos del Bloque Soviético y sus aliados en América Latina: el Partido
Colorado y el Partido Nacional en los planes de la inteligencia checoslovaca en Uruguay’, Izquierdas, 49
(2020), pp. 4120–39.

14Thomas Rid, Active Measures: The Secret History of Disinformation and Political Warfare (New York:
Farrar, Straus and Giroux, 2020); Christopher Andrew and Vasili Mitrokhin, The World was Going Our
Way: The KGB and the Battle for the Third World (New York: Basic Books, 2005).

15See Ladislav Bittman, The Deception Game: Czechoslovak Intelligence in Soviet Political Warfare
(Syracuse, NY: University Research Corporation, 1972).

16Martin Slávik, ‘Spolupráce rozvědky StB a KGB v oblasti aktivních opatření’, in Kateřina Volná (ed.),
Aktivity NKVD/KGB a její spolupráce s tajnými službami střední a východní Evropy, 1945–1989, vol. 2
(Prague: Ústav pro studium totalitních režimů, 2009), pp. 175–9; Petr Cajthaml, ‘Profesionální lháři –
aktivní opatření čs. rozvědky do srpna 1968’, Sborník archivu ministerstva vnitra, 4 (2006), pp. 9–41.

4 Michal Zourek

https://doi.org/10.1017/S0022216X24000567 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0022216X24000567


almost completely destroyed immediately after the political changes that took place
in November and December 1989.17 However, a partial reconstruction is possible
thanks to the surviving folders containing mail about the operations of the První
Správa Sboru Národní Bezpečnosti (First Intelligence Directorate of the National
Security Corps, I. Správa SNB) responsible for foreign espionage, which contain
documents related to the internal administration of the Oddělení Aktivních
Opatření (Department of Active Measures), assessments of its work plans and
details on cooperation with intelligence services of the other Soviet Bloc countries.

Based on the analysis of the StB archives and the Uruguayan press of the time,
this study has two main objectives. The first is to expose the nature and aims of the
active measures, as well as their specific implementation in this South American
country. In the mid-sixties, Uruguay was the centre of the Soviet Bloc’s disinforma-
tion campaigns in the region, which were carried out through several journalists
and local newspapers, the most important collaboration being that with the news-
paper Época. The second objective is to show, through this link between the StB and
a newspaper that proclaimed itself to be politically and economically independent,
the several challenges faced by the Uruguayan non-Communist Left in the 1960s. In
particular, it focuses on the issue of the economic support received by the news-
paper from abroad, which was essential for the opposition’s activity but which
could lead to questions about its self-declared independence.

Active Measures
The term ‘active measures’ was adopted from the KGB’s lexicon (Russian: ‘aktivye
meropriyatiye’) and used by the intelligence services of other Soviet Bloc countries.
These top-secret operations were an important tool in Soviet offensive policy. They
typically consisted of the dissemination of political, military and economic disinfor-
mation aimed at discrediting the capitalist states on a global scale. Most of these
measures were carried out through the mass media. According to the StB’s
‘Directive on Agency Operative Work Abroad’, active measures were to be based
not entirely on lies but on at least partially true information that could be verified
and, thus, generate credibility.18

Meanwhile, the CIA had already begun to work intensively in this field since the
1950s, buying advertising in the press and radio in different areas across Latin
America. Historian Roberto García, for example, described how the Uruguayan
newspapers El País, La Mañana and El Plata were part of intense secret actions
aimed at the local public, where it was stated that the government of
Guatemala’s Jacobo Árbenz posed a threat of Sovietisation in the region.19 In
turn, the Soviet Bloc began to be more actively involved in this field from the
1960s onwards, which was when these active measures reached their peak.

Active measures were designed, managed and coordinated by Department ‘D’,
established in 1959 within the First Directorate of the KGB (responsible for KGB
operations abroad); the more important measures were discussed by the Central

17Skartační protokol svazku 81206, 21. 11. 1989, ABS, f. I. správa SNB, 81206/-, č. l. 33.
18Směrnice o agenturně operativní práci v zahraničí, ABS, f. I. správa SNB, č. j. A/1-00211/010-64, č. 77.
19Roberto García Ferreira, La CIA y el caso Arbenz (Guatemala City: CEUR-USAC, 2009), pp. 67–103.

Journal of Latin American Studies 5

https://doi.org/10.1017/S0022216X24000567 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0022216X24000567


Committee of the Communist Party of the Soviet Union and the Ministry of
Foreign Affairs.20 Following the example of Department ‘D’, which was made up
of between 50 and 70 people, sections specialising exclusively in active measures
were created within the secret services of the German Democratic Republic,
Czechoslovakia, Hungary, Poland and Bulgaria between 1962 and 1964. The
KGB played the role of central coordinator, but also established direct operational
contacts between the various Communist intelligence services. This massive and
coordinated apparatus of the Soviet Bloc countries (excluding Romania) implemen-
ted the mass production of ‘active measures’.

In February 1964, Department 8 of I. Správa SNB, the Czechoslovak body
engaged in active measures, was established, comprising 18 staff members. The
implementation of ‘influencing activities’ thus became a field of work independent
of the StB, one that was based on thorough documentation. The following period,
until the invasion of Czechoslovakia by Warsaw Pact (WP) troops in August 1968,
was characterised by an increase in the quantity and, above all, in the quality of
these actions. In 1965, the services of all Soviet Bloc countries carried out more
than 400 active measures, and the StB participated in more than 100 of them, dem-
onstrating the key importance of Czechoslovak intelligence. The StB had a long
reach and its technical equipment was of a very high standard, evidenced by the
fact that, between 1964 and 1966, no Czechoslovak counterfeits were detected.21

The main battleground in the psychological warfare against the West was in
Third World countries. National liberation movements in Asia, Africa and Latin
America were increasing in strength, and the emergence of new independent states
with strong anti-Western sentiments and prejudices provided fertile ground for the
disinformation campaigns of the Soviet Bloc.22 Active measures were adapted to
local operational and cultural conditions. In more developed Latin American coun-
tries with a deeply rooted tradition of literacy, active measures based on the press
were more often used, while in African countries with a high rate of illiteracy letters
were sent to specific addresses, or the radio service was used.23

As for printed active measures – which made up the majority – the mechanism
usually consisted of printing material in a newspaper or magazine through local
contributors. The aim was to create a chain reaction that would be reproduced
by other media. News from provincial newspapers in Third World countries was
picked up by the Soviet news agency and, through it, reached other countries
around the world. Therefore, in the early 1960s, the Communist secret services
began to invest capital secretly in various newspapers, magazines and small news
agencies to continuously use them as disinformation channels.

The active measures carried out by the StB reached their peak between 1964 and
1967. Although they did not increase in quantity, their quality improved considerably.24

20Herbert Romerstein, ‘Disinformation as a KGB Weapon in the Cold War’, Journal of Intelligence
History, 1 (2001), pp. 54–67.

21Cajthaml, ‘Profesionální lháři’, p. 18.
22Dosavadní vývoj a výsledky 8. odboru – zaměření další činnosti, 10. 2. 1967, ABS, I. správa SNB,

81067/101, č. 1., pp. 153–73.
23Cajthaml, ‘Profesionální lháři’, p. 13.
24Předávací protokol agendy dokumentace aktivních opatření, 28. 2. 1970, ABS, I správa SNB, 81206/-, č.

1. 2–11. In 1964 the StB performed 78 operations; in 1965: 99; in 1966: 66; and in 1967: 62.

