354

“Liberating the Small Devils":
Red Guard Newspapers and Radical
Publics, 1966-1968

Nicolai Volland”

Abstract

Red Guard newspapers and pamphlets (wenge xiaobao) were a key source
for early research on the Cultural Revolution, but they have rarely been ana-
lysed in their own right. How did these publications regard their status and
function within the larger information ecosystem of the People’s Republic,
and what is their role in the history of the modern Chinese public sphere?
This article focuses on a particular subset of Red Guard papers, namely
those published by radical groups within the PRC’s press and publication
system. These newspapers critiqued the pre-Cultural Revolution press and
reflected upon the possible futures of a new, revolutionary Chinese
press. Short-lived as these experiments were, they constitute a test case to
re-examine the functioning of the public in a decidedly “uncivil” polity.
Ultimately, they point to the ambiguous potential of the public for both
consensus and conflict, liberation and repression, which characterizes the
press in 20th-century China.

Keywords: Red Guard newspapers; Cultural Revolution; public sphere;
press; wenge xiaobao; illiberalism

The emergence and development of the Red Guard papers is a great innovation in the history of
the proletarian press and a great victory for Chairman Mao’s news line. In the Great Proletarian
Cultural Revolution, the Red Guard newspapers have made tremendous achievements and have
earned eternal merit. The Red Guard papers deserve our loud praise.

“In praise of the Red Guard newspapers,” Chen Chen [%/R!

Red Guard newspapers, or, more precisely, the publications of revolutionary
mass organizations, served as important source materials for the first generation
of research on the Cultural Revolution.? Valued for their unbridled accounts of
inner-Party struggles and juicy details of factional conflicts, Red Guard
publications offered unprecedented insights into high-level national and
provincial politics and allowed observers to reconstruct in detail the political

* The Pennsylvania State University, University Park, Pennsylvania, USA. Email: nmv10@psu.edu.

1 Chen, Chen 1967.
See especially MacFarquhar 1973; 1983. For more on the problem of terminology and definitions, see
below. Throughout this paper, I use the terms “Red Guard (news)papers,” “Red Guard press” and “Red
Guard publications” interchangeably.

© The Author(s), 2021. Published by Cambridge University Press. This is an Open Access article, distributed under the terms of the Creative
Commons Attribution licence (http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/), which permits unrestricted re-use, distribution, and

htps://doi.org/ SFETHSUYDLY 2T SESHR, PBLERSHES SToina!syoe hBIoRs I ik, ifPp1 ;10 17/50305741021000424 @ CrossMark


mailto:nmv10@psu.edu
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
http://crossmark.crossref.org/dialog?doi=https://doi.org/10.1017/S0305741021000424&domain=pdf
https://doi.org/10.1017/S0305741021000424

“Liberating the Small Devils” 355

and social dynamics of the Maoist People’s Republic. Collecting the massive
amount of material filtering out of mainland China and making it widely avail-
able required a concerted effort by the international research community.3
However, with the opening of provincial and local archives in the 1990s, increas-
ing access to participants for oral history projects and the rise of “garbology,”
Red Guard newspapers were largely eclipsed as primary sources in a new wave
of Cultural Revolution research.* In light of these new materials, the Red
Guard papers, with their shrill language, repetitive content and narrow focus,
lost much of their historiographical appeal and were relegated to the sidelines
of historical research. Yet Red Guard publications have only rarely been consid-
ered an object of research in their own right. Few studies have systematically
probed the inner dynamic of these publications and their status within the public
sphere.> Regardless of their (in)significance as informational sources, Red Guard
papers are a vitally important chapter in the history of the modern Chinese public
sphere.

Official historiography from the People’s Republic of China (PRC) deplores
the Cultural Revolution as an aberration, a period of mayhem and destruction
across all sectors of Chinese society, including the country’s press. According
to the National Bureau of Statistics, the number of newspapers in circulation
dropped precipitously, from 343 in 1965 to 49 in 1966 and just 43 in 1967 — an
all-time low not just for the PRC but for 20th-century China as a whole.°
Many mainstream histories of journalism published in the PRC go a step further,
matter-of-factly equating the quantitative nosedive with a qualitative decline and
a sharp drop in the press’s ability to perform its proper journalistic functions.”
This view has been accepted uncritically by at least some foreign accounts.®
Other numbers, however, tell an entirely different story. At the very moment
when hundreds of newspapers and journals across China ceased publication,
the number of publications produced by mass organizations skyrocketed.
Reliable figures are hard to come by, but the National Library in Beijing holds
over 2,600 different titles published between 1966 and 1968. Estimates of the
total number of publications reach up to 10,000.” These figures, then, represent
the highest number of publications in circulation at any time in 20th-century

3 For the results of these efforts, see Center for Chinese Research Materials 1975-1979; 1980. An updated
and expanded collection is Zhou 1999; Song 2001; 2005.

4 For studies bypassing Red Guard sources with more diverse primary materials see MacFarquhar and
Schoenhals 2006; Leese 2011 and Wu 2014. On “garbology,” or the building of archives from material
that surfaced at flea markets and through similar channels, see Brown 2010.

5 Studies such as Yang 2016 recognize the relevance of the Red Guard press, in this case for the recon-
struction of Maoist political culture. Discussion of the topic is limited to a brief overview, however
(see Yang 2016, 73-78). For a useful overview, see Jin 2005.

6 Guojia tongjiju guomin jingji zonghe tongji si 1999, 106. The number of periodicals other than news-
papers fell even more sharply.

7 See, e.g., Fang and Zhang 1995, 459-471.

8 See de Burgh 2003, 62-65; Zhao 1998 calls the Cultural Revolution “the dark age of Chinese
journalism” (32).

9 See Chen, Donglin 2003, 386. Zhou 1999; Song 2001; 2005 collect 3,155 titles in 112 volumes.

https://doi.org/10.1017/50305741021000424 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0305741021000424

356 The China Quarterly, 246, June 2021, pp. 354-373

China.! Yet just as declining numbers are not a proxy for a vanishing public
sphere, the explosion of Red Guard publications itself does not represent an indi-
cator for diversity and vibrancy. These numbers, however, reveal dramatic shifts
in the structure of the public sphere. How to reconcile these numbers and, accord-
ingly, how to interpret the role of the Red Guard press are highly pertinent issues
in the history of the modern Chinese public sphere.

The applicability of the Habermasian notion of the public sphere to the
Chinese context has a contentious history.!! The People’s Republic, with its
highly regimented propaganda apparatus and predominance of “Party papers”
(dangbao %), diverges sharply from the idealized intermediate space of
autonomous reasoning that is based on Habermas’s analysis of 18th- and
19th-century Europe.!? Daniel Lynch describes even the reform era media as
but a “praetorian public sphere,” characterized by “the cacophonous and
unstructured circulation of communication messages” in an adapting authoritar-
ian context.!? Yet the Chinese public, as an increasing amount of research
demonstrates, has never been a monolithic entity. Once this singular public is dis-
aggregated into its many constituent units — local and regional press networks,
sub-spheres of public communication, niche publics, counter-publics and more
— a heterogeneous terrain emerges that allows for more nuanced accounts of
seemingly paradoxical phenomena such as the Red Guard press. How do we
characterize the nature of these publications, as well as their status and function
within the larger information ecosystem of the People’s Republic? Was the
Cultural Revolution an information “desert” or an “information revolution”?!#
When the vast majority of newspapers and journals were shut down in the spring
and summer of 1966 and central and local propaganda departments were ren-
dered dysfunctional by infighting and power seizures, Red Guard publications
emerged as crucial sites of public discourse. The vast body of Red Guard news-
papers constitutes a test case to re-examine the functioning of the public in a
decidedly “uncivil” polity.

This article situates Red Guard newspapers within their larger historical con-
text, examining their perceived and actual roles in Cultural Revolutionary polit-
ical culture. A fully fledged account of the Red Guard press’s history is

10 According to official statistics, the combined number of newspapers and journals exceeded 10,000 for
the first time in 1996 (2,163 newspapers and 7,916 periodicals). See Zhonghua renmin gongheguo tong-
jiju 2003, table 21-13.

