
 The Asia-Pacific Journal | Japan Focus Volume 17 | Issue 7 | Number 4 | Article ID 5240 | Apr 01, 2019

1

Reinventing the Japan Times: How Japan’s oldest English-
language newspaper tacked right: Updated

David McNeill, Justin McCurry

On  November  30 t h ,  2018  The  Japan
Times waded into the interminable controversy
over  Japan’s  wartime misdeeds  with  a  small
editor’s  note tacked onto the end of  a  story
about conscript labor. The previous day, South
K o r e a ’ s  S u p r e m e  C o u r t  h a d  r u l e d
that  Mitsubishi  Heavy  Industries  should
compensate  Korean  forced  laborers.  That
followed a similar ruling against Nippon Steel
in  October.  With  another  dozen  lawsuits
pending against about 70 Japanese companies,
Japan’s  most  venerable  English-language
newspaper appeared to question whether these
laborers were actually forced to work at all.

The  South  Korean  Supreme  Court
upheld the verdict requiring Mitsubishi
Heavy Industries to compensate Korean
forced laborers

“The term ‘forced labor’ has been used to refer
to  laborers  who  were  recruited  before  and
during  world  war  two  to  work  for  Japanese
companies,” said the note. “However, because
the conditions they worked under or how these
workers  were  recruited  varied,  we  will

henceforth  refer  to  them  as  ‘wartime
laborers.’”  In  addition,  the  note  said,  the
description of “comfort women”, a euphemism
for  girls  and  women  herded  into  military
brothels would be changed to reflect the fact
that their experiences “varied widely.” Hence,
“women who were forced to  provide sex for
Japanese troops before and during world war
two” would be dropped in favor of ‘women who
worked  in  wartime  brothels,  including  those
who did so against their will, to provide sex to
Japanese soldiers’.”

The  revision  was  greeted  with  glee  by  The
Japan Times’  critics,  who view the  country’s
oldest English-language newspaper as a nest of
whining  Western  liberals  dedicated  to
blackening Japan’s image (its nickname among
online  rightists  is  “The  Anti-Japan  Times”).
Sakurai  Yoshiko,  president  of  the  Japan
Institute  for  National  Fundamentals  (a
conservative  think  tank)  and  Sato  Masahisa,
state minister for foreign affairs, were among
several prominent commentators who publicly
congratulated the management. Sato wondered
out loud if the long-running campaign to alter
media descriptions of Japan’s wartime conduct
was finally bearing fruit.

A larger group of people praised the paper for
adopting what one called “a more reasonable
policy on terminology”, one that did not assume
“all  brothel  workers  were  slaves  or  laborers
forced.”  The  reaction  among  journalists  and
editors inside the paper, itself,  however, was
disbelief, then anger and protest.

According  to  several  sources  at  the  paper,
Daimon Sayuri,  the paper’s  managing editor,

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 25 Apr 2025 at 16:23:02, subject to the Cambridge Core terms of use.

https://twitter.com/SatoMasahisa/status/1071294989664116737
https://twitter.com/SatoMasahisa/status/1071294989664116737
https://www.cambridge.org/core


 APJ | JF 17 | 7 | 4

2

sent  out  a  brief  note  on  the  revision  on
November  29th.  There  was  no  consultation
among the editors and reporters that have kept
the  newspaper  humming through one of  the
toughest periods in its 120-year history. Mizuno
Hiroyasu,  the  paper’s  director  and  executive
editor,  was  identified  as  the  author.  “We
demanded a meeting with Mizuno on Monday,”
said one staffer. That demand evolved into an
angry,  sometimes  tearful  three-hour
confrontation  on  December  3rd,  followed  the
next day by a meeting with Kambara Suematsu
Minako, the paper’s new publisher.

The key  demands  were  straightforward:  that
the  paper  return  to  the  “internationally
recognized style” for wartime comfort women
and conscripted labor,  and that  Mizuno take
responsibility  for  the  abrupt  editorial  turn.
According to those at the meeting, most of the
editorial  staff  (30  out  of  120  employees)
rebelled and several threatened to quit. Later,
around two-dozen staff  put  their  names to a
statement  opposing the  editorial  changes.  In
the  New Year,  one  staff  writer,  Cory  Baird,
announced that he had resigned via his Twitter
account.