6 Michal Zourek

https://doi.org/10.1017/S0022216X24000567 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0022216X24000567


The huge scope of the StB’s active measures is illustrated by the fact that, in the
1964–6 period alone, it had at its disposal 210 local confidential agents or contacts,
as well as 35 press channels (newspapers, magazines, or others) for their
implementation.25

In 1968, the Czechoslovak intelligence service had rezidenturas in 39 of the 72
countries where it operated. Approximately half of these were in developing coun-
tries. Nevertheless, with changes in the political context, Department 8 was redu-
cing its activity in 1968. Most of the members of the agency, until recently the
showcase of Czechoslovak intelligence, became supporters of the reformist ideas
that had emerged during the Prague Spring, and expressed criticism of the WP
occupation in August. In addition to major personnel changes, Bittman’s defection,
mentioned above, also dealt a severe blow to the StB.26 Activities were completely
paralysed for several months and, in the following period, a major restructuring
took place. Czechoslovakia and its intelligence services shifted from being the
ally that faithfully fulfilled the tasks assigned to it by the Soviets to an object of
surveillance.27

At its peak, the section most valued for its active measures was the Americký
Odbor (America Department), which included the entire western Hemisphere.
Although it did not carry out a large number of operations, it was noted for its
high quality. The most significant of its active measures were those with a contin-
ental scope. Those assessed to be the best, in terms of their results, were the rezi-
denturas in Brazil (until the 1964 coup), Mexico and Uruguay.28 This was
because they had highly effective contacts, although the Prague Directorate main-
tained that they were repeating a certain pattern of work, always dealing with the
same people and using the same methods.29

The StB was aware that local journalists would not participate in its active mea-
sures without imposing conditions. Therefore, Czechoslovaks focused on the anti-
imperialist press, where it was easier to publish content. Besides having the same
political stance as Czechoslovakia, these media outlets also appreciated small finan-
cial rewards. The fact that their readership was limited was not so important for
StB. The success of the active measures consisted first and foremost in the subse-
quent dissemination of the information that was published.

From 1962 onwards, the StB began to implement active measures in Uruguay in
El Sol, the PSU’s weekly newspaper. In addition, through Ángel Rama, the StB
managed to publish its articles in Marcha, spreading them beyond the borders of
Uruguay. However, publication in this weekly was more difficult, because several
attempts at publication were rejected by the founder and director Carlos
Quijano. From 1964, when active measures came to represent most of the work
of the StB, the rezidentura in Montevideo began to focus almost exclusively on
the newspaper Época.

25Dosavadní vývoj a výsledky 8. odboru – zaměření další činnosti, 10. 2. 1967.
26Zpráva o zradě příslušníka čs. rozvědky L. Bittmana, 26. 11. 1968, ABS, f. A 13, inv. j. 91.
27Petr Cajthaml, ‘Politický úkol: Aktivní opatření v období krize komunistického režimu’, Securitas

Imperii, 17: 2 (2010), p. 83.
28Zpráva o činnosti po linii 8. odboru za I. pololetí 1965, 30. 6. 1965, ABS, I SF 041/25.
29Zpráva o činnosti po linii 8. odboru za I. pololetí 1964, 1. 7. 1964, ABS, I SF 041/18.

Journal of Latin American Studies 7

https://doi.org/10.1017/S0022216X24000567 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0022216X24000567


The StB and Época
Despite its relatively short existence between 1962 and 1967, the daily newspaper
Época has an important place in the political and cultural history of Uruguay.30

Besides being closely linked to names of great renown in the pantheon such as
Quijano, Eduardo Galeano, Mario Benedetti and Carlos María Gutiérrez, the news-
paper made a very important contribution to unifying the non-Communist Left. Its
foundation was the result of an agreement between different groups linked to the
PSU and other minor sectors. Its proclaimed political and economic independence
was reflected in the intention to generate a plurality of opinions, that is, in its effort
to give a space to all representatives of the political Left. This diversity could be seen
in the newspaper’s editorial board, which included Socialists, anarchists and indi-
viduals linked to guerrilla groups. Época played an important role in shaping the
revolutionary Left. Some activists of El Coordinador – a popular defence movement
which later gave rise to the Tupamaros urban guerrilla group – also helped to run
the newspaper as printers and journalists, writing notes and articles.31

Through its 20 pages, the newspaper provided written and graphic information
on foreign and national events. Extensive coverage was given to issues related to the
process of renewal undergone by the Uruguayan Left in the previous years – Third
Worldism, anti-imperialism and defence of liberation struggles. International news,
mainly focused on criticising US imperialism, was given special attention. One of
the most important topics was the Cuban Revolution – its diffusion and expressions
of support and solidarity. Defending Castro’s government was a major unifying
element for the various heterogeneous groups that ran the newspaper.

Unlike Marcha, which was aimed at an intellectual public, and El Sol, directed at
Socialist activists, Época targeted at broader sectors. It did not focus solely on
strictly political issues, as could be seen in the culture and sports sections, which
had the largest number of pages. With this strategy, the newspaper tried to pene-
trate the daily life of apolitical readers and bring them closer to national and inter-
national events.32 Its initial print run of 6,000 copies progressively increased to
25,000.33

The bond that was forged between the newspaper and Czechoslovak intelligence
was based not only on the convergent interests between the two parties, namely, the
objective of weakening US influence in Uruguay and Latin America, but also on
economics. Época came into being as the property of the Editorial Independencia
SA corporation, made up of a large number of small shareholders, especially acti-
vists, workers and intellectuals.34 The purpose of this format was to guarantee

30See Daniel Álvarez Ferretjans, Historia de la prensa en el Uruguay: desde La Estrella del Sur a Internet
(Montevideo: Editorial Fin de Siglo, 2008), pp. 524–7; Eduardo Rey Tristán, A la vuelta de la esquina: la
izquierda revolucionaria uruguaya, 1955–1973 (Montevideo: Editorial Fin de Siglo, 2006), pp. 108–22.

31Marina Cardozo, ‘“Ese momento no ha de tardar”: Época, la construcción de sentidos acerca de la
revolución y los nexos con la izquierda armada uruguaya en formación (1962–1964)’, Contemporánea,
8: 1 (2017), pp. 141–57.

32Fabián Kovacic, Galeano: la biografía (Buenos Aires: Javier Vergara, 2015), p. 160.
33Návrh na pomoc pokrokovému listu v Uruguayi, 24. 7. 1965, ABS, I. správa SNB, 44176/200.
34‘Época invita a usted participar en su empresa’, Época, 26 Oct. 1962. Back copies of the periodicals

referenced in this article can be consulted at https://anaforas.fic.edu.uy/jspui/ (URL accessed 3 Nov.
2024) or the Biblioteca Nacional de Uruguay.

8 Michal Zourek

https://doi.org/10.1017/S0022216X24000567 Published online by Cambridge University Press

https://anaforas.fic.edu.uy/jspui/
https://anaforas.fic.edu.uy/jspui/
https://doi.org/10.1017/S0022216X24000567


political independence; however, the fact that the newspaper was not backed by any
organisation or economically strong individual meant that it faced serious financial
problems throughout its existence. The income from donations and share offers was
not enough to consolidate and secure the project. Therefore, the newspaper’s bosses
saw in the Czechoslovaks a way of solving these continuous financial problems.

Trías, mentioned above, whose code name was Ríos,35 was key at the outset of this
relationship. Contact between him and a Czechoslovak intelligence officer was made
in July 1961 and intensified after the very poor showing of the PSU (as part of the
Unión Popular coalition) in the elections of November 1962. Trías lost his parlia-
mentary seat, resigned as General Secretary of the PSU, and for a few years withdrew
from political life. In June 1964, Trías accepted an offer to become an agent of the
StB. This process must be seen in a broader context: the recruitment of this intellec-
tual, whose enormous literary production was mostly dedicated to condemning US
imperialism, took place only four months after the StB established Department 8 and
a little more than two months after the coup in Brazil.

After Trías’s recruitment as an agent, his work shifted in another direction – first
and foremost, to political analysis and the writing of books. A few months later the
main contact with Época became Guillermo Bernhard, code name Rajka, Chief
Accountant of the Frigorífico Nacional company and advisor to the Ministry of
Economy. In addition to being a renowned economist, Bernhard was also a journalist
and author of several pamphlets dedicated to the meat industry and agrarian reform.
Despite his anti-imperialist orientation and close ties with the PSU, Bernhard never
joined the party. The first contact between him and the StB was made in January
1963. In November 1964, Bernhard was elected chairman of Época, which would fur-
ther spark the Czechoslovaks’ interest in him. Contact would reach its apogee in May
of the following year, when Bernhard became an StB agent.