11 See, e.g., Judge 1996; Wagner 2001; Mittler 2004.

12 Habermas 1962. Habermas’s account is predicated on the author’s model of communicative rationality,
which presupposes an autonomous individual agent in control of their intersubjective relationships, a
demand that effectively limits the model’s portability across time and space.

13 Lynch 1999, 5. In the face of rapid economic reforms, Lynch explains, political regulatory structures
lagged behind, creating a chaotic opening for different voices. In the absence of clear rules, “groups
compete nakedly in politics by using the form of participation in which they have a comparative advan-
tage,” including bribes, strikes and violence (ibid.). The breakdown of regulatory authority at the onset
of the Cultural Revolution created an analogous situation. Lynch derives his notion of a praetorian pub-
lic sphere from Huntington 1968.

14 Schoenhals 2015.

https://doi.org/10.1017/50305741021000424 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0305741021000424

“Liberating the Small Devils” 357

impossible in the space of an essay and must await further research. On the fol-
lowing pages, however, I will reflect on the vision of the public sphere formulated
by at least some of these publications. In particular, I will address the question of
legitimacy: how did the Red Guard press justify its existence and its function
within the emerging political and cultural landscape of a radical mass movement?
How did these publications position themselves vis-a-vis the leadership in Beijing,
the revolutionary mass organizations, and their peers and rivals? And how did
they define their relationship with the existing press (dabao Ki#)? To answer
these questions, I will zoom in on a particular group of Red Guard papers,
namely those published by radical groups within the PRC’s press and publication
system. Intimately familiar with the functioning of the Chinese press since 1949,
these papers were uniquely positioned to critique the pre-Cultural Revolution
press and, more importantly, to ponder the possible futures of a new, revolution-
ary Chinese press. At a metadiscursive level, thus, these papers deliberated on
their own nature, eventually sketching the contours of an entirely new form of
a public sphere — a vision fundamentally different from any previous Chinese
public. Promethean and praetorian at the same time, they merged radical anti-
establishmentarian and grassroots elements with expressly “uncivil” practices.
More empirical work is needed to evaluate how these normative positions trans-
lated into the journalistic practices of the Red Guard press. Yet the visions articu-
lated in these papers throw into sharp relief the ambiguous potential of the public
for both consensus and conflict, liberation and repression, which characterizes
the press in 20th-century China as a whole.

Origins, Legitimacy, Trajectory

There is some disagreement as to what qualifies as the first Red Guard news-
paper. Both Hongweibing bao 4. T Ffit (Red Guard News) and Hongweibing
41 P (Red Guard) lay claim to the title “first,” having published their respective
first issues on 1 September 1966.15 The actual origin of the Red Guard papers,
however, must be sought in an altogether different medium: big-character posters
(dazibao K F#). The starting shot for the Red Guard press was arguably Mao’s
5 August “Bombard the headquarters: my big-character poster” (Paoda silingbu:
wo de yi zhang dazibao MI¥T 7] 4&: IR —Fi KF4Kk).1¢ Big-character posters
had been deployed to great effect in previous political campaigns, but they
rose to prominence at the onset of the Cultural Revolution with Nie Yuanzi’s
FJ0HE inflammatory big-character poster attacking the Peking University
leadership on 25 May, which was broadcast publicly on radio a few days later.
In his own poster, Mao endorsed not just Nie’s attack but also the medium

15 See Chen, Donglin 2003, 387. The papers were edited by Shoudu da-zhuan yuanxiao hongweibing
silingbu and Beijing liu zhong hongweibing, respectively.

16 Mao 1998 Vol. 12, 90-92. Mao’s big-character poster was circulated at the 11th Plenum and was soon
picked up by unofficial publications. It was published officially in Renmin ribao a year later, on 5 August
1967.

https://doi.org/10.1017/50305741021000424 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0305741021000424

358 The China Quarterly, 246, June 2021, pp. 354-373

she had chosen. His praise indicated that the border between official and
unofficial written sources was becoming porous: both his own and Nie
Yuanzi’s opinions travelled from big-character posters to the news media, show-
ing the permeability of the border separating the two and thus elevating the pos-
ters’ relevance. Big-character posters received a further legitimacy boost a few
days later when the Central Committee’s famous “August 8” decision called
on the revolutionary masses to “make the fullest use of big-character posters
and great debates to argue matters out.”!” The signature document of the 11th
Plenum, which opened the floodgates of the Cultural Revolution, thus endorsed
the circulation of grassroots opinion, a momentous shift in the structure of the
public sphere. The Red Guard papers that were soon springing up everywhere
self-consciously referred to the rhetoric of grassroots debate and big-character
posters to enhance their own legitimacy.

From early September 1966, there was an explosion of Red Guard publications
across the country. Yet these publications were not uniform in style or form, and
the organizations publishing these papers were as heterogeneous as the publica-
tions themselves. The publications ranged from crudely mimeographed tabloids
that lasted for just one or two issues to papers printed with professional metal
type in broadsheet format which ran for years and very occasionally made the
leap from “small paper” to mass medium. The Red Guard press is often referred
to as xiaobao /MR (tabloid), a term that in both English and Chinese carries
negative connotations. Contemporary official documents tend to use the more
precise though bulky moniker geming qunzhong zuzhi baokan *Eav AR
T1 (newspapers and periodicals of revolutionary mass organizations). The notion
of “Red Guard papers” is, in short, vague: it denotes a large and heterogeneous
group of publications and it is characterized by fuzzy borders with the official
press.

The rise of the Red Guard press was a radical break with the institutional con-
ventions of journalism established after the founding of the People’s Republic.!®
Ever since 1949, the socialist Chinese press had been closely intertwined with the
political-ideological regulatory structures embodied in the propaganda system.
Party papers (dangbao) occupied the apex of this system at the national and pro-
vincial levels, and the integration of the press — Party papers and others alike —
into the propaganda system had been ensured through Party committees within
these work units. The assault on the Central Propaganda Department, declared
a “demon’s den” (yanwang dian [EIL) by Mao, had rendered this central
node of the propaganda system dysfunctional by late 1966. Following Lu
Dingyi’s fiis€— overthrow, the Propaganda Department ceased to function
and was not rebuilt until 1977. Without support of the centre, local propaganda
bureaus also came under assault and the surviving newspapers were left to figure

17 Union Research Institute 1968, 35 (Chinese), 46 (English).
18 It was arguably a break also with the tradition of Party journalism going back to the origins of the CCP.
Compare Volland 2004.

https://doi.org/10.1017/50305741021000424 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0305741021000424

“Liberating the Small Devils” 359

out by themselves how to engage in journalism amid a disruptive political cam-
paign. The Red Guard papers faced an analogous situation. There was no prece-
dent, no institutional chain of command and no obvious model to follow. They
had to reinvent journalism. Mao had called for “smashing the demon’s den” and
“liberating the small devils” (jiefang xiao gui f#/N9).!° Having achieved their
freedom, the papers had to figure out what to do next.

Red Guard newspapers did what they could. In search of legitimacy, they
turned to two sources: Chairman Mao and the big papers. From their onset,
Red Guard publications generally tried to emulate the big papers and especially
the esteemed Renmin ribao N HK. This presented a conundrum, as the big
papers were the targets of attack and an “old” mode to be overcome. In many
respects, however, they were the only model available. Red Guard newspapers
adopted standard journalistic practices, publishing founding notices (fakanci
& F3), editorials (shelun #+i£) and commentator articles (ben bao pinglunyuan
AR L), The Red Guard press frequently reprinted articles from People’s
Daily, Liberation Army Daily (Jiefangjun bao fEILZR) and Red Flag (Honggqi
21 Ji%), which was a practice common for provincial-level papers. They also pep-
pered their articles with quotations from Chairman Mao, copying the practice,
established by People’s Daily at the start of the Cultural Revolution, of setting
these quotations in bold print. Most notably, Red Guard papers imitated the vis-
ual appearance and layout of the big papers. They ran quotations from Chairman
Mao on the top of the frontpage and invariably chose Mao’s calligraphy for their
masthead. All of these practices were designed to bolster their legitimacy and
limit their vulnerability in a volatile political environment.