That initial meeting was seen by some as an
opportunity to clear the air after more than a
year of tension under the paper’s new owners.
In  2017,  Nifco,  the  plastic  components
manufacturer that bought the paper in 1996,
sold it to News2u Holdings, an “online public
relations  service.”  Nifco’s  boss,  Ogasawara
Toshiaki,  had  treated  the  paper  with  benign
neglect, content to bask in the prestige of its
rich history, while ignoring grumbling about its
polit ics,  s inking  readership  or  (from
shareholders)  years  of  operating  losses.  His
death in 2016 allowed Nifco to look for new
proprietors,  who  quickly  took  a  broom  to
several  columnists,  notably  Jeff  Kingston  of
Temple University Tokyo and Yamaguchi Jiro of
Hosei University – both full-throated critics of
the government of Abe Shinzo.

The  Japan  Times  management  appeared
unprepared  for  the  wider  reaction  to  the
editorial  change.  The  Guardian  was  one  of
several foreign media outlets that covered the
story,  prompting  one  social  media  user  to
describe  the  British  newspaper’s  Japan  and
Korea  correspondent,  Justin  McCurry,  as
“Japan-hating”.  McCurry  contacted  the
newspaper by phone on the day of the editor’s
note and was asked to address his questions in
writing  and  send  them  to  a  generic  email
address, with the assurance that “someone will
pick them up.” He did not receive a response,
and noted that in the story he filed the same
afternoon. According to multiple sources at the
JT, when senior editors were asked why they
had  failed  to  respond  to  an  email  by  an
internationally  recognized  newspaper,  they
initially denied receiving the correspondence. It
then transpired that  somehow the email  had
found its way into the account’s trash folder.

The  JT  did  respond  …  six  days  after  the
Guardian  story  was  published.  An  unnamed
spokesperson said the decision to change its
style  had  been  reached  after  “lengthy
discussions between the executive editor and
certain managers”, and denied that the paper
had come under any pressure.  “The decision
was made in the belief that the change would
better  reflect  a  more objective view of  what
many  historians,  researchers  and  journalists
agree  are  extremely  difficult  issues  to
summarize,” the spokesperson said. “As for the
pressure from outside parties, the answer is no.
In  the  past,  we have frequently  reported on
these  content ious  issues,  and,  when
appropriate,  cited  the  government’s  official
stance,  but  the language we use has always
been decided upon independently. The recent
style  revision  was  not  predicated  by  any
request from the government. 

The  mainstream  Japanese  press  greeted  the
controversy largely by ignoring it.  The Asahi
Shimbun, which has had its own troubles with
comfort  women  coverage,  would  have  been

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 25 Apr 2025 at 16:23:02, subject to the Cambridge Core terms of use.

https://www.cambridge.org/core


 APJ | JF 17 | 7 | 4

3

reluctant –  understandably –  to intrude on a
fellow media organization’s grief over the issue
of Japan’s wartime conduct. The Japan News,
the  English-language  edition  of  the  Yomiuri
Shimbun, also kept its counsel, having issued a
feeble apology over its own past use of “sex
slaves”  at  the  height  of  the  orgy  of  Asahi-
bashing in 2014. Only NHK has gone further,
insisting  that  its  English-language  editors
describe them as “those referred to as wartime
comfort  women.”  The  Nikkei  was  similarly
sheepish – perhaps with good reason: on the
day the JT ran its editor’s note, the Nikkei –
Mizuno’s former employer – announced it had
given  Kambara  a  gong  for  “communicating
Japan to the world” (日本を伝えるメディア賞)
as part of its Woman of the Year awards. The
New York Times, with which The Japan Times
has  had a  publishing agreement  since  2013,
has not publicly commented.

Journalists  at  the paper describe other more
insidious changes that suggest a shift  to the
right  in  its  political  stance,  regardless  of  its
management’s  claims  to  the  contrary.  One
senior  reporter,  known  for  his  sometimes
aggressive  questioning  of  Japan’s  top
spokesman, Suga Yoshihide, was yanked off his
beat at the Prime Minister’s Office. Editorials,
including one on November 23rd  berating the
South Korean government for gutting the 2015
“comfort women” agreement, seemed to lean
right, away from the paper’s old liberal or at
least  conciliatory  stance.  There  were  notes
from  the  editor  nudging  staff  toward  more
positive coverage of Abe, and of Japan itself. A
journalist  described  being  berated  when  the
word  “surrender”  appeared  in  a  story  about
World War 2 (the phrase used for August 15,
1945  in  the  Japanese  media  is  Shūsen-
kinenbi  (終戦記念日),  or  “memorial  day  for
the end of the war.” Columnists, some speaking
off the record, have noted that their work is
being edited more vigorously than before in an
apparent attempt to take some of the sting out
of criticism of Japan. (source) 