Active Measures Carried Out in Época
Because documents dedicated to active measures have been destroyed, it is difficult
to identify which articles published in Época were part of these operations. In most
cases, we do not have information on the exact date of any specific publication, nor
of the title of the articles. Moreover, Época published many articles condemning US
policy, whether or not under the heading of ‘active measures’. However, based on
the documents available now, we can reconstruct the situation to some extent.
Through mentions of the author, the approximate date of publication and the sub-
ject of the active measure, it is sometimes possible to identify specific articles.

The first active measure implemented in Época was called Plamen; it was aimed
at denouncing the events that took place in Panama in 1964.36 On 9 January, during
the so-called ‘Flag Riots’, thousands of demonstrators demanded that the
Panamanian flag be flown in the Canal Zone territory. The protests were violently
repressed by the US authorities. This reaction was strongly criticised throughout
Latin America and the StB wanted to take advantage of this atmosphere to whip
up this anti-imperialist spirit.

35Code names for agents and special measures are given in italics.
36Caymaris – schůzka dne 15. ledna 1964, 17. 2. 1964, ABS, I. správa SNB, 11503.

Journal of Latin American Studies 9

https://doi.org/10.1017/S0022216X24000567 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0022216X24000567


Trías promised to try to publish an article on the subject in Marcha through his
friend, Galeano. In parallel, Miloš Veselý, a rezident of the StB, officially Second
Secretary of the Legation, followed Trías’s recommendation to publish in Época,
and gave material to the editor, Alberto Caymaris, so that he could write an article.
Caymaris valued the information provided by Veselý, whom he believed to be a dip-
lomat. They made an agreement that would result in the publication of an article
describing US interventions in Panama’s internal affairs since the establishment of
the country. These were to be based both on reports approved by Veselý and on for-
eign news summaries favourable to Panama. The StB documents mention that arti-
cles were published in Época and Marcha within the framework of Plamen.37

However, neither a date of publication nor any indication of the content is provided.
Identifying these articles seems almost impossible, given that Época and Marcha
devoted a great deal of space to Panamanian events independently of the StB.

According to the Czechoslovak documents, in addition to publications, the PSU,
encouraged by Trías, organised events – namely student demonstrations and
speeches on Radio Nacional – as part of this active measure.38 It is open to debate
whether the StB had a direct influence on these events, but implementation of
Plamen was highly appreciated by the Directorate in Prague. Other rezidenturas in
Latin America also took part in the operation. Letters of protest were sent and
debates organised through local contacts. The StB thought it indisputable that its
materials were useful to the Latin American press, and that they only needed to
be adapted to the conditions in each country, e.g. in the wording and phrases
used. The Montevideo rezidentura was rated as the best in Latin American by the
Directorate in Prague. Specific mention was made of its use of radio, since this
was the first incorporation of this medium into an StB operation in the region.39

Yet another of the active measures carried out in Uruguay was related to the
coup in Brazil. Immediately after the fall of Goulart’s government, the
Communist secret services took on the task of developing an information campaign
to condemn the coup and emphasise the role of the United States in it. Thomas
Mann, Assistant Secretary of State and special advisor to President Lyndon
B. Johnson, was the focus of the Communist secret services’ special attention.
The active measure carried out by the StB in this case was code-named Rachot,
with the Directorate in Prague deciding that the most suitable conditions for its
implementation were to be found in Uruguay, because of the large number of
Brazilian exiles there. The key figure in carrying out this operation was to be
Trías. ‘We order that, through Ríos, a revelation about the coup be secured (pref-
erably in Época) in the most shocking way. We must get the front page or a special
one-page edition of the newspaper. If necessary, we will pay whatever costs this may
entail.’40 Trías accepted the request but rejected the idea of a special edition because
of its high monetary cost.

The copy for the article was to be written based on the thesis that the rezident,
Veselý, had passed to Trías. According to the StB’s report, Trías considered this

37Ibid.
38AO PLAMEN, 17. 2. 1964, ABS, I. správa SNB, 43943/000.
39Zpráva o činnosti po linii 8. odboru za I. pololetí 1964, 1. 7. 1964.
40AO RACHOT, 7. 4. 1964, ABS, I. správa SNB, 43943/000.

10 Michal Zourek

https://doi.org/10.1017/S0022216X24000567 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0022216X24000567


article to be a very important contribution to the struggle against the United States.
He asked the rezident if he wanted to read the article prior to its publication, to
which Veselý replied that he would leave all the responsibility to him, the important
thing being to stick to the thesis presented.41 In addition, Veselý instructed Trías to
say, should the Uruguayan police ask for the newspaper’s sources, that the informa-
tion came from a journal that had been sent to Época’s editorial office and that it
had been destroyed after use.42

In this case, the StB documents mention the date of publication, page number
and author, which makes it possible to accurately identify the article: this was
finally published on 14 April and trailed on the front page. Its author was Carlos
Machado, a close friend of Trías and editor of the international section of the news-
paper. In his commentary, he related the coup in Brazil to other US interventions in
the region. It began as follows:

Today we have enough data to unravel the threads of the plot and to know how
the situation developed. Mr Gordon, the Yankee ambassador, organised the
assault. Mr Mann, a sinister figure responsible for the assault against
Guatemala in ’54, directed ‘Operation Brazil’. Magalhães, Lacerda,
Meneghetti de Barros, Castelo Branco and General Kruel [Brazilian military
officers involved in the coup] were but puppets in the operation.43

Trías’s other task in this operation was to send this news item to the offices of
the newspaper Última Hora in Rio Grande do Sul and to the Peronist newspapers
Patria Libre and Compañero in Buenos Aires. In addition, 100 copies were delivered
in Brazil, via a Socialist youth activist friend of Trías who lived on the border, to
contacts linked to Brazilian opposition leaders Luis Carlos Prestes, Francisco
Julião and the previously mentioned Brizola. Trías himself sent Machado’s article
by post to 21 Brazilian nationalist intellectuals.44

The Rachot active measure, in which the Czechoslovaks invested US$3,000
through Trías, was deemed a success.45 The StB’s Brazilian contact, Leocádio de
Almeida Antunes, whose code name was Reflejo, reported that former President
Goulart himself had indicated that the articles published in Época were of great
value and that the campaign was very useful to his resistance movement.46

Thanks to the StB’s collaborator in Mexico, journalist José Natividad Rosales
(code name Alonso), the Czechoslovak materials were published in the influential
magazine Siempre. However, the main objective of the active measure, i.e. to dir-
ectly influence the situation in Brazil, could not be achieved. After the coup, all
resistance was eliminated by the military government.47

A few weeks later, another operation targeted at Uruguay took place: this was the
active measure Eko II, which coincided with the first session of the United Nations

41Ríos – záznam ze schůzek dne 9. 4. a 14. 4. 1964, 11. 5. 1964, ABS, I. správa SNB, 43943/000.
42Ibid.
43‘Como se forjó el golpe. Brasil: historia de la infamia’, Época, 14 April 1964, p. 24.
44Výpis ze zprávy č. 100 z Montevidea ze dne 16. 4. 1964, 21. 4. 1964, ABS, I. správa SNB, 43943/000.
45AO RACHOT, 7. 4. 1964.
46Reflejo – záznam ze schůzky dne 15. dubna 1964, 11. 5. 1964, ABS, I. správa SNB, 11495/304.
47Zpráva o činnosti po linii 8. odboru za I. pololetí 1964, 1. 7. 1964.