The fortunes of the Red Guard press waxed and waned over the ensuing
months, closely tracking the shifts in the Cultural Revolution’s political direction.
They thrived with the Red Guard movement in the autumn of 1966 and received
a further boost in January 1967 as the Cultural Revolution entered its most rad-
ical phase. During another radical phase, in May 1967, the Central Committee
issued the first ever circular that officially acknowledged the Red Guard press.
The promulgation of the “Opinions on improving the press and propaganda of
revolutionary mass organizations” was an attempt to establish rules for the rap-
idly proliferating Red Guard press.2® The “Opinions” endorsed the existence and
function of the Red Guard press: “In the Great Proletarian Cultural Revolution,
the papers and leaflets compiled and printed by revolutionary mass organizations

19 See Mao 1998 Vol. 12, 31. Mao’s call for an all-out attack on the Propaganda Department appeared
publicly in Renmin ribao on 30 August, two days before the publication of the first issues of
Hongweibing bao and Hongweibing.

20 “Zhonggong zhongyang guanyu gaijin geming qunzhong zuzhi de baokan xuanchuan de yijian”
(Opinions of the CCP Central Committee on improving the press and propaganda of revolutionary
mass organizations), 14 May 1967 [Zhongfa (67) 157]. In Zhonggong zhongyang bangongting,
Guowuyuan mishuting wenhua geming lianhe jiedaishi (eds.), Wuchanjieji wenhua dageming you guan
wenjian huibian (Collection of Documents on the Great Proletarian Cultural Revolution).
Vol. 3. Quoted from Song 2002.

https://doi.org/10.1017/50305741021000424 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0305741021000424

360 The China Quarterly, 246, June 2021, pp. 354-373

play an important role on the propaganda front.”?! The document also encour-
aged these mass organizations to “consult important editorials and commentaries
of People’s Daily, Red Flag and Liberation Army Daily for their own propa-
ganda.”?? The effort to more closely integrate the mainstream press with the
Red Guard papers and to establish a rule-based system demonstrates an attempt
to envision a new structure for the public sphere, a structure with a permanent
place for the Red Guard press.

At other times, attempts to rein in the revolutionary mass organizations, such
as in February, June and September 1967, also hurt these organizations’ propa-
ganda organs. A document issued by the Beijing Municipal Revolutionary
Committee on 30 June, for instance, called for out-of-town Red Guards to
leave the city and ordered local mass organizations to confine their activities to
their home units, a measure that affected the burgeoning Red Guard press in
the capital.2> The Beijing authorities reiterated these demands in the wake of
the Wuhan Incident. A decree issued on 8 September bluntly declared,
“Out-of-town people are forbidden to set up liaison stations in universities,
schools, organs or work units in Beijing, and they are not allowed to publish
newspapers in Beijing.”?* After September 1967, the vast majority of Red
Guard papers across the nation were forced to close down. By early 1968, only
the most prestigious papers remained — i.e. those published by large umbrella
organizations and thus with the strongest claims to legitimacy.

Journalistic Metadiscourses

The proliferation of Red Guard publications at the very moment when the regu-
latory structures of the propaganda system were disintegrating did not result in
the growth of a public sphere in the Habermasian sense. Neither the numerical
explosion of press outlets nor the shrill denunciations dominating their pages
make a case for an intermediate sphere of public reasoning. But how, then, did
the Red Guard papers envision their own role and the future of journalistic prac-
tice in China? While it is impossible to generalize about such a large and heter-
ogenous body of material, some answers may be gleaned from the more
self-consciously reflexive among the Red Guard press. I therefore turn to a spe-
cial segment within the vast landscape of Red Guard newspapers: publications of
mass organizations within the news media themselves. Just like in other work

21 Ibid.

22 Tbid.

23 “Beijing shi geming weiyuanhui dui wen-jiao weisheng fangmian ruogan juti wenti de jieshi” (Beijing
Municipal Revolutionary Committee’s explanations on some concrete problems in the culture, educa-
tion and health sectors), 30 June 1967. Taken from Song 2002.

24 “Beijing shi geming weiyuanhui, Beijing weishuqu silingbu bugao” (Announcement of the Beijing
Municipal Revolutionary Committee and the Beijing Garrison Command headquarters), 8
September 1967. In Zhonggong zhongyang bangongting, Guowuyuan mishuting wenhua dageming
lianhe jiedaishi (eds.), Wuchanjieji wenhua dageming you guan wenjian huibian (Collection of
Documents on the Great Proletarian Cultural Revolution). Vol. 4. Quoted from Song 2002.

https://doi.org/10.1017/50305741021000424 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0305741021000424

“Liberating the Small Devils” 361

units, “revolutionary rebels” seized power in newspaper offices across the nation
and soon set out to publish their own papers. And, just as elsewhere, these papers
provided a platform to denounce the old leadership, detailing its mistakes and
misdeeds. They hence offer important insights into the functioning of the press
before 1966. At the same time, these papers contain deliberations about the
efforts to move beyond the mistakes of the past and create a genuinely new jour-
nalism. In the course of these debates, these papers inevitably reflect on them-
selves and about the Red Guard press as an institution.

Such metadiscursive publications constitute a small but significant subset of
the Red Guard press. A rebel organization of Xinhua News Agency employees,
for instance, published the short-lived Xinhua zhanbao ¥r*ki#k (Xinhua Battle
Bulletin, four issues, 12 May—15 September 1967).25 Another group, also from
Xinhua News Agency, allied with the journalism branch of a larger coalition
of rebels to issue Xinwen zhanxian #iIEGKZE (News Front).2° Journalists at the
prestigious Guangming ribao Y6WHK (Guangming Daily) founded Guangming
zhanbao YW (Guangming Battle Bulletin).?’ Likewise, rebels at local news-
papers in Guangzhou, Guangxi, Fuzhou and Hunan all produced their own
papers.?® Perhaps the most interesting of these self-reflexive publications is
Xinwen zhanbao F1H % H% (News Battle Bulletin).?® Founded by a coalition of
rebel groups calling itself the “Capital news criticism liaison station,” Xinwen
zhanbao published a total of 19 issues, making it one of the longest lasting pub-
lications in the news sector. It boasted extensive ties with other papers and with
the leading journalism research institutions, lending it considerable theoretical
firepower.’® Through its umbrella organization, Hongdaihui #1fX% (Red
Guard Congress), Xinwen zhanbao maintained close relations with the Cultural
Revolution Small Group, the radical hardcore clique surrounding Jiang Qing

25 Reprinted in Song 2001, Vol. 34, 13276-91.

26 Issue 15, 19 August 1967, author’s collection.

27 Twenty-three issues, 16 August 1967 to 5 September 1968. Reprinted in Zhou 1999, Vol. 5, 2119-2206.

28 Guangzhou ribao hongqi (Guangzhou Daily Red Flag), published by Guangzhou pi Tao lianwei
Guangzhou ribao hongqi bianjibu. Issue 8, 31 July 1967, reprinted in Zhou 1999, Vol. 5, 2222-25.
Paosheng long (Roaring Artillery), published by Guangxi ribao she 58112 geming lianhe zongbu.
Issue 14, 20 June 1967; issue 17, 2 July 1967, reprinted in Zhou 1999, Vol. 11, 4947-58. Ying gutou
bao (Hard Bones), published by Fujian ribao gezaohui gongren ying gutou zhandoudui. Issue 9, 27
November 1967, reprinted in Zhou 1999, Vol. 17, 8141-44. Hongse xinwenbing (Red News Soldiers),
published by Hunan ribao geming zhigong zaofan you li zongdui and Hunan ribao hongse xinwenbing
zongdui. Issues 30-31, 31 July—2 August 1967, author’s collection.