According  to  those  present,  the  newspaper’s
management was taken aback by the size of the
revolt on December 4th and seemed unusually
defensive. One manager claimed the root of the
problem  was  "exaggerated  reporting  by  the
fore ign  media . "  Mizuno  s ing led  out
the Financial Times for still using the term “sex
slaves” but insisted he was not “rightwing.”

There  were  expl icit  denials  of  direct
government  interference  or  of  ties  to  the
radical  right.  Some  staffers  noted  Mizuno’s
friendship  with  Hori  Yoshito,  the  Harvard-
educated CEO of Globis Capital Partners and
Management  School.  Hori  is  also  a  former
director  of  the  Japan  Institute  for  National
Fundamentals,  the  same  conservative  think-
tank Sakurai runs. Both are considered close to
Nippon Kaigi, Japan’s most powerful rightwing
lobby.

The  institute’s  demands  for  revisions  to  the
English language of Japan’s wartime behavior
overlap  strongly  with  the  November  30
editorial  changes.  Its  website  says:  “What  is
wrongly referred to as “requisitioned” and or
“compulsorily  recruited”  laborers  (from  the
Korean Peninsula in the wartime past) should
be correctly called “wartime Korean workers.”
Comfort  women,  says  one  member,  were
“registered prostitutes under the supervision of
the  military.”  Hori  himself  wrote  on  the
Institute’s website in 2015 that Japan should
stop apologizing for its past.

One journalist at the paper noted that Hori has
published  an  agenda  titled  “100  Actions:
Creating a vision for Japan” under the Globis
brand. “Two particular goals on that list pertain
to the November 30 editorial  note,” said the
journalist. One criticized the “poor quality” of
Japan’s English-language media, “the gateway
through  which  foreign  nationals  access
information  about  the  country.”  It  added:
“Since the English-language media is expected
to  play  a  leading  role  in  disseminating
information  throughout  the  world,  it  is

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 25 Apr 2025 at 16:23:02, subject to the Cambridge Core terms of use.

https://www.japantimes.co.jp/opinion/2018/11/23/editorials/seoul-guts-comfort-women-agreement/#.XEIsqVVKipp
http://www.debito.org/?p=15227
https://en.jinf.jp/suggestion/archives/5815/https://en.jinf.jp/weekly/archives/5076/ https://jinf.jp/weekly/archives/16441
https://en.jinf.jp/suggestion/archives/5815/https://en.jinf.jp/weekly/archives/5076/ https://jinf.jp/weekly/archives/16441
https://www.cambridge.org/core


 APJ | JF 17 | 7 | 4

4

necessary to fundamentally improve its quality
to ensure accurate information…so that Japan
may  be  assessed  fairly.”  A  second  goal
lamented  “untruths”  about  Japan,  “repeated
over many decades,”  on comfort  women and
territorial  issues.  “If  every  Japanese  person
makes an effort to get accurate information out
there ,  i t  w i l l  be  poss ib le  to  correct
misunderstandings  among  the  people  of  the
world.”

Mizuno reportedly denied any links to Hori to
his  staffers.  The  Japan  Times’  own  press
release says, however, that Mizuno moved from
New  York  to  the  Globis  Corporation  as
manager of the Public Relations Department in
August 2011. The worlds of Kambara and Hori
also appear to overlap. On August 8th 2017, in
a post announcing her purchase of The Japan
Times,  Hori said “Globis supports the reborn
Japan Times.” Kambara responded by saying,
“Thank you, I will  try my best.” Publicity for
Globis continues to appear on the Japan Times
Online, “suggesting an ongoing financial link”
between the two, said the journalist.