Journal of Latin American Studies 11

https://doi.org/10.1017/S0022216X24000567 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0022216X24000567


Conference on Trade and Development in Geneva; the suffix ‘II’ was a reference to
the fact that this was a follow-up to a 1963 operation aimed at promoting
Czechoslovak exports to Latin American countries. Its purpose was to promote
the Czechoslovak stance that the economic policy of the capitalist countries on
the world market was limiting the growth of developing countries. On 6 May
1964, Época published an article by Bernhard describing the Czechoslovak propo-
sals at the conference. It focused mainly on the need for reorganising the world
market. Experience had shown that economic exchange between capitalist countries
and developing countries did not favour the latter, and it was, therefore, necessary
for them to strengthen their ties with the Socialist countries.48

In the evaluation of the active measure carried out by the StB, I found informa-
tion stating that Bernhard was able to have the material he received for preparing
the article delivered to a government meeting, which was of great help to the
Uruguayan delegation’s support for the Czechoslovak proposal at the Geneva
Conference. The Directorate in Prague was satisfied with the implementation of
the Eko II active measure, as it confirmed that it was possible to influence the pol-
itical debate, even at the highest levels.49

The Moskyt active measure was carried out during the last two weeks of May
1964. This operation followed Toro, initiated in Brazil in February. In order to
implement Toro, employees of the newly established Department 8 in Prague pre-
pared false documents masquerading as the official bulletin of the United States
Information Service (USIS) in Rio de Janeiro. Their objective was to discredit the
new US foreign policy line on Latin America formulated by Assistant Secretary
of State Mann. Oswaldo Costa, StB collaborator, published an article deriving
from this material on 27 February in the Brazilian magazine O Semanário, of
which he was editor. In the article Costa headlined the return to the ‘hard stick’
policy and the fact that the United States would not grant aid to any country
that maintained diplomatic relations with Cuba. According to Mann’s alleged state-
ment, the Alliance for Progress was to serve as a powerful instrument of US policy.
He supposedly said that ‘many countries had the United States to thank for their
very existence and survival’, and that, ‘without North American aid, many politi-
cians could not maintain their positions and privileges against the Communist
tide’. In the document as reported in the O Semanário article, Mann would also
highlight the need for realigning the OAS in order to effectively fight
Communism.50 The content of the bulletin was announced in the Brazilian
Congress. On 3 March, the US embassy in Rio de Janeiro issued a statement
denouncing the news as fake.51

After the coup in Brazil, this discrediting of Mann gained increasing importance,
and the StB showed interest in boosting its dissemination, this time outside Brazil,
within the framework of the Moskyt active measure. Through Trías, the informa-
tion from the false USIS bulletin was published on 20 May in Época in a full-page

48‘Posición de Checoslovaquia ante la Conferencia de Comercio y Desarrollo’, Época, 6 May 1964, p. 2.
49Zpráva o činnosti po linii 8. odboru za I. pololetí 1964, 1. 7. 1964.
50‘Mann fixa “linha dura” para EUA: – não somos camelôs para barganhar’, O Semanário, 27 Feb. 1964,

pp. 1, 6.
51Zpráva o činnosti po linii 8. odboru za I. pololetí 1964, 1. 7. 1964.

12 Michal Zourek

https://doi.org/10.1017/S0022216X24000567 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0022216X24000567


commentary by Machado. The article begins with the following words: ‘A reader,
whom for obvious reasons we cannot identify, has passed to us by hand a document
the eloquence of which speaks for itself. Dated in Washington and written in
Portuguese, the document emanates from the USIS. The letterhead serves as
proof of authenticity.’ The commentary then presents several controversial aspects
of the alleged statement of the Assistant Secretary of State, going on to conclude,
‘Mr Mann is appealing – out of self-interest – for a holy crusade where all the pup-
pets play their part. Delenda est Cuba! says the new Cato. But Cubans are not
Carthaginians and they will not be alone.’52

The content also appeared in Siempre magazine, thanks to Natividad Rosales.53

Época again referred to the Mexican publication in its 1 June edition. On the front
page and in large print it announced Mann’s plans in the region: ‘Coups in
Uruguay, Chile, Mexico and Cuba’.54

The US Embassy in Montevideo strongly objected to the two Época articles. On 4
June, it refuted them in the newspaper El País, citing its previous complaint against
the publications in Brazil (see note 50) and highlighting the interest of enemies in
reviving these false claims in Uruguay.55 A day later, on 5 June, the Communist news-
paper El Popularmentioned Época’s anti-Mann articles in an extensive analysis of US
activities in Latin American countries.56 At the same time, the General Secretary of
the Partido Comunista del Uruguay (Communist Party of Uruguay, PCU), Rodney
Arismendi, used this information in an address to Congress.57

In October 1964, active measure Galo was carried out on the occasion of Charles
de Gaulle’s visit to Uruguay. Its implementation was entrusted to Trías. As part of
the operation, two articles were published in Época, during the first and second
days of the French president’s visit, that is to say on 8 and 9 October.58 It aimed
to present France’s intention to carry out an independent policy and, in this
way, to foster division among the capitalist states. Although the StB archives do
not contain a very detailed description of the articles, it is evident that they were
published by Machado in the international commentary section. De Gaulle is
depicted as a successful statesman who, unlike those in Great Britain and
Germany, seeks a policy that is not subordinate to the United States and is not
opposed to increasing trade with Eastern European countries, even with the
USSR; Latin American countries could benefit from de Gaulle’s policies. As with
the other articles, we do not know which part was specifically written in agreement
with the Czechoslovak instructions. However, it is worth noting that Machado’s art-
icle explicitly states the objective of the active measure: ‘[Arising] out of all this, for
us is the positive fact that de Gaulle divides the Western bloc and triggers concern
among the Americans.’59

52‘Mr Mann se confiesa’, Época, 20 May 1964, p. 3.
53Rios – záznam ze schůzek dne 11. 5., 18. 5., 25. 5 a 1. 6., 22. 6. 1964, ABS, I. správa SNB, 43943/020.
54‘Siempre denuncia: el plan de Thomas Mann contra la América Latina’, Época, 1 June 1964, p. 1.
55‘De la embajada de los EE.UU.’, El País, 4 June 1964, p. 5.
56‘El imperialismo yanki, enemigo de toda la nación’, El Popular, 5 June 1964.
57Rios – záznam ze schůzek dne 11. 5., 18. 5., 25. 5. a 1. 6., 22. 6. 1964.
58Ríos – záznam ze schůzek dne 28. 9. a 5. 10. a 13. 10. 1964, 29. 10. 1964, ABS, I. správa SNB,

43943/020.
59Carlos Machado, ‘De Gaulle en América pobre’, Época, 8 Oct. 1964, p. 4.

Journal of Latin American Studies 13

https://doi.org/10.1017/S0022216X24000567 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0022216X24000567


During 1965, Družba II was the StB’s main active measure in Latin America on
which all the continent’s rezidenturas worked. The suffix ‘II’ was due to the fact that
its objectives were similar to those of an operation of the same name carried out in
Brazil during 1962 and 1963. This active measure was directed by the KGB and its
main objective was to rekindle Latin American solidarity with the Cuban
Revolution.60 In addition to activities in the media, it was the organisation of con-
ferences that was intended to be the real peak of its activities. StB documents indi-
cate that, while the KGB had already discussed organising a conference in Uruguay
with the PCU’s General Secretary during his visit to Moscow, the StB had consid-
ered the matter mainly with Trías. With his help, a long list of people, newspapers,
radio stations and organisations that could be useful to pro-Cuban propaganda was
drawn up.61 Plans for the conference in Uruguay moved more slowly than expected.
The date was initially scheduled for December 1964 or January 1965 but, finally, it
was postponed until June.