29 Published by Shoudu xinwen pipan lianluozhan. Reprinted in Song 2001, Vol. 36, 13946-14025.

30 The “Liaison Station” counted among its members Red Guard groups from the journalism departments
of Beijing’s most prestigious universities (Zhongguo renmin daxue, Peking University and the Beijing
Broadcasting Institute), the Xinhua News Agency, Guangming ribao, Gongren ribao (Workers Daily),
Zhongguo qingnianbao (Chinese Youth) and the Beijing bureau of Wenhuibao, among others.
Numbers 14 and 17 were joint issues with Xinhua zhanbao; numbers 15 and 16 were joint issues with
Guangming zhanbao. It published articles written by Red Guard organizations from Qianjin bao
(Forward, the new name of the Tianjin Dagong bao (L’Impartial)) (issues 3, 7, 12/13 and 17), the
Xinhua News Agency (issues 3, 5, 9, 10, 11, 14, 17 and 18), Zhongguo gingnianbao (issues 4, 8, 9 and
18), Shanxi ribao (Shanxi Daily, issue 6), Gongren ribao (issues 11, 15 and 20), People’s Daily (issue
12/13), Liberation Army Daily (issue 12/13), Zhongguo funii (Chinese Women, issue 12/13) and
Guangming ribao (issues 15 and 16).

https://doi.org/10.1017/50305741021000424 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0305741021000424

362 The China Quarterly, 246, June 2021, pp. 354-373

{L7 and Zhang Chungiao 7K##7.3! In the six months of its existence, Xinwen
zhanbao produced a significant amount of theoretical reflections about the
Chinese press. Writing from the apex of the Chinese news sector, the paper’s
authors offered its readers extensive insights into past and current developments
of journalism in socialist China, making the paper an essential source for the
Cultural Revolution in the news sector.

The inaugural issue of Xinwen zhanbao, dated 28 April 1967, offers a good
overview of the main issues occupying the paper, its general tone and its discur-
sive structure. The front page, apart from an oversized portrait of the Chairman,
consists of a collection of Mao quotations related to the press. Page two contains
an editorial, a report on the Liaison Station’s founding, and brief news items
from the news sector itself. On page three, a lengthy article denounces Liu
Shaoqi’s XI|/b%F policies on news and propaganda. Page four, finally, must be
read as an inversion of page one: under the title “Liu Shaoqi’s black words in
journalistic circles,” readers find extensive quotations on the press from Liu.
With Mao’s instructions on the one hand, and Liu’s utterances on the other,
the discursive field for the assessment of the Chinese press and the theoretical
tenets guiding this field have been staked out. The Cultural Revolution in the
news sector, as elsewhere, is presented as the culmination of an extended struggle
between two lines represented by Mao and Liu.

The logic of two-line struggle is formulated in one of the quotations gracing
Xinwen zhanbao’s front page, which in fact is taken from the 8 August 1966
Central Committee decision: “To overthrow a political power, it is always neces-
sary, first of all, to create public opinion, to do work in the ideological sphere.
This is true for the revolutionary class as well as for the counter-revolutionary
class. This thesis of comrade Mao Zedong’s has been proved entirely correct in
practice.”32 The press, in other words, is a site of acute class struggle and both
sides use it for their own political purposes. Xinwen zhanbao hence sets out to
dig up evidence of Liu Shaoqi’s attempts to manipulate the press in order to
undermine Chairman Mao’s revolutionary line. An article in issue eight, for
example, denounces the “three black flags” (san mian heiqi = ZJf) of Liu
Shaoqi’s press theory: (1) the allegedly bourgeois concepts of “truthfulness”
(zhenshi E5Z), “impartiality” (gongzheng 7Z~1E) and “objectivity” (keguan

31 The speeches, directives and conversations of Cultural Revolution Small Group members figure prom-
inently in the pages of Xinwen zhanbao. The publication seems to have been founded as a response to the
more conservative Xinwen zhanxian. For more on the significance of these connections, see the conclu-
sion below.

32 “Zhongguo gongchandang zhongyang weiyuanhui guanyu wuchanjieji wenhua dageming de jueding.”
Union Research Institute 1968, 33 (Chinese) and 42 (English). This quotation became a crucial source of
legitimacy for the Red Guard press and was quoted repeatedly. In Xinwen zhanbao, it appears in prac-
tically every article discussing the news and the press, sometimes twice on a single page. See issue 1, 1, 2,
3;issue 2, 1, 2; issue 3, 2, 3, 4; issue 6, 3, 4; issue 11, 3 (twice); issue 12/13, 3, 6, 7; issue 14, 3; issue 16, 1;
issue 17, 3; issue 18, 2; issue 19, 4.

https://doi.org/10.1017/50305741021000424 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0305741021000424

“Liberating the Small Devils” 363

ZM); (2) the idea of “press freedom” (xinwen ziyou #71H H H); and (3) the notion
of “entertainment” (quweixing #Hk4:).33 In a society where class struggle still
exists, so the authors write, there can be no such notions as impartiality and
objectivity; any compromise with bourgeois ideas advantages the class enemy
and works against the revolutionary proletariat. “The proletarian press is a
tool of the dictatorship of the proletariat,” the article declares. “Therefore, it
must resolutely stand on the proletariat’s side and make propagating and defend-
ing the invincible Mao Zedong Thought its most basic task.”3* The Chinese press
under Liu Shaoqi’s command had erred on this account. The article offers ample
“evidence” of perceived mistakes that often went back to the 1950s, and the
authors do not hesitate to twist Liu’s words by quoting them out of context.?>
They are unapologetic about these partisan distortions — they are not bound to
impartiality and objectivity, and the article itself is a demonstration of the new
journalistic practices proposed by Xinwen zhanbao.

Xinwen zhanbao and other papers of the metadiscursive variety thus embarked
on a dual mission: to criticize pre-Cultural Revolutionary journalistic practices
and to propose new modes of journalism. While both of these tasks were inter-
twined, the papers tended to dwell on the criticism of the “Liu line,” which appar-
ently was the easier part of their mission. The demand for partiality, in theory as
well as practice, was not in fact a new one. Partiinost (dangxing 1), or party-
mindedness, had been a crucial requirement of the Communist press in both the
Soviet Union and China before and after 1949. Papers such as People’s Daily can
hardly be called objective or impartial, nor were they ever supposed to be. What
the Red Guard press accuses Liu Shaoqi and the PRC’s propaganda system of,
then, is having not lived up to the demands of a proper Communist press.
They denounce the Propaganda Department and the papers under its control
for having followed the (essentially correct) guidelines of a true Communist
press in a half-hearted manner. What was wrong with the Chinese press before
1966, in other words, was not so much its premises, but rather its failure to reflect
these premises in actual journalistic practice. Far from regarding the public
sphere as an autonomous space, then, the journalism promoted by Xinwen zhan-
bao makes a case for a battlefield, a site of acute struggle between antagonistic
parties. Its position is decidedly praetorian — in a setting without effective hier-
archical controls and valid rules of engagement, extreme partisanship prevails.

There was, however, one problem the paper and its peers had to grapple with:
how to ensure the proper direction of the press in such a praetorian public sphere?
The Party organization and its surrogates in the editorial rooms of the nation’s
press had proven themselves unreliable guardians of the partisan position in

33 Hongdaihui Zhongguo renmin daxue san hong xinwen bingtuan 1967.

34 Ibid.

35 This becomes evident once the quotations from Liu’s writings and speeches are compared with the ori-
ginal texts and their contexts from events such as the 1955 Hu Feng campaign or the brief liberalization
during the Hundred Flowers Campaign, 1956-57. Quoting out of context was, of course, a common
Cultural Revolution practice.

https://doi.org/10.1017/50305741021000424 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0305741021000424

364 The China Quarterly, 246, June 2021, pp. 354-373

the two-line struggle. But if the Party and its official press could not be entrusted
with the stewardship of public communication, who else could guarantee that the
nation’s press would uphold the correct line? Who would be the stewards and the
guardians of the radical public of the future? Deliberations on this most crucial
problem, on the central conundrum of the Cultural Revolutionary public sphere,
would lead the metadiscursive papers to some surprising conclusions.