Journalists  at  the  paper  unearthed  other
c o n n e c t i o n s .  I n  M a y  2 0 1 6 ,  H o r i
and Kambara appeared together at a rally in
Otsu, Shiga Prefecture for Upper House Diet
Member  Hayashi  Kumiko,  the  wife  of  Seko
H i r o s h i g e ,  a  k n o w n  c r i t i c  o f  t h e
newspaper.  (Kambara  was head of  Hayashi’s
Tokyo support group). In April 2017, six weeks
before the sale of the paper was announced,
Kambara  moderated  a  panel  discussion  for
Hori’s  “G1  Summit”  in  Shikoku  (link),  The
summits are forums “for the leaders of the next
generation  to  gather,  discuss,  and  paint  a
vision for the rebirth of Japan in a turbulent
world.” Suga has also attended. (link)

Kambara’s family owns Tsuneishi Holdings, a
c e n t u r y - o l d  F u k u y a m a - b a s e d
conglomerate  with  interests  in  real  estate,
hotels,  shipbuilding  and  marine  cargo
transportation  and  offices  in  China  and  The

Philippines. It appeared to have, at least until
2017,  little  interest  in  publishing.  The
conclusion  by  some  was  that  Japan’s
troublesome  English  print  portal  had  been
taken over in a silent coup. The government
now  has  “their  own  Pravda”  said  Kingston.
“Despite  the  reactionary  editorial  swerve
towards revisionist drivel the reporters still do
an  excellent  job  and  I  feel  badly  that  an
incompetent  editor  has  impugned  the
credibil ity  of  the  newspaper.”

It is unclear where all  this leaves the paper.
Mizuno,  who  took  a  30% pay  cut  for  three
months, put his name to a note on December 6th

admitting responsibility for the editorial ad.

“For our readers, the change warranted a more
detailed  and  nuanced  explanation  of  our
decision,” he wrote. “As a media organization,
one of our duties is to communicate efficiently
and avoid ambiguity. The note failed to do that.
We must acknowledge the fact that the note
damaged the relationship of trust that we have
developed with  our  readers,  our  writers  and
our staff.”

Weeks  on,  i t  remains  to  be  seen  how
assiduously the newspaper’s foot soldiers will
follow the new editorial guidance. At least one
wire agency to which the paper subscribes has
made it clear that it does not want references
to  “wartime  forced  labor”  tampered  with  in
articles published solely under its name. Some
stories published since the end of  November
have used that exact wording. A Kyodo story
that ran on the JT website on December 14th,
for  example,  used  the  word  “forced”  in  the
headline and first paragraph. A month later, a
news  article  by  a  staff  writer  followed  suit.
Discussions over how, exactly, journalists and
editors are to refer to wartime sex slaves and
forced laborers are reportedly continuing. Still,
a reversal to the previous usage so despised by
Japan’s right is unlikely.

 

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 25 Apr 2025 at 16:23:02, subject to the Cambridge Core terms of use.

https://twitter.com/YoshitoHori/status/858181129530101760/photo/1
https://globis.jp/article/6751/
http://www.news2u.net/releases/145122
https://www.japantimes.co.jp/2018/12/06/announcements/message-executive-editor
https://www.cambridge.org/core


 APJ | JF 17 | 7 | 4

5

See also the Reuters report by Mari Saito and
Ami Miyazaki, 'Fear' and 'favor' chill newsroom
at storied Japanese paper.

 

 ***

UPDATES

 

 

Japan Times Editors' Open Letter

February 25, 2019 by TozenAdmin

On  Nov.  30,  2018,  the  Executive  Editorial
Committee at  The Japan Times publisehd an
Editor's Note announcing changes in the way
the  newspaper  would  describe  both  the  so-
called  comfort  women  and  wartime  forced
laborers  recruited  before  and  during  World

War II to work for Japanese companies.

Under  the  former  style,  the  comfort  women
were described as "women who were forced to
provide  sex  for  Japanese  troops  before  and
during  World  War  II."  Under  the  new style,
they were to be referred to as "women who
worked  in  wartime  brothels,  including  those
who did so against their will, to provide sex to
Japanese soldiers."

In addition, the note said that those who were
previously described as "forced laborers" would
now be referred to as "wartime laborers." The
Executive  Editorial  Committee  attempted  to
justify both these changes with the reasoning
that  the  recruitment  and  experiences  of
members  of  these  groups  "varied."

Tozen  Union  and  its  Japan  Times  General
Workers Union chapter strongly oppose these
editorial changes. Both changes were pushed
through with total  disregard for the input of
knowledgeable writers and editors,  with zero
advance notice, and the changes also show a
disturbing  disregard  for  the  mainstream
historical  record.

As a result, The Japan Times is now perceived
publicly as trying to downplay the suffering of
the  comfort  women  and  forced  laborers;  of
putting  political  considerations  above  fair,
balanced and truthful reporting; and of toeing
the Japanese government's line for commercial
gain.