Meanwhile, in January 1965, the rezidentura in Montevideo carried out active
measure Mora, which consisted of the publication of an article in Época on the
occasion of the first anniversary of the Panamanian ‘Flag Riots’. The article was
written by Machado through Trías, who had given him the Czechoslovak line.62

The publication process was monitored by Bernhard. According to the StB docu-
ments, the article was published on 10 January in the international commentary
section. In his contribution, Machado recalls how events unfolded in Panama
and presents Mann’s opinion that many Latin American countries should be grate-
ful to the United States for guaranteeing stability against Communism.63

Carrying out active measure Družba II became complicated. The pro-Cuba con-
ference was blocked by the Uruguayan government. In June, then, Trías was
appointed by the StB to protest in the press. According to Veselý’s report on his
contact with Trías, Época published several articles as a result of this initiative
denouncing the government’s actions. At the same time, the rezident entrusted
Trías with the organisation of a street protest, which took place on a national holi-
day, 18 June, and in which both the PSU and the PCU took part. After the plans for
the pro-Cuba conference in Uruguay failed, the KGB turned its attention to orga-
nising one in Chile. Its rezident in Santiago had yet another task for the StB: dis-
seminating the declaration of the Chilean Preparatory Committee of the Congress
for the Defence of Cuba.64 In Uruguay, this task was assigned to Trías. Through his
offices the Congress’s declaration, which was planned for March 1966, was pub-
lished in Época on 24 July 1965.65

Another part of Družba II was to be two articles in Época dedicated to the anni-
versary of the establishment of the 26th of July Movement, the leading organisation
of the Cuban Revolution. The archives indicate that one of these was a note written
by Galeano, while the second was written by an unspecified author and occupied a

60AO DRUŽBA, říjen 1964, ABS, I. správa SNB, 43943/020.
61Ibid.
62Rajka, 22. 2. 1965, ABS, I. správa SNB, 44176/000.
63Carlos Machado, ‘Panamá: desde Morgan a Mann, dos piratas’, Época, 10 April 1964, p. 3.
64Ríos – záznam ze schůzek dne 4. 6., 11. 6., 21. 6., 30. 6., 1. 7., 12. 7. 1965, 17. 7. 1965, ABS, I. správa

SNB, 43943/020.
65‘El Congreso se hará en Chile’, Época, 24 June 1965, p. 8.

14 Michal Zourek

https://doi.org/10.1017/S0022216X24000567 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0022216X24000567


full page.66 The 26 July edition contains a large amount of copy dedicated to the
Cuban issue, which makes it difficult to identify the specific articles produced
within the Družba II framework.

The StB’s final operation in the newspaper was active measure Panar. At the end
of September 1965, the Czechoslovaks handed over to Bernhard some newspaper
articles from Prague. Bernhard’s task was to draft an article condemning US expan-
sionism and generating distrust before the OAS Second Special Inter-American
Conference, which would take place in Rio de Janeiro in November. It was essential
for the StB to incorporate information in this article on a fictitious resolution by the
US Senate to intervene anywhere in Latin America if necessary, thereby highlight-
ing US support for the Brazilian coup.67 The original intention was to publish the
article in Marcha; however, its director Quijano rejected it because of the impos-
ition of Medidas Prontas de Seguridad (Emergency Powers) by the government
in the face of political and union unrest: he believed that the publication of such
an article would have entailed a threat to his newspaper. So Bernhard was asked
to publish the article in Época, which had no problem carrying out the task.68

The StB documents make no mention of the date of publication but internal evi-
dence suggests 23 October. It is not possible to accurately recreate the article.

Financial Support
The main controversy over the cooperation of the Uruguayan collaborators with the
StB arises from the fact that they received payment in money or kind, despite their
being, according to StB documents, very interested in the materials provided by the
Czechoslovaks, whose publication in the newspaper was mainly ideologically dri-
ven. In exchange for carrying out active measures, contributors usually received
rewards, such as cigarettes and whisky. Occasionally, they would receive small
amounts of money destined for the newspaper. For example, for carrying out active
measure Eko II Bernhard received $U500. This situation changed when a ‘contribu-
tor’ became a regular ‘agent’: the higher the level of collaboration, the higher the
compensation. While Trías – an agent – received a regular sum of US$150/
month, since his work was very important to the StB, Bernhard was rewarded
for specific jobs. For example, for active measure Panar he received US$200.69

From the very beginning of his collaboration with the StB, even before he
became an agent, Bernhard saw the Czechoslovaks as a way of obtaining support
for Época, which constantly suffered from major financial problems. The StB, in
turn, was at first also very interested in gaining some influence over the newspaper.
After Bernhard was elected chairman of Editorial Independencia SA on 23
November 1964, the question of possible financial support for the newspaper
became more pressing. According to a statement by the new Executive
Committee, ‘the company was in a very parlous condition: no cash, a winding-

66Ríos – záznam ze schůzek dne 19. 7. a 28. 7., 28. 8. 1965, ABS, I. správa SNB, 43943/020.
67Záznam o schůzce se spolupracovníkem Rajkou dne 12. října 1965, 18. 10. 1965. ABS, I. správa SNB,

44176/200.
68Ibid.
69Ibid.

Journal of Latin American Studies 15

https://doi.org/10.1017/S0022216X24000567 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0022216X24000567


down mentality and an significant salary backlog’.70 Just one day later, on 24
November, the new chairman visited the commercial department of the
Czechoslovak Legation to meet Daniel Lhotský, an employee of the rezidentura,
who managed the StB’s commercial activities. He informed him that the newspaper
was in a serious financial situation that had to be resolved within three days; other-
wise, Época was in danger of going bankrupt. Bernhard asked for a sum of US
$1,300.71 Undoubtedly, he was aware that his new position as chairman of
Editorial Independencia SA gave him more leverage, which he used to his advan-
tage in an attempt to put pressure on the Czechoslovaks.

Lhotský acted immediately. In principle, it was not possible to grant such an
amount without the prior approval of the Minister of the Interior (Lubomír
Štrougal), so he sent him a request, mentioning that Época was a nationalist and
anti-United States newspaper of considerable influence amongst the middle classes
of Montevideo, and that it supported the political stance of the PSU. He also
reported that, with the support of the newspaper, the rezidentura had carried out
several active measures against the ‘main enemy’, listing Toro, Moskyt and
Rachot. He furthermore pointed out that the newspaper would be used as a
means to carry out Družba II, an active measure of great importance for the KGB.72

The StB took great care in such cases and each proposed investment was rigor-
ously assessed. On this occasion, the organisation found it appropriate to approve
the request from the Montevideo rezidentura, since this would create the ideal con-
ditions for recruiting Bernhard as an agent. However, the Directorate made it clear
that the loan was intended not for Época, but for Bernhard.

Bernhard received the money and, according to the StB report, registered it as a
personal loan to Época from himself. He explained that he had obtained it from
friends and that it had been secured against his own assets. He gave Lhotský a
signed receipt for a personal loan of US$1,300, which also stated that the origin
of the money was secret and that in return he was available for any cooperation
with the StB. The StB intended to use this receipt to put pressure on Bernhard
and facilitate his recruitment as an agent.73

The relationship with the newspaper grew closer, and at the end of 1964 the
Directorate in Prague requested more detailed information about Época.74

According to the StB’s January 1965 report of the interview with Bernhard, the
newspaper’s initial print run of 6,000 had increased to between 15,000 and
17,000. However, Época continued to have severe financial problems. At the begin-
ning of 1965, the paper showed a deficit of US$5,000.75 Bernhard accused the foun-
der and first director, Quijano, of responsibility for this crisis, implying that he had
spent all the initial capital on preparing and promoting the newspaper.76 As a
result, the newspaper had to depend entirely on sponsors in order to continue
its activities. Bernhard disclosed to the StB the names of the monthly contributors,

70‘A los accionistas, contribuyentes y amigos de Época’, Época, 22 June 1965.
71Výpis ze zprávy č. 294 z Montevidea ze dne 25. 11. 1964, 27. 11. 1964, ABS, I. správa SNB, 44176/000.
72Návrh na půjčku typu, ABS, I. SMV, 44176/000.
73Výpis ze zprávy č. 23 do Montevidea ze dne 25. 11. 1964, 25. 11. 1964, ABS, I. správa SNB, 44176/000.
74Výpis ze zprávy č. 36 do Montevidea ze dne 18. 12. 1964, 18. 12. 1964, ABS, I. správa SNB, 44176/000.
75Výpis ze zprávy č. 327 z Montevidea ze dne 5. 1. 1965, 8. 1. 1965, ABS, I. správa SNB, 44176/000.
76Ibid.

16 Michal Zourek

https://doi.org/10.1017/S0022216X24000567 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0022216X24000567


who numbered about 50, among them Goulart, Brizola and Darcy Ribeiro. Of
these, Goulart was the most generous donor: on one occasion, for example, he
donated US$4,000 to the newspaper.77 The StB appreciated the importance of
the Brazilian exiles for the newspaper; this, in turn, was clearly reflected in its con-
tent, since it attacked the Brazilian military regime frequently and fiercely.