The Power of the Masses

Chairman Mao has taught us: “The people, and only the people, are the moving force creating
world history.” The mass line is the fundamental line of a proletarian political party. How they
treat the masses is the benchmark for revolution, non-revolution and counterrevolution, and it
has always been the focus for the proletariat’s revolutionary line and the bourgeoisie’s reaction-
ary line. In the same manner, there exists a fierce two-line struggle on the question of how to run
newspapers.3¢

An article signed Lu Qun #&# (an apparent allusion to qunzhong luxian ARG 2K,
or mass line, a crucial Maoist concept) in the 30 July issue of Xinwen zhanbao
addresses the issue of two-line struggle but shifts the emphasis in a new direction:
the role of the masses.?” The problem of a mass line in journalism — how to write
for the masses and also give them a voice — had haunted Chinese socialist
journalism since the 1940s, a tension that troubled other industries as well and
was captured in the formula “both red and expert.”3®% Articles in Xinwen zhanbao
and other metadiscursive papers routinely accuse Liu Shaoqi of ignoring or circum-
venting the demands of the mass line. For a bottom-up revolutionary movement,
the question of mass involvement was naturally of crucial importance and the Red
Guard papers seemed to propose a solution to the red/expert conundrum. They
themselves represented a genuinely popular form of journalism. Could the emer-
ging Red Guard press effectively do away with the pretentions of a politically sus-
pect, exclusive journalistic professionalism?

The Lu Qun article promises a frontal attack on professionalism in the press.
Entitled “Open ferocious fire on Liu Shaoqi’s ‘professional’ journalistic line”
(Xiang Liu Shaoqi de “zhuanjia” ban bao luxian menglie kaihuo [FX|/> &K«
K IR LR IE 21T 1K), it presents a sustained argument for new forms of grass-
roots journalism. Sporadic efforts to give the proletariat a voice in the Chinese
newspaper system date back to the 1940s. Both in Yan’an and in the early
1950s, the CCP had encouraged the cultivation of “worker-peasant correspon-
dents” (gong-nong tongxunyuan T ARJEW L), an institution originating in the
Soviet Union.?® These attempts to involve the proletariat in Chinese socialist
journalism, however, had failed to change the basic conventions of CCP news-
paper practice. Journalism, so the article maintains, remained an essentially top-

36 Lu 1967.

37 Published in the immediate aftermath of the Wuhan Incident, the article also reflects the radical politics
of the moment.

38 On the red/expert debates since the Great Leap Forward, see Baum 1964; Andreas 2009, 61-83.

39 Bichler 2003.

https://doi.org/10.1017/50305741021000424 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0305741021000424

“Liberating the Small Devils” 365

down practice controlled by the Party’s propaganda system, which had utterly
failed the test of the Cultural Revolution. “Lu Qun” demands a new approach
to implementing the mass line in journalism: “Without this line, it is impossible
to guarantee the correct political direction of the Party papers, impossible to real-
ize the Party’s leadership of the press, impossible to accomplish the political task
of the Party papers; without this line, the newspapers cannot become the eyes and
ears, the tongue and throat of the Party, cannot become the bridge and the bond
between the Party and the masses.”#? Mass involvement in the entire journalistic
process, from news collecting to the writing of articles and editorials, would be
essential for both the papers’ success and the proper functioning of the Party
itself.

But what is the benchmark of mass involvement in journalism? It is in their
answer to this crucial question that the article’s author(s) venture onto new
terrain:

Marxism-Leninism Mao Zedong Thought has always held that a proletarian party paper must
not only rely on the masses of workers, peasants, and soldiers for its making, but the judgement
and criticism of the papers’ correctness and quality should also be made by the
worker-peasant-soldier masses. Only if a paper is endorsed and approved by the masses of
workers, peasants and soldiers can it count as a truly revolutionary newspaper.*!

This proposition, offered in the article’s final sentence, effectively cuts out the
Party altogether. It turns a top-down system into a bottom-up system — a radical
inversion of existing practices. The ultimate source of a newspaper’s legitimacy is
no longer its endorsement by the hierarchical administrative system of the
party-state, but rather “approval” from the masses, from the grassroots itself.
It is up to them to convey (or withhold) authority to the press. In a sign of
how far the article pushes its argument, “Lu Qun” attributes what is presented
as a commonly agreed principle (“has always held”) to “Marxism-Leninism
Mao Zedong Thought,” but fails to provide a more specific source. In a rhet-
orical environment ever eager to invoke Chairman Mao’s utterances as a source
of support, the article’s failure on this occasion to come up with a suitable quota-
tion indicates that the call for popular legitimacy, and the denial of the Party’s
authority, was pushing the boundaries of the discursive terrain. The article advo-
cates a journalistic landscape without the monitoring framework of the propa-
ganda apparatus, a self-regulatory system of news production originating from
the masses and addressed to the masses. How would such a radically new system
look in practice?

The closest equivalent of the media landscape envisioned in the article could be
found, in fact, in the wallposters that had provided the model and the source of
legitimacy for the earliest xiaobao. The Red Guard papers were clearly aware of
this kinship, and the metadiscursive publications contain many reflections on
dazibao and their function within the Cultural Revolutionary information

40 Lu 1967.
41 Ibid.

https://doi.org/10.1017/50305741021000424 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0305741021000424

366 The China Quarterly, 246, June 2021, pp. 354-373

Figure 1: The Revolutionary Great Criticism Wallposters are Excellent!

Source:
Xinwen zhanbao 17 (15 September 1967), 4.

ecosystem. Issue 17 (15 September) of Xinwen zhanbao portrays the ideal of mass
involvement in this new ecosystem with a set of five illustrations that depict the
discursive practice of wallposters (see Figure 1). The illustrations, which take
up the top half of the issue’s last page, render with much liveliness all the stages
of wallposter production. In the top most picture, workers, a peasant (identified
by his straw hat) and soldiers read a denunciation of Liu Shaoqi — his name is
crossed out, a common practice in wallposters. The second picture shows what
are presumably Red Guards in PLA uniforms pasting new posters to a wall.
The central image depicts two Red Guards studying the latest instructions
from Chairman Mao and copying them into notebooks, possibly to reprint
them in the Red Guard papers. The image to the right shows the masses writing
new posters. The grand panorama at the bottom presents the masses, who have
acted as writers and producers of wallposters in the pictures above, now in their
role of readers. Along a grand avenue that suggests Chang’an Boulevard & %1
in Beijing, they read and avidly discuss the latest wallposters, whose layout, inci-
dentally, resembles those of the Red Guard papers (note the Mao posters to the

https://doi.org/10.1017/S0305741021000424 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0305741021000424

“Liberating the Small Devils” 367

left of the “mastheads”). The medium of wallposters, then, signals a route to
bridge the gap between writers and readers, between the producers and consu-
mers of journalism. What is notably absent in the collage is any sign of institu-
tional authority, a system of controls or approval, of powers intervening in the
masses’ journalistic project.*?> The flat hierarchy presented in the idealized depic-
tion of the wallposters levels the field not just by erasing the difference between
writers and readers but also by imagining an organic flow of information that
is horizontal rather than vertical, as the wide-angled panorama of the final
image drives home visually. Yet while wallposters had become an important seg-
ment of the Cultural Revolutionary media landscape, they were not mass media.
Their mode of dissemination entailed a necessarily limited scope. This is where
the crucial difference between wallposters and xiaobao lies.

The quasi-autonomous nature of wallposters, their obvious strength in the Red
Guards’ eyes, was checked by their limited reach, a weakness the Red Guard
papers compensated for. To justify similarly flat hierarchies and, accordingly,
the journalistic autonomy inherent in a true grassroots press, however, required
a more robust legitimation. In spite of the Cultural Revolution’s anti-
establishmentarian character, including Mao’s call to “bombard the headquar-
ters,” both Mao and the remnants of the Party apparatus had hesitated to
hand over power completely to the radical mass organizations at critical junctions
such as the insurrections of the “January storm” that toppled provincial Party
committees nationwide. This hesitance had also left the boundaries of the Red
Guard papers’ autonomy in a state of flux.