The changes have harmed The Japan Times in
terms  of  its  reputation,  and  this  has  had  a
direct  effect  on  JTGWU  members'  working
conditions, affecting everything from morale to
working hours and stress levels. The impact of
the new editorial stance on perceptions of the
paper's integrity, as well as that of those who
work there, has resulted in difficulties for staff
writers  and editors  working with sources  on
stories,  and  in  commissioning  stories  from
outside contributors.

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 25 Apr 2025 at 16:23:02, subject to the Cambridge Core terms of use.

https://www.reuters.com/article/us-japan-politics-newsroom-insight/fear-and-favor-chill-newsroom-at-storied-japanese-paper-idUSKCN1PI36V?fbclid=IwAR1J2jqaHAf2yWia0Do-iZf4mTicugKjbI5OxFFgcbdraykVqs2UQteaVAM
https://www.reuters.com/article/us-japan-politics-newsroom-insight/fear-and-favor-chill-newsroom-at-storied-japanese-paper-idUSKCN1PI36V?fbclid=IwAR1J2jqaHAf2yWia0Do-iZf4mTicugKjbI5OxFFgcbdraykVqs2UQteaVAM
https://tokyogeneralunion.org/japan-times-editors-open-letter/
https://tokyogeneralunion.org/author/tozenadmin/
https://www.cambridge.org/core


 APJ | JF 17 | 7 | 4

6

In collective bargaining, the JTGWU and Tozen
have demanded a full retraction of the editorial
policy changes as well as prior consultation on
future changes of this magnitude.

The  union  has  proposed  that  1)  The  Japan
Times  apologizes  for  the  Editor's  Note  and
reverts to the previous style on comfort women
and  wartime  forced  laborers;  2)  that  the
JTGWU has representation on both committees
involved  in  drafting  such  style  changes  in
future;  and  3)  that  the  union  be  given  one
month's  notice  for  consultation  before  such
changes are implemented in future, including
the right to delay changes if  the union feels
they  haven't  been  properly  discussed.  The
company  has  yet  to  agree  to  any  of  these
proposals.

 

 

“The  Japan  Times  was  considered
detrimental  to  public  diplomacy”

Jeff Kingston Interview

David McNeill

Kingston: I felt that Abe needed to be called
out because much of the press was coopted or
intimidated.  In  2015  the  kantei  (Prime
Minister’s  Office)  orchestrated  the  ouster  of
several  commentators  that  was  aimed  at
taming  the  press.

I heard my column was popular and got lots of
feedback from around the world though don’t
know  how  many  clicks  it  got  or  whatever.
Sometimes I would see it in the top trending
articles. In thirty years writing for The Japan
Times,  nobody ever messed with the content
until  Sayuri  Daimon,  the  managing  editor,
intervened in June 2017.  Everyone had been
telling me the new owners would be bad news.
The irony was that the Asahi Shimbun had done
an interview with me on press freedom in Japan

in June, which didn’t run till August, a few days
before the note  terminating my column.  The
following  week  I  was  chairing  a  session  on
press  freedom  in  Japan  at  the  European
Association  of  Japanese  Studies  with  Koichi
Nakano (of Sophia University) and got a mail
from Anna Fifield  (then Japan correspondent
for  The Washington  Post)  saying  she’d  been
scolded  by  the  Ministry  of  Foreign  Affairs
(MOFA)  about  quoting  us.  I’ve  heard  from
other journalists that they’d also been warned
by MOFA handlers not to quote us, calling us
unreliable.  Almost  like a Good Housekeeping
seal  of  approval.(Link)  They  went  after
the  Asahi  over  its  reporting  about  the
Fukushima  debacle  and  the  comfort  women.
These attacks on the  Asahi  were shamelessly
o r c h e s t r a t e d  b y  t h e  Y o m i u r i  a n d
the Sankei  newspapers  and seemed to  enjoy
the Kantei’s approval. So the gloves were off. I
don’t think we’ve seen such a sustained attack
on the media as we had under (Chief Cabinet
Secretary Yoshihide) Suga and Abe. I felt it was
important to connect the dots, to let the world
know what’s going on here because they were
running roughshod over the press and it was
necessary to subject  their  policy agenda and
snafus to sustained critical analysis. When The
Economist ran the Abe Superman cover I was
very disappointed and made it a point to delve
beneath the shiny PR veneer and explain why
most people in Japan think that Abenomics is a
sham, little more than welfare for the wealthy.