Paid articles and advertisements played an important role in the financing of the
newspaper. Some of them were officially paid for. Bernhard, for example, stated that
the press secretary of the Romanian Embassy came to the editorial office from time to
time seeking to publish articles about Romania and, in turn, paid for articles written
by Época’s editors for the Romanian press; this practice was legal and listed in the offi-
cial accounts. There was concern about the influence of enemy forces in the StB, espe-
cially because of advertisements by the Nativa publishing house that reproduced news
from the Chinese agency. In addition, once a week Trotskyist groups, enemies of the
USSR, had a page of commercial advertisements in the paper.78

According to Bernhard, by early 1965 the newspaper had about 80 employees,
plus 12 reporters and seven administrators. The reporters were mostly young peo-
ple who worked for practically nothing and often had a second job. The newspa-
per’s editorial board consisted of 18 people, who were elected at the Annual
General Meeting. According to information provided by Bernhard, the publication
and placement of an article were decided by the editor-in-chief, who, at that time,
was Galeano. However, thanks to his position, Bernhard could publish anything
without explanation.79

At the end of January, less than two months after the first loan, Bernhard sub-
mitted another request for financial assistance, a considerably larger sum this time,
amounting to US$6,000. The Directorate in Prague unanimously rejected it on the
grounds that a loan of such a sum would not represent value for money and would
therefore, in the future, only reward Bernhard for each assignment. According to
the Directorate, such a large amount could only be approved if the number of
StB publications in Época were to increase significantly, which was unrealistic:

If we were able and willing to finance the journal in this way, it would have to
be compensated in some other way. That would mean providing the journal all
the time with materials, so that at least half of the print run, that is, a large part
of each issue, would contain our materials. We are not in a position to do this
and we cannot ensure it.80

The Prague headquarters also restated another important requirement, namely
that the active measures should not deviate from Época’s political line. ‘The news-
paper writes more or less along the same lines we would aim at when offering
financial support. That is why we are going to remunerate Rajka directly for specific
active measures.’ Moreover, the StB was aware that another of its agents, Trías,

77Ibid.
78Ibid.
79Ibid.
80Rajka, 22. 2. 1965, ABS, I. správa SNB, 44176/000.

Journal of Latin American Studies 17

https://doi.org/10.1017/S0022216X24000567 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0022216X24000567


could carry out similar actions more economically.81 On the other hand, for the StB
the most important thing was that the newspaper continued to be published and
that it was not banned. Therefore, the StB Directorate was much more concerned
about Época’s attacks on the Uruguayan and Brazilian governments. Support for
the newspaper could have a negative influence on relations with Brazil,
Czechoslovakia’s most important Latin American economic partner.82

Although the loan application was rejected, the rezidentura went ahead with the
attempt to recruit Bernhard as an agent. This would free Trías to concentrate on
other matters. ‘As far as active measures were concerned, we were greatly assisted
by Rajka at the Época newspaper and thus left Ríos out of the implementation of
measures at the newspaper.’83 The documents also mention that, just like Trías,
Bernhard was close to Galeano, editor-in-chief of the newspaper, and Machado,
international commentator. Although the collaboration of the latter two was
important for the implementation of active measures, neither of them knew that
they were part of the operations of the Czechoslovak secret service.84

On 10 April, a fire broke out in the newspaper’s machine room. The losses from
the accident were estimated at $U500,000.85 The insurance did not pay for the dam-
age, with catastrophic consequences for the newspaper, which was already suffering
huge economic problems. From then on, in practically every issue of Época there
are requests for financial support. Immediately after the fire, the ‘reconstruction
operation’ began, which consisted of collecting money from various small contribu-
tors. Many public figures contributed to the cause and several others sent telegrams
of support, among them Salvador Allende.86 Music festivals and sales of donation
vouchers were also held.87

Two weeks after the fire, on 23 April 1965, Bernhard was signed up as an agent
of the StB. Following this event, the StB’s headquarters instructed Montevideo that
active measures in Época would no longer be carried out by Trías but by the new
agent Bernhard.88 If we take the context into account, there is no doubt that
Bernhard’s motivations for becoming an agent were primarily economic and driven
by the desire to help the newspaper, which was in a serious financial position.

According to StB documents, a few days later Bernhard met with Lhotský to tell
him that the newspaper urgently needed to raise $U110,000 (US$3,000) before 24
July, or else it was in danger of going bankrupt.89 This information coincides with a
report that appeared in the newspaper. The Executive Committee openly
announced that, as of 25 June, Época would have to stop printing unless, before
that date, the necessary resources were obtained to cover the payment of workers’
wages. Specifically mentioned is the same sum that Bernhard requested from the
StB. ‘Either Época gets $U110,000 before next Saturday and manages to cover

81Ibid.
82Ibid.
83Ríos, 11. 1. 1965, ABS, I. správa SNB, 43943/020.
84Návrh na verbovku uruguayského státního příslušníka, 22. 3. 1965, ABS, I. správa SNB, 44176/000.
85‘Operación reconstrucción’, Época, 11 April 1965, p. 1.
86Época, 18 April 1965, p. 16.
87‘Operación reconstrucción’, Época, 12 April 1965, p. 16.
88Rajka, 25. 5. 1965, ABS, I. správa SNB, 44176/200.
89Blesk, 22. 7. 1965, ABS, I. správa SNB, 44176/200.

18 Michal Zourek

https://doi.org/10.1017/S0022216X24000567 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0022216X24000567


the operating deficit of $U70,000 per month for the next six months, or else it will
have to temporarily cease operations in order to honour its obligations and come
back on a sound financial footing’, wrote Bernhard.90

With this request, the rezidentura approached the Czechoslovak Minister of the
Interior for an urgent resolution of the matter. The reaction of the Minister was
swift, and on 24 July, the day Bernhard had indicated as the deadline, it approved
the payment of US$3,000. This favourable reaction can be explained mainly by the
fact that Bernhard had already reached the rank of agent and had therefore gained
more confidence among the Czechoslovaks. The StB’s intention, consequently, was
to take advantage of Bernhard’s work for other, more important activities. When
handing over the money, Lhotský reminded Bernhard that the Czechoslovaks
would not act as a patron, but would pay only for each task done. The loan was
accounted for by Bernhard as a purchase of Época shares in his name, out of
money from an inheritance in Argentina.91

Decline in Interest in Época
Although Bernhard was recruited as an agent in April 1965, and was expected to
use the newspaper Época more frequently for active measures, paradoxically a
decline is observed. As mentioned above, the last StB article in the paper was pub-
lished in October 1965. This was partly because Bernhard had been assigned to
other work. One of his main tasks was to obtain information on activities by
Brazilian exiles: he lived in the El Pinar resort, as did several of them. More decisive,
however, was the growing radicalisation of the newspaper, with which the StB did
not agree at all, considering it a risk for Czechoslovak politics.

During the period of increased strikes, as a result of the economic crisis, Época
supported the strikers and the unions, harshly criticising the government, especially
the Minister of the Interior, Adolfo Tejera. On 7 October 1965 the government
declared Emergency Powers. Even though the decree banned support for strikes
in the media, Época continued with its criticism, triggering the reaction of the
Ministry of the Interior, which had long considered Época a threat. On the night
of 14 October the police, by order of Tejera, occupied Época’s premises. The build-
ing was locked and guarded by police patrols.92

In late October, Lhotský told Bernhard again that the Czechoslovaks had a
strong interest in keeping the paper in print and that it was therefore necessary
to stop attacking the government, particularly the interior minister. He also said
that criticism should focus more on the United States. Bernhard agreed but stated
that it would take some time to create a new image for the paper. He saw an obs-
tacle in some members of the editorial board, particularly Galeano and Guillermo
Chifflet, who held a strongly anti-government position.93

90‘A los accionistas, contribuyentes y amigos de Época’, Época, 22 June 1965.
91Návrh na pomoc pokrokovému listu v Uruguayi, 24. 7. 1965.
92‘Medidas de seguridad en casa. Por dos veces la policía impidió que Época llegará al pueblo’, Época, 18

Oct. 1965.
93Záznam o schůzce se spolupracovníkem Rajkou dne 26. října 1965, 29. 11. 1965, ABS, I. správa SNB,

44176/200.