It is in an effort to define the proper scope and the basis of the Red Guard
press’s legitimacy that Xinwen zhanbao published, in issue 19 (28 September),
an unusually eloquent and boldly argued article with the title “In praise of the
Red Guard newspapers” (Zan hongweibing bao %41 T feff).43 Making a case
for the Red Guard papers and their permanent place in a post-Cultural
Revolutionary PRC, the article is among the most radical proposals emerging
from the metadiscursive papers. It begins with a brief history of the Red
Guard papers that invests them with the utmost amount of symbolic legitimacy
but then quickly turns to the question of mass involvement in journalistic practice
by invoking Mao Zedong: “With our newspapers, too, we must rely on every-
body, on the masses of the people, on the whole Party to run them, not merely
on a few persons behind closed doors.”#* Mao’s call for popular involvement
in newspaper making, taken from his widely transmitted 1948 conversations
with journalists at Jin-Sui ribao & %% H3x (Jin-Sui Daily), is rhetorically juxta-
posed to the idea of news professionalism, attributed to Liu Shaoqi. Surveying
the history of Party journalism since 1949, the author(s) conclude that the

42 Aside, of course, from the charismatic authority of Chairman Mao, which is on prominent display. T will
return to this point in the conclusion. I am grateful to one of the reviewers for The China Quarterly for
raising this issue.

43 Chen, Chen 1967.

44 Mao 1961 Vol. 4, 242.

https://doi.org/10.1017/50305741021000424 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0305741021000424

368 The China Quarterly, 246, June 2021, pp. 354-373

Chinese press has consistently repressed Mao’s demands and favours Liu’s line.
Until the appearance of the Red Guard papers, that is:

The little generals of the Red Guards have never studied the “science” of journalism, they know
nothing about the “five Ws” and the “eight factors.”#5 But they are warriors in the revolution-
ary struggle, storm troopers of the Cultural Revolution, each of their pens is a sword directed at
the enemy, every single one of their papers is a battleground. The little generals of the Red
Guards live among the masses, they have the broadest mass base, their newspapers carry out
the mass line in the most thorough way. The major problem that remains unresolved after
more than a decade — the detachment of those doing the reporting from those doing practical
work — has been finally overcome in the Red Guard newspapers.

The article effectively links mass involvement in the process of newspaper making
— the mass line in journalism — with the specific needs of class struggle. The
Cultural Revolution itself had been defined from the outset as an instance of
acute class struggle. Rather than withering away in a socialist nation, the bour-
geoisie had regained momentum through “those in authority taking the capitalist
road” (zou zibenzhuyi daolu de dangquan pai 7 GAE BB T 2ALIR).46 The
accordingly intensified class struggle was now concentrated in the cultural
realm, hence the need for a cultural revolution. In the PRC’s political imaginary,
the press is of course a crucial subsector of the cultural realm, the nation’s news-
papers becoming the very battleground on which the struggle between the two lines
is waged. The article highlights this reasoning, noting that the Red Guard papers
are not just the “warriors” and “storm troopers” of the Cultural Revolution, but
“a battleground.” The newspapers, journals and pamphlets published by mass
organizations all over the country, all hundreds and thousands of them, play a
most crucial role at the very centre of the political maelstrom engulfing the nation.

The big question, then, is: are the Red Guard papers more than a transitional
phenomenon, a convenient but momentary tool? In other words, would the Red
Guard press have a permanent role to play in the post-Cultural Revolutionary
nation? The authors’ answer, in the article’s final paragraph, expands on the
line of reasoning outlined above and is clearly in the affirmative. The Party
press had comprehensively failed as a bulwark against attacks from the class
enemy, and only the Red Guard papers were able to defeat the enemy. The
Red Guard papers, consequently, would be needed in the future, for the same
reason and purpose: to guard against future threats to the socialist system. The
article concludes with the paean:

With their resolute and courageous action, the Red Guard newspapers have criticized the bour-
geois, revisionist news line in a most thorough way. This is a great revolution with mass involve-
ment on a scale unprecedented in the history of the proletarian press; it is a new victory for
Chairman Mao’s news line. The Red Guard newspapers have made a tremendously useful and
valuable contribution to the experience of the proletarian press, a contribution that deserves to
be seriously studied and explored by every revolutionary news worker. Let us loudly and with revo-
lutionary enthusiasm praise this great new thing of historical significance, let us loudly and with
revolutionary enthusiasm praise this great innovation in the history of the proletarian press!

45 Standard principles commonly taught in Chinese journalism schools.
46 See especially the Central Committee’s 8 August 1966 “Decision.”

https://doi.org/10.1017/50305741021000424 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0305741021000424

“Liberating the Small Devils” 369

Quite apart from its self-congratulatory prose, the article aims to cement the Red
Guard papers’ permanent place within the Marxist pantheon and within the pub-
lic sphere. It is because of its practical value, its “contribution” (gongxian TT#R),
that the Red Guard press demands to be recognized as an indispensable part of
any future arrangement of the Chinese public sphere. Implicit in this proposition
is the notion that the Red Guard papers were able to fulfil their mission not in
spite of their standing outside the traditional propaganda apparatus, but precisely
because of their essentially autonomous nature. Situated outside the Party press
system, they serve as a check on a system susceptible to hostile attacks. Put dif-
ferently, their very grassroots nature, their immediate and organic connection
with the popular masses, permit the Red Guard press to claim legitimate powers
of oversight over the Party press — an essentially undemocratic medium that is,
therefore, prone to failure. Their radical struggle against Chairman Mao’s
enemies had, in the final consequence, led the Red Guard papers to what appears
to be a truly a promethean position.

Conclusion

“In praise of the Red Guard newspapers” was published at a critical juncture for
the mass organizations and their publications. By autumn 1967, both were under
intense pressure from a central leadership increasingly irritated by the mass
movement’s erratic course. The Wuhan Incident had initiated one of the most
radical phases of the Cultural Revolution, but by August 1967, the Cultural
Revolutionary left was in retreat.*” Factional struggles had turned increasingly
bitter and divisive, and once the political winds turned against the most radical
elements in the leadership, the Red Guard press came under siege as well.
Hundreds of papers across the nation ceased publication. The article was a
bold proposition but also a defensive move, an attempt to carve out a permanent
role for papers of its kind in an increasingly precarious environment. As it turned
out, it was also a last hooray. Like so many of its peers, Xinwen zhanbao ceased
publication after the issue in which “In praise” had appeared.

The closure of countless publications run by mass organizations was a rejection
of the Red Guard newspapers’ model, but, paradoxically, also a confirmation of
the validity of the reasoning presented by “In praise.” Mao Zedong, too, had
recognized that if thought through to its logical conclusion, the radical position
of the Red Guard press and its rejection of any external oversight would eventu-
ally challenge the Party’s monopoly on power. This conundrum was of course not
particular to the Red Guard press but pertained to the Red Guard movement as a
whole and in fact to the philosophical underpinnings of the Cultural Revolution
itself. The Li Yizhe Z*—¥ group famously reached similar conclusions in 1974,

47 Wang Li, a member of the Cultural Revolution Group with close connections to the propaganda appar-
atus, was arrested in August 1967. On the Wuhan Incident, see MacFarquhar and Schoenhals 2006,
199-220; Wang 2006.

https://doi.org/10.1017/50305741021000424 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0305741021000424

370 The China Quarterly, 246, June 2021, pp. 354-373

and contemplation of the movement’s liberatory potential inspired a generation
of dissident thought.*® Heterodox ideas also drove the radical thinkers behind
Shengwulian 44 JCBk, one of the local groups that resisted orders to dissolve in
1968. As Wu Yiching has shown, groups across the nation sought recourse to
Mao Zedong Thought to justify their radical positions.*® But when the
Cultural Revolution threatened to devour its own creator, he turned against it.
The closing of the vast majority of Red Guard publications became a prelude
to the demobilization of the Red Guards a few months later, in August 1968.