The  paper  was  losing  money  so  when  the
buyers came in the one thing they wanted to do
was boost revenue and that’s not going to come
from subscriptions but from ads. The beauty of
the Reuters article is that it confirms The Japan
Times  traded  its  integrity  and  journalistic
ethics  for  government  money  and  access  to
Abe. It’s on tape. It’s very clear that canning
me had an  upside,  but  if  you  read the  silly
interview with Abe it’s just boilerplate pabulum
and executive editor Hiroyasu Mizuno keeps his
journalistic skills well hidden. But based on the
tape they did get more government sponsored

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 25 Apr 2025 at 16:23:02, subject to the Cambridge Core terms of use.

https://www.economist.com/asia/2016/02/18/anchors-away
https://www.cambridge.org/core


 APJ | JF 17 | 7 | 4

7

content. If you look, METI now takes out half-
page  advertorials  and  there’s  lots  more
government-sponsored content. If  you look at
the editorial direction, the columnists they’ve
brought  in  are  Abe  cheerleaders.  And  the
critical  op-eds  have  virtually  disappeared.
Hugh Cortazzi, a former UK ambassador, used
to wail on Abe over historical revisionism; you
had Jiro Yamaguchi, criticizing his neo-liberal
reforms.  William  Pesek  wrote  syndicated
columns critical of Abenomics and they stopped
running him. Kevin Rafferty was also axed and
other regular contributors who didn’t toe the
line  suddenly  were  getting  hassled  and
experiencing long delays. One op-ed that was
already laid out and just hours from printing
was spiked at the last minute…a piece critical
of Deputy PM Aso’s family mining business use
of forced labor.

The  government  is  spending  a  lot  of  money
trying  to  create  a  favorable  operating
environment.  They  tripled  their  public
diplomacy budget in 2015, partly squandered
on cringeworthy infomercials on CNN and in
the  foreign  media  boosting  the  brand  and
Abenomics. They were hiring pricey overseas
PR firms, splashing money on ads and favorable
coverage  and  building  Japan  Houses  and
sponsoring endowed chairs at universities for
$5 million a pop…Columbia, MIT, Georgetown,
Kings College and Toronto. I think The Japan
Times was considered detrimental to this public
diplomacy. You spend a lot of money trying to
promote the brand and there are these op-ed
writers  who  have  a  lot  of  credibility  and
knowledge and they’re regularly exposing the
chicanery and deceit.  Somebody goes on the
Internet  and  Googles  Abenomics  and  up
pops  Japan  Times  articles.  It  has  a  tiny
circulation  –  they  claim  45,000  –  but  the
Internet gives it a huge audience and because
it’s in English it is a very powerful source of
information about Japan. At a meeting in 2016,
cabinet minister Hiroshige Seko publicly stated
that the paper was a problem, and something
needed to be done about it. I have been told

that MOFA played a behind the scenes role in
the ownership change but have never seen a
smoking gun. I had numerous “fan” letters to
the editor from MOFA that read just like the
Net uyoku troll-mails I got. I think it is essential
to  distinguish  between  the  new  editorial
team—stage right—and the excellent reporters
who continue to provide in-depth and insightful
coverage.

Mizuno is widely disliked by staff and reporters
because he ignored their views opposing the
changes  in  how the  paper  refers  to  comfort
women and forced labor. They are demoralized
because  he  has  embarrassed  them  and
tarnished the paper’s reputation. Most wish he
would resign and want to revert to the previous
editorial  stance  because  they  think  that  the
craven  kowtowing  to  Abe  and  embrace  of
historical revisionism is undermining the Japan
Times’ credibility. It’s a bad sign when the Net
Uyoku are applauding and claiming victory.

 

 

Japan  Times  president  apologizes  for
'turmoil,'  warns  leakers  face  punishment

March 20, 2019 by Mari Saito

TOKYO  (Reuters)  -  The  Japan  Times,  an
English-language newspaper that amended its
description of  “comfort women” and wartime
forced laborers last year, apologized to its staff
last  month,  but  threatened to punish anyone
found leaking confidential information.

In  a  five-sentence  note  published  last
November,  the  paper  said  it  would  refer  to
Korean laborers simply as “wartime laborers”
and would describe comfort women as “women
who  worked  in  wartime  brothels,  including
those who did so against their will.”