Journal of Latin American Studies 19

https://doi.org/10.1017/S0022216X24000567 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0022216X24000567


At the same time, Lhotský responded to a new request from Bernhard, asking
the Prague Directorate whether it was possible to supply 150 tonnes of newsprint
to cover the newspaper’s needs. The request was rejected because, the Directorate
argued, before making any new requests, the newspaper should stop criticising
the government. Furthermore, due to the complicated political situation in the
country, Prague recommended a temporary suspension of active measures carried
out at the newspaper.94

The key topic of the November meetings between Bernhard and Lhotský was the
financing of Época. According to Bernhard, the newspaper had a monthly budget
of $U500,000. Eighty percent of the budget was generally covered by contributions
from shareholders and donations, while the monthly deficit amounted to
$U100,000 (about US$1,200). Bernhard explained that this situation was due to
the rising prices of newsprint: the newspaper consumed 2 tonnes per day. In add-
ition, part of the newsprint destined for Época was given to the socialist weekly El
Sol. Amidst this serious situation, Bernhard presented Lhotský with a new propos-
ition: the Czechoslovaks would buy the entire newspaper and keep it under their
influence. Knowing in advance what Prague’s response would be, the spy immedi-
ately rejected the idea, arguing that there were no resources for such an operation.95

In explaining the financial situation of the newspaper, Bernhard presented
Lhotský with the complete list of contributors. The document is available in the
StB archive and includes dozens of names of various political orientations, even
members of the traditional (Colorado and Nacional/Blanco) parties. Those who
contributed the most money were the Brazilian politicians Goulart, Brizola and
Ribeiro. Above all, it was Goulart who donated the largest sums of money to the
newspaper. For example, on one occasion he donated US$4,000 to the newspaper.96

In January 1966, Bernhard asked Lhotský for US$1,500 to fund salaries and
newsprint, which he expected to pay back when the campaign for the upcoming
November elections resulted in an improvement in the newspaper’s financial pos-
ition (through the printing of election propaganda). This request was rejected by
headquarters in Prague, arguing that it had made a loan of US$3,000 only a few
months previously. Moreover, it reminded Lhotský that the aim was to support
various active measures and not exclusively this newspaper. The StB was willing
to reward Bernhard only if he implemented an active measure at the newspaper:

We cannot justify another loan. The newspaper is always in a weak position,
and Rajka will continue to ask for new loans, which he will never return. We
should not link Rajka’s cooperation with the newspaper. Rajka is not the
owner of Época and will have no influence if he loses his current position.
It is Rajka’s business what he does later with his payment. He can use it to
help the newspaper if he wants to.97

94Ibid.
95Situace v Époce, 10. 12. 1965, ABS, I. správa SNB, 44176/200.
96Ibid.
97Výpis ze zprávy do Montevidea č. 12. z 9. 2. 1966, 9 2. 1966, ABS, I. správa SNB, 44176/200.

20 Michal Zourek

https://doi.org/10.1017/S0022216X24000567 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0022216X24000567


The Prague headquarters also mentioned that, despite having access to the list of
contributors, it was not clear which foreign powers had interests in the newspaper.
Analysing the content, the Czechoslovaks suspected that Chinese influence was
growing.98 Bernhard argued that Época was an independent newspaper and, as
such, its objective was to publish different opinions. The intention was not to
side with China, the USSR, or Cuba, but to look at problems from another perspec-
tive. The StB also disagreed with the large number of articles promoting the
Tricontinental Conference in Havana. According to the StB, this issue stirred
opposition among official and government circles, as well as in the middle classes,
and could serve as a pretext for closing the newspaper. Bernhard explained that
these articles had been published by Galeano, who was in close contact with the
editor of the Cuban Prensa Latina agency. According to Bernhard, the Cuban
agency provided financial support to the newspaper.99

Although the Czechoslovaks supported Cuba’s interests, they had no informa-
tion about the activities of its secret services. At the same time, there is no explan-
ation in the StB documents as to how this mechanism worked with respect to the
paid articles. It can be assumed that the dynamics were the same as in
Czechoslovakia: countries that were interested in publishing favourable copy in
the newspaper did so in exchange for financial support.

While the StB Directorate looked at Bernhard’s constant requests with growing
distrust, Lhotský showed some understanding. ‘I can’t blame him for all he asks of
us, maybe he thinks that if he asks he might receive something.’100 Indeed, the spy
was looking for ways to support the newspaper, showing an active interest in its
continued existence. One of the possibilities Lhotský thought of was the advertising
of Czechoslovak industrial and business products. However, the StB Directorate
rejected this proposal, arguing that the newspaper was not aimed at such milieus.101

This example shows that pragmatism and rationalism, typical features of Brezhnev’s
administration – hitherto absent from the StB’s approach – were taking over the
Czechoslovak state security apparatus.

In April 1966, the Directorate again expressed its disagreement with the direc-
tion the paper was taking and argued that any financial support on its part should
be conditional on ideological change. ‘We want it to be an anti-American, Latin
American, and nationalist newspaper, which should be geared in this direction.’102

As this change was not carried out, a few months later the rezidentura was
instructed to look for other newspapers and local collaborators to implement active
measures. Given the political situation in the country, it was recommended that
they should not be linked to leftist parties, which were facing increasing pressure
from the government.103

98Rajka, 14. 2. 1966, ABS, I. správa SNB, 44176/200.
99Situace v Époce, 10. 12. 1965.
100Záznam ze schůzky se spolupracovníkem Rajkou dne 31. 1. 1966, 24. 2. 1966, ABS, I. správa SNB,

44176/200.
101Záznam ze schůzky se spolupracovníkem Rajkou dne 5. a 8. 2. 1966, 24. 2. 1966, ABS, I. správa SNB,

44176/200.
102Rajka, 19. 4. 1966, ABS, I. správa SNB, 44176/200.
103Ríos, 30. 1. 1967, ABS, I. správa SNB, 43943/021.

Journal of Latin American Studies 21

https://doi.org/10.1017/S0022216X24000567 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0022216X24000567


Época’s situation was getting more and more difficult. The new Colorado gov-
ernment ended state subsidies to the newspaper, so that on 16 February 1967
Época, economically exhausted and politically increasingly divided, was forced to
close. The reasons for this closure were explained by Bernhard in a article published
in Marcha, in which he emphasised the inability of the national Left to maintain a
project, and criticised it for not being able to achieve unification, and for not
achieving resonance among the workers.104 At the same time, Bernhard explained
the reasons for Época’s closure in an analysis prepared for the StB, in which he
highlighted the economic factor as crucial.105

The newspaper reappeared on 7 December 1967. The so-called ‘Acuerdo de
Época’ was published in its editorial; its main objective was to ‘promote from a jour-
nalistic point of view more mature conditions for the revolution in Uruguay’ within
the context of revolution in Latin America as evidenced in the newspaper’s adher-
ence to the founding declaration of the recently established Organización
Latinoamericana de Solidaridad (Latin American Solidarity Organisation, OLAS).
According to Trías, bringing Época back to life was possible thanks to the financial
support of Cuba, specifically mentioning a contribution of US$5,000. This sum was
supposed to reach the newspaper every month, thus guaranteeing its existence.106

However, this expectation was not fulfilled. On 12 December, the new government
of Jorge Pacheco Areco published the decree that closed down Época and El Sol,
arrested the members of their editorial board, and outlawed the political groups
that had signed the Acuerdo. In this way, practically all the non-Communist Left
now became outlawed.107

It is quite telling that the aforementioned reopening of Época is not mentioned
in the StB documents. The Czechoslovaks had distanced themselves from the news-
paper, which was linked to groups that were increasingly in favour of armed strug-
gle, since its support for them could threaten the diplomatic and economic interests
of the Soviet Bloc. At the same time, the rezidentura of the StB in Montevideo
stopped focusing on press articles and began to give more support to books,
which could have a more significant impact: La crisis del dólar (The Dollar
Crisis) and La crisis del imperio (Crisis of Empire) by Trías, and Los monopolios
y la industria frigorífica (Monopolies and the Refrigeration Industry) and El pro-
blema de la carne (The Meat Problem) by Bernhard.108 Despite these publications,
the StB reduced its contact with Bernhard after Época closed down. The economist
was facing grave family and economic crises, and his work was not showing satis-
factory results. He left Frigorífico Nacional in 1972 and started working as an
accountant for a small agricultural cooperative. By then he was living alone, with
serious alcohol problems. His contribution to StB became increasingly limited.