The radical position articulated in “In praise” but supported more widely in
the metadiscursive Red Guard papers was complicated by another problem, an
inherent contradiction of the Red Guard press. While proposing truly bottom-up
forms of journalism and rejecting outside oversight, papers such as Xinwen zhan-
bao were themselves close to, and likely in close contact with, the radical wing of
the Cultural Revolution leadership. While there is no direct evidence of interven-
tions from Jiang Qing and others, Xinwen zhanbao, as noted above, had ties to
the very apex of Cultural Revolution politics through its own institutional affilia-
tions. Traces of such connections surface in the positions and rhetoric of Xinwen
zhanbao and many other Red Guard papers. These ties call into the question not
just the grassroots nature of Xinwen zhanbao but also the top-down versus
bottom-up binary itself, constructed by the papers in their deliberations on the
nature of the press. As Denise Ho argues in the context of class education exhibi-
tions in the 1960s, grassroots organizations were susceptible to guidance from
above, and information flows during the Cultural Revolution were decidedly
more complex than simple bottom-top and up-down patterns suggest.’®© While
we do not know to what extent the positions and propositions of “In praise”
were coordinated or inspired by the more radical elements of the Cultural
Revolution left, these entanglements at least suggest that the radical idea of a
Red Guard press free from any form of oversight needs qualification.

The Red Guard press’s claims for a quasi-autonomous position within the
Chinese socialist system also leave unaddressed the question of Chairman
Mao’s authority. The radical propositions of “In praise” draw on Mao Zedong
Thought, and the Chairman’s charismatic authority was crucial to Cultural
Revolution politics, often replacing institutional or bureaucratic forms of legitim-
acy. Yet the ultimate authority of Chairman Mao stands in tension with the
vision of a truly bottom-up and autonomous press. It is also here that we may
observe remnants, conscious or not, of the Party’s well-known claim to represent
“the people,” a fundamental Leninist tenet.>! Renmin ribao was “the people’s
paper,” all the while functioning as the CCP Central Committee’s official mouth-
piece — a contradiction which did not exist in the CCP’s own definition but

48 On Li Yizhe, see Chan, Rosen and Unger 1985.

49 Wu 2014, 142-89.

50 Ho 2017, 138-173.

51 T am grateful to one of the reviewers for The China Quarterly for pushing me on this point.

https://doi.org/10.1017/50305741021000424 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0305741021000424

“Liberating the Small Devils” 371

became one once the inner-Party consensus collapsed at the start of the Cultural
Revolution. In this sense, the Red Guard papers’ claim to speak for the masses,
truly and directly, harbours the same built-in tension centred on the problem of
how to define the “people” or “masses” as well as their agency. “In praise of the
Red Guard newspapers” sidestepped these questions. Yet in doing so it adopted a
radical position, outlining the vision of a public sphere in which the Red Guard
press would play an important and in fact central role.

The author(s) of “In praise” did not go on to endorse the principles of a free press
or of liberal freedom of expression. Little could be further from the minds of the
militant partisan publications of the Cultural Revolution. As the current article sug-
gests, they operated in and supported a public sphere that was decidedly illiberal in
nature or what [ have called “praetorian.” Rather than opening themselves to public
reasoning, the central tenet of the Habermasian public sphere, their stated aim was
the destruction of their enemy, rhetorical or otherwise. And yet, even with the qua-
lifications noted above, their conscious evocation of their grassroots legitimacy led
the Red Guard papers, or at least those of a more self-conscious, metadiscursive
variety, to a position that must be called promethean: once launched on a path
of rebellion, the limits of legitimate discourse were sent into permanent retreat, to
the point where limits of any kind appeared to become illegitimate. This fundamen-
tally paradoxical situation in fact characterizes the Cultural Revolutionary public
sphere as a whole: the collapse of the Party press, of hundreds of established news-
papers and journals, under a ferociously illiberal assault, which in turn gave rise to
an anarchic chorus of autonomous pamphlets and grassroots publications, each
claiming legitimacy precisely because of the fall of their predecessors. The demise,
temporary as it turned out to be, of Leninist Party journalism gave birth to a cac-
ophony of new, radical publics. With the limits of discourse in flux, these radical
publics created an opening for thought experiments unheard of since 1949. The
“small devils” had been liberated and were dancing in the streets.

Acknowledgements

This article and the ideas presented here were shaped at an Association of Asian
Studies panel and the 2018 conference “Publicness beyond the public sphere.” 1
am indebted to Sebastian Veg, organizer of both events, and the other partici-
pants for their input and insights.

Conflicts of interest
None.

Biographical note

Nicolai VOLLAND is associate professor of Asian studies and comparative lit-
erature at Penn State University. His work focuses on modern Chinese literature,
print culture and Sinophone studies.

https://doi.org/10.1017/50305741021000424 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0305741021000424

372 The China Quarterly, 246, June 2021, pp. 354-373

WE: SOOREE IR SR T, B R, (HEUDIRG W TUE
Ho SCEYIM, KRZwIMRTIRESAET], R Az A1 il <40 T 5 i i
s o E KR A SR U R T A A T B RAR S, S/ MR AE R E R SR
AL B4, BRI GG RAALEE R R R ], NAEIEfT S B HRE
FRIERE? AR S LIS /N B R (1) — b —— A L R A B S R T R AT
ARy, TRV SCE MR AR R TR L, AR
FINN, AR TREATEELRIRA 4, O A FIREAR LA R T, — i
VORI FH SC AT S0 A 1D BL AR S5 MBS PRI 1A 130T ) B A 45 4
St EARIEA N T AR T B S AR, EORT R e AR AR
M5 R,

A AFLAUE; SO /NG BEARLGUR T, B SR Ay

References

Andreas, Joel. 2009. Rise of the Red Engineers: The Cultural Revolution and the Origins of China’s
New Class. Stanford, CA: Stanford University Press.

Baum, Richard D. 1964. “‘Red and expert:’ the politico-ideological foundations of China’s Great
Leap Forward.” Asian Survey 4(9), 1048-57.

Bicher, Lorenz. 2003. “Public secrets: propaganda of the Chinese Communist Party and correspon-
dents (tongxun yuan) in Shanghai after 1949.” In Gabor T. Rittersporn, Malte Rolf and Jan C.
Behrends (eds.), Sphdren von Offentlichkeit in Gesellschaften sowjetischen Typs: Public Spheres in
Soviet-Type Societies. Frankfurt: Peter Lang, 357-385.

Brown, Jeremy. 2010. “Finding and using grassroots historical sources from the Mao era.” Chinese
History Dissertation Reviews, 15 December, https:/dissertationreviews.wordpress.com/2010/12/15/
finding-and-using-grassroots-historical-sources-from-the-mao-era-by-jeremy-brown.

Center for Chinese Research Materials (ed.). 1975-1979. Hongweibing ziliao (Red Guard Publications). 20
Vols. Washington, DC: Center for Chinese Research Materials, Association of Research Libraries.

Center for Chinese Research Materials (ed.). 1980. Hongweibing ziliao: xubian (Red Guard
Publications: Supplement). 8 Vols. Washington, DC: Center for Chinese Research Materials,
Association of Research Libraries.

Chan, Anita, Stanley Rosen and Jonathan Unger. 1985. On Socialist Democracy and the Chinese
Legal System: The Li Yizhe Debates. Armonk, NY: M.E. Sharpe.

Chen, Chen. 1967. “Zan hongweibing bao” (In praise of the Red Guard newspapers). Xinwen zhanbao
19(28 September), 4.

Chen, Donglin. 2003. ““Wenhua dageming’ qunzhong zuzhi baokan yanjiu” (A study of publications
of mass organizations from the “Cultural Revolution”). In Beijing shi dang’anguan (eds.), Dang’an
yu Beijing shi: guoji xueshu taolunhui lunwen ji (Archives and Beijing: International Conference
Proceedings). 2 Vols. Beijing: Zhongguo dang’an chubanshe, Vol. 1, 386-400.

de Burgh, Hugo. 2003. The Chinese Journalist: Mediating Information in the World’s Most Populous
Country. London: RoutledgeCurzon.

Fang, Hanqi, and Zhihua Zhang (eds.). 1995. Zhongguo xinwen shiye jianzhi (Concise History of
Chinese Journalism). 2nd ed. Beijing: Zhongguo renmin daxue chubanshe.