The move polarized readers. Some saw it as an
effort  to  whitewash  Japan’s  wartime  history,

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 25 Apr 2025 at 16:23:02, subject to the Cambridge Core terms of use.

https://www.reuters.com/article/us-japan-politics-newsroom/japan-times-president-apologizes-for-turmoil-warns-of-legal-action-against-leakers-idUSKCN1R10E5?fbclid=IwAR1E9ZhOWxCX0rrtukrUFFGuKqAht-JqI-3t5tHOdCnUYIgefRJ7BRu2AfU
https://www.cambridge.org/core


 APJ | JF 17 | 7 | 4

8

while others celebrated the move as a way to
correct foreign misinterpretations.

In an email sent to the paper’s staff on Feb 28,
Japan  Times  president  Takeharu  Tsutsumi
apologized  for  causing  “turmoil.”  A  Japan
Times source shared the email with Reuters; it
was verified by several other employees at the
paper.

The president explained that the purpose of the
style  change  was  to  “enable  us  to  report
controversial  issues  in  a  fair  and  neutral
manner,” and denied that the paper had shifted
its political views.

“Some  European  and  American  media  have
accused us with the narrative that ‘The Japan
Times’  editorial  direction moved to the right
following the change in ownership.’ Based on
groundless speculation, this is inaccurate,” he
wrote, adding that on the other hand “Japan’s
right  wingers  seem  to  have  welcomed  this
change,  but  by  no  means  did  we  intend  to
reflect any right-wing views.”

Reuters  called  and  emailed  Tsutsumi  for
comment about the internal email. In response,
a public relations representative for the Japan
Times  wrote  in  an  email  that  it  would  not
respond to queries about internal documents.

In January, Reuters published a story based on
interviews with nearly a dozen sources at the
Japan Times, as well as hundreds of pages of
internal emails and presentation materials, that
showed the revision was partly made to ease
criticism  that  the  publication  was  “anti-
Japanese”  and  increase  advertising  revenue
from Japanese corporations and institutions.

The  issue  of  comfort  women  and  Koreans
forced to work in wartime factories and coal
mines  remains  incendiary  more  than  seven
decades after the war.

Despite the backlash, Tsutsumi told staff there
was  no  significant  impact  on  the  number  of
subscribers.  In his  email  to staff  last  month,
Tsutsumi  also  called  the  Reuters  story
“regrettable” and said it “coupled speculations
with  information  taken  out  of  context  to
promote a certain narrative.”

“According  to  the  Reuters  article,  the
company’s confidential materials and remarks
made at the All  Company Meeting appear to
have  been  leaked,”  he  wrote,  saying  it  was
regrettable  if  any  information  had  been
divulged  by  employees.

“The act of leaking confidential information and
the act of damaging the company’s reputation
constitutes  a  violation  of  compliance,”  he
wrote. “If we learn the identity of the parties
who leaked confidential information, we would
have no other choice but to penalize them.”

Some of the paper’s staff  have criticized the
recent changes.

In an open letter published online last month
ahead of the president’s email, Tozen, a labor
union representing mostly foreign workers in
several industries across Japan, and its Japan
Times chapter demanded a full retraction of the
style changes.

The  paper’s  local  union,  which  has  15
members,  has  been  in  collective  bargaining
meetings  with  management  over  the  issue.
Members of the Japan Times chapter declined
to comment on the contents of the recent all
company e-mail.

“Both changes were pushed through with total
disregard  for  the  input  of  knowledgeable
writers and editors, with zero advance notice,
and  the  changes  also  show  a  disturbing
disregard  for  the  mainstream  historical
record,” the paper’s union members wrote in
the letter.

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 25 Apr 2025 at 16:23:02, subject to the Cambridge Core terms of use.

https://www.cambridge.org/core


 APJ | JF 17 | 7 | 4

9

David McNeill writes for The Irish Times and The Economist. He is an Asia-Pacific Journal
editor.

Justin McCurry is The Guardian & Observer’s Japan and Korea correspondent.

 

This article brings together the original McNeill/McCurry story on the reinventing of

The Japan Times together with subsequent reports by Jeff Kingston and Reuters, as

well as the response of the president of The Japan Times.

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 25 Apr 2025 at 16:23:02, subject to the Cambridge Core terms of use.

https://www.cambridge.org/core