104Guillermo Bernhard, ‘La desaparición de Época’, Marcha, 24 Feb. 1967, p. 2.
105Rajka, 20. 3. 1967, ABS, I. správa SNB, 44176/200.
106Informace o konferenci OLAS a jejích důsledcích pro levicové hnutí Latinské Ameriky, ABS,

f. I. správa, 43943/021, 12. 1967.
107Rey Tristán, A la vuelta de la esquina, p. 32.
108Vivian Trías, La crisis del dólar y la política norteamericana: la guerra del oro y la diplomacia

([Montevideo:] Ediciones El Sol, 1966); La crisis del imperio (Montevideo: EBO, 1970). Guillermo
Bernhard, Los monopolios y la industria frigorífica ([Montevideo]: EBO, 1970); El problema de la carne
([Montevideo]: EBO, 1971).

22 Michal Zourek

https://doi.org/10.1017/S0022216X24000567 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0022216X24000567


The relationship ended definitively in July 1973. During a collaboration lasting ten
years, 112 meetings had been held. His remuneration from the StB amounted to
$U410,000, plus six cases of whisky and packets of cigarettes. In addition,
Bernhard had received US$4,300 as aid for Época, plus US$200 for the Panar active
measure.109

Conclusion
The Czechoslovak intelligence rezidentura in Montevideo showed remarkable
development in its operation. From being a minor base, it soon became one of
the most important rezidenturas in Latin America. In the article, I try to reconstruct
how active measures – consisting of the publication of articles stirring up
anti-United States sentiment – were carried out. In the mid-1960s, a key role in
this activity, not only in Uruguay but in all of Latin America, was played by the
newspaper Época. Its anti-imperialist orientation, the endemic economic crises
that the newspaper experienced throughout its existence, as well as the need to
seek funds, led some of its representatives to establish contact with the
Czechoslovaks. At first, they considered them to be diplomats: they had no idea
that these foreigners, who so valued their strongly anti-imperialist orientation,
were also spies. In due course the most active collaborators, Trías and Bernhard,
became StB agents, which would ensure more organised and more effective contact.
At the same time, both began to receive money for their activities.

Probably the main motivation for Época’s chairman, Bernhard, to accept the
proposal to become an StB agent was the fact that he saw in the Czechoslovaks
some hope for saving the paper from economic collapse. However, despite his
numerous funding requests, support was limited grants of only US$1,300 and
US$3,000. The main argument of the StB Directorate in rejecting Bernhard’s
requests for loans was the growing radicalisation of the newspaper. When it was
founded, Época was a publication of the nationalist Left, aligned with the Cuban
process, which seemed also to align with the StB’s interests. However, especially
after the PSU’s failure to gain any seats in the elections of November 1966, the
newspaper’s support for armed struggle and its critical stance towards the
Uruguayan government became increasingly evident. This led to a distancing
from the StB, due to the threat it posed to its political and economic position in
the country. There was also concern that this approach would lead to the closure
of the newspaper, which finally came to pass.

The newspaper Época belonged to a minority left-wing movement and therefore
had a relatively limited circulation, which could have been the main cause of its
financial problems; these intensified after the fire in the machine room and follow-
ing the government’s decision to end subsidies. StB documents suggest that the
newspaper Época received money from various channels. In addition to suspicions
about economic support from China, Bernhard explicitly mentioned financing
from Cuba and Brazilian exiles, who, in turn, had great influence on the newspaper.
This information makes one believe that the newspaper’s self-proclaimed economic
and political independence was an objective that, in the political context of 1960s

109Celkové vyhodnocení spolupráce, 28. 3. 1975, ABS, I. správa SNB, 44176/000.

Journal of Latin American Studies 23

https://doi.org/10.1017/S0022216X24000567 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0022216X24000567


Uruguay, was difficult to achieve in practice. However, consider the example of the
weekly Marcha, with a larger print run: it is believed that it was politically and eco-
nomically independent and that it did not receive financing from abroad. This the-
sis is confirmed by the fact that its director, Quijano, refused to publish articles paid
for by the Czechoslovaks.

The StB archives show the Czechoslovak secret services’ growing interest in
influencing public opinion after the Cuban Revolution. Although through these
documents we can reconstruct some of the Communist secret services’ ways of
working, the real impact of particular active measures, which were often of a con-
tinental scope and part of broader Soviet intelligence operations, is unknown
because – with a few exceptions – we do not have access to the KGB archives.
On the other hand, the story of the link between the Czechoslovak secret services
and a newspaper which stressed its independence and aimed to be the voice of the
national Left not only makes it easier to understand the role of the Latin American
press in the Cold War, but also demonstrates that the Czech archives can be of great
use in elucidating the dilemmas that nationalist and anti-imperialist sectors faced
during this conflict.

Las campañas comunistas de desinformación y la Guerra Fría latinoamericana de
los años sesenta: el caso del diario uruguayo Época

Basándose en los documentos descalificados de los archivos de la inteligencia checoslovaca
(StB) y la prensa de la época, el artículo analiza los mecanismos de trabajo de los servicios
secretos comunistas en América Latina en los años sesenta. Concretamente, centrándose
en el caso del diario Época, presenta la producción de los textos que buscaban desacreditar
a los estados capitalistas y su implementación en la prensa a través de colaboradores
locales. El vínculo entre la inteligencia comunista y el diario uruguayo, que se proclamaba
política y económicamente independiente, era pragmático y, durante un tiempo,
contribuyó a que ambas partes alcanzaran sus fines políticos. Mientras que la StB
consiguió un espacio para implementar sus operaciones, las motivaciones de Época
eran no solamente ideológicas, sino también económicas y estaban relacionadas con el
deseo urgente de la Izquierda no comunista de conseguir financiamiento para sus activi-
dades políticas.

Palabras claves: Uruguay; Guerra Fría; servicios secretos; revolución cubana; bloque soviético;
desinformación

Campanhas de desinformação comunista e a Guerra Fria latino-americana da
década de 1960: o caso do jornal uruguaio Época

Com base em documentos dos arquivos da agência de inteligência da Tchecoslováquia
(StB) e da imprensa da época, este artigo investiga os mecanismos de trabalho dos
serviços secretos comunistas na América Latina na década de 1960. Especificamente,
com foco no caso do jornal Época, trata da produção de textos destinados a desacreditar
os estados capitalistas e a publicação na imprensa por meio de colaboradores locais. O
vínculo entre a inteligência comunista e o jornal uruguaio, que se dizia política e economi-
camente independente, era pragmático e, por algum tempo, ajudou ambas as partes a

24 Michal Zourek

https://doi.org/10.1017/S0022216X24000567 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0022216X24000567


atingir seus objetivos políticos. Enquanto o StB conseguiu um espaço para implementar
suas operações, as motivações do jornal Época não eram apenas ideológicas, mas
também econômicas e relacionadas ao desejo urgente da Esquerda não comunista de
obter financiamento para suas atividades políticas.

Palavras-chave: Uruguai; Guerra Fria; serviços secretos; Revolução Cubana; bloco soviético; desinformação

Cite this article: Zourek M (2025). Communist Disinformation Campaigns and the Latin American Cold
War of the 1960s: The Case of the Uruguayan Newspaper Época. Journal of Latin American Studies 1–25.
https://doi.org/10.1017/S0022216X24000567

Journal of Latin American Studies 25

https://doi.org/10.1017/S0022216X24000567 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S0022216X24000567
https://doi.org/10.1017/S0022216X24000567

	Communist Disinformation Campaigns and the Latin American Cold War of the 1960s: The Case of the Uruguayan Newspaper &Eacute;poca
	Introduction
	Active Measures
	The StB and &Eacute;poca
	Active Measures Carried Out in &Eacute;poca
	Financial Support
	Decline in Interest in &Eacute;poca
	Conclusion