Guojia tongjiju guomin jingji zonghe tongji si (ed.). 1999. Xin Zhongguo wushi nian tongji ziliao huibian
(Collected Statistical Materials of New China, 1949-1999). Beijing: Zhongguo tongji chubanshe.
Habermas, Jiirgen. 1962. Strukturwandel der Offentlichkeit: Untersuchungen zu einer Kategorie der

biirgerlichen Gesellschaft. Neuwied: H. Luchterhand.

Ho, Denise Y. 2017. Curating Revolution: Politics on Display in Mao’s China. Cambridge: Cambridge
University Press.

https://doi.org/10.1017/50305741021000424 Published online by Cambridge University Press


https://dissertationreviews.wordpress.com/2010/12/15/finding-and-using-grassroots-historical-sources-from-the-mao-era-by-jeremy-brown
https://dissertationreviews.wordpress.com/2010/12/15/finding-and-using-grassroots-historical-sources-from-the-mao-era-by-jeremy-brown
https://dissertationreviews.wordpress.com/2010/12/15/finding-and-using-grassroots-historical-sources-from-the-mao-era-by-jeremy-brown
https://dissertationreviews.wordpress.com/2010/12/15/finding-and-using-grassroots-historical-sources-from-the-mao-era-by-jeremy-brown
https://dissertationreviews.wordpress.com/2010/12/15/finding-and-using-grassroots-historical-sources-from-the-mao-era-by-jeremy-brown
https://dissertationreviews.wordpress.com/2010/12/15/finding-and-using-grassroots-historical-sources-from-the-mao-era-by-jeremy-brown
https://dissertationreviews.wordpress.com/2010/12/15/finding-and-using-grassroots-historical-sources-from-the-mao-era-by-jeremy-brown
https://dissertationreviews.wordpress.com/2010/12/15/finding-and-using-grassroots-historical-sources-from-the-mao-era-by-jeremy-brown
https://dissertationreviews.wordpress.com/2010/12/15/finding-and-using-grassroots-historical-sources-from-the-mao-era-by-jeremy-brown
https://dissertationreviews.wordpress.com/2010/12/15/finding-and-using-grassroots-historical-sources-from-the-mao-era-by-jeremy-brown
https://dissertationreviews.wordpress.com/2010/12/15/finding-and-using-grassroots-historical-sources-from-the-mao-era-by-jeremy-brown
https://dissertationreviews.wordpress.com/2010/12/15/finding-and-using-grassroots-historical-sources-from-the-mao-era-by-jeremy-brown
https://dissertationreviews.wordpress.com/2010/12/15/finding-and-using-grassroots-historical-sources-from-the-mao-era-by-jeremy-brown
https://dissertationreviews.wordpress.com/2010/12/15/finding-and-using-grassroots-historical-sources-from-the-mao-era-by-jeremy-brown
https://dissertationreviews.wordpress.com/2010/12/15/finding-and-using-grassroots-historical-sources-from-the-mao-era-by-jeremy-brown
https://doi.org/10.1017/S0305741021000424

“Liberating the Small Devils” 373

Hongdaihui Zhongguo renmin daxue san hong xinwen bingtuan. 1967. “Bu xu Liu Shaoqi cuangai
dangbao de zhengzhi fangxiang” (Don’t let Liu Shaoqi distort the political direction of the
Party press). Xinwen zhanbao 8(9 July), 1.

Huntington, Samuel. 1968. Political Order in Changing Societies. New Haven, CT: Yale University Press.

Jin, Dalu. 2005. “Shanghai wenge yundong zhong de qunzhong baokan” (Mass organization
newspapers of the Cultural Revolution in Shanghai). Shilin 6, 101-12.

Judge, Joan. 1996. Print and Politics: “Shibao” and the Culture of Reform in Late Qing China.
Stanford, CA: Stanford University Press.

Leese, Daniel. 2011. Mao Cult: Rhetoric and Ritual in China’s Cultural Revolution. Cambridge:
Cambridge University Press.

Lu, Qun. 1967. “Xiang Liu Shaoqi de ‘zhuanjia’ ban bao luxian menglie kaihuo” (Open ferocious fire
on Liu Shaoqi’s “professional” journalistic line). Xinwen zhanbao 10(30 July), 2.

Lynch, Daniel C. 1999. After the Propaganda State: Media, Politics, and “Thought Work” in
Reformed China. Stanford, CA: Stanford University Press.

MacFarquhar, Roderick. 1973. The Origins of the Cultural Revolution 1: Contradictions Among the
People, 1956-1957. New York: Columbia University Press.

MacFarquhar, Roderick. 1983. The Origins of the Cultural Revolution 2: The Great Leap Forward,
1958-1960. New York: Columbia University Press.

MacFarquhar, Roderick, and Michael Schoenhals. 2006. Mao’s Last Revolution. Cambridge, MA:
Harvard University Press.

Mao, Zedong. 1961. Selected Works of Mao Tse-tung. 4 Vols. Beijing: Foreign Languages Press.

Mao, Zedong. 1998. Jianguo yilai Mao Zedong wengao (Mao Zedong Manuscripts since 1949). 13
Vols. Beijing: Zhongyang wenxian chubanshe.

Mittler, Barbara. 2004. 4 Newspaper for China? Power, Identity, and Change in Shanghai’'s News
Media, 1872—-1912. Cambridge, MA: Harvard University Asia Center.

Schoenhals, Michael. 2015. “China’s ‘Great proletarian information revolution’.” In Jeremy Brown
and Matthew D. Johnson (eds.), Maoism at the Grassroots: Everyday Life in China’s Era of
High Socialism. Cambridge, MA: Harvard University Press, 230-258.

Song, Yongyi (ed.). 2001. Xinbian hongweibing ziliao (A New Collection of Red Guard Newspapers).
Part II, 40 Vols. Oakton, VA: Center for Chinese Research Materials.

Song, Yongyi (ed.). 2002. Zhongguo wenhua dageming wenku (Chinese Cultural Revolution Database).
Hong Kong: Zhongwen daxue Zhongguo yanjiu fuwu zhongxin.

Song, Yongyi (ed.). 2005. Xinbian hongweibing ziliao (A New Collection of Red Guard Newspapers).
Part III, 52 Vols. Oakton, VA: Center for Chinese Research Materials.

Union Research Institute (ed.). 1968. CCP Documents of the Great Proletarian Cultural Revolution,
1966-1967. Hong Kong: Union Research Institute.

Volland, Nicolai. 2004. “The Control of the Press in the People’s Republic of China.” PhD diss.,
University of Heidelberg.

Wagner, Rudolf G. 2001. “The early Chinese newspapers and the Chinese public sphere.” European
Journal of East Asian Studies 1, 1-34.

Wang, Shaoguang. 2006. “The Wuhan Incident revisited.” Chinese Historical Review 13(2), 241-270.

Wu, Yiching. 2014. The Cultural Revolution at the Margins: Chinese Socialism in Crisis. Cambridge,
MA: Harvard University Press.

Yang, Guobin. 2016. The Red Guard Generation and Political Activism in China. New York:
Columbia University Press.

Zhao, Yuezhi. 1998. Media, Market, and Democracy in China: Between the Party Line and the Bottom
Line. Urbana, IL: University of Illinois Press.

Zhonghua renmin gongheguo tongjiju (ed.). 2003. Zhongguo tongji nianjian (China Statistical
Yearbook). http:lwww.stats.gov.cn/yearbook2001/indexC.htm. Accessed 2 March 2018.

Zhou, Yuan (ed.). 1999. Xinbian hongweibing ziliao (A New Collection of Red Guard Newspapers).
Part I, 20 Vols. Oakton, VA: Center for Chinese Research Materials.

https://doi.org/10.1017/50305741021000424 Published online by Cambridge University Press


http://www.stats.gov.cn/yearbook2001/indexC.htm
http://www.stats.gov.cn/yearbook2001/indexC.htm
https://doi.org/10.1017/S0305741021000424

	&ldquo;Liberating the Small Devils&rdquo;: Red Guard Newspapers and Radical Publics, 1966&ndash;1968
	Abstract
	Origins, Legitimacy, Trajectory
	Journalistic Metadiscourses
	The Power of the Masses
	Conclusion
	Acknowledgements
	Conflicts of interest
	Biographical note
	References


